Gå til innhold

Migrene av snop?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på migrene-smell ofte i helgene, for det er jo helg, og jeg kjøper inn chips og sjokolade. Jeg ønsker jo bare å være normal, kunne spise snop, kose meg i helga. Men jeg må visst innse at snop = migrene

Andre som har det slik? Hva gjør dere? Må jeg holde meg borte fra snop resten av livet liksom?! Hva ertatter dere snopet med / hva koser du deg med når du skal kose deg?

Anonymkode: e06e0...d6a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det samme. Våkner opp med kraftig hodepine etterfulgt av kvalme og oppkast noen dager. Pussig nok er det alltid i helgene, og jeg har tenkt at det kan være sukker som er synderen. 

Jeg har foreløpig valgt å redusere sukkermengden, så får vi se om det hjelper. I sommer tenker jeg å kose meg med bær, frukt og sukkerfri is. Til høsten og vinteren regner jeg med det blir litt verre. 

Jeg syns det er litt synd ettersom jeg er glad i å kose meg med sjokolade og godteri, men dersom jeg får migrene av det så kan jo ikke kroppen av særlig godt av det? Det er jo en indikator på at kroppen ikke vil ha sukkeret. Jeg prøver å tenke slik i allefall. 

Anonymkode: 6667b...22f

AnonymBruker
Skrevet

Får du en slags craving på det i forkant? Veldig mange tror de ikke tåler sjokolade fordi de får migrene etter å ha spist det, men for de aller fleste så får man en craving på sjokolade før et migreneanfall. Da er det jo ikke rart at man får migrene etter å ha spist sjokolade. Det henger jo sammen! Man får lyst på sjokolade av migrenen, men man får ikke migrene av sjokolade (noen gjør nok det, men det er ikke normen. Vi har jo ulike triggere)

Jeg feks tåler ikke kunstig søtning og får alltid craving på karbohydratrike matvarer før og under et anfall og godteri (sjokolade, potetgull, is, smågodt osv) etter et anfall.

Anonymkode: 8c728...405

• Liker 1
Skrevet

Å slappe av etter mye stress, endre rutiner, koffein, sukker, sjokolade osv er triggere.

"Enkelte matvarer er vanlige triggere. Det gjelder spesielt sjokolade, sitrusfrukter, ost, alkohol og rødvin. Noen synes de reagerer på gjærbakst, kaffe og nøtter. Enkelte tilsetningsstoffer, for eksempel søtningsstoffet aspartam, og konserveringsmidler, kan fremprovosere anfall hos enkelte."

https://nhi.no/sykdommer/hjernenervesystem/migrene/migrene-arsaker/

https://veientilhelse.no/arsaker-til-migrene/

• Liker 1
Skrevet

Migrene gir cravings og lyst på søtt eller salt. Migreneanfallet starter mange timer før hodepinen.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på migrene-smell ofte i helgene, for det er jo helg, og jeg kjøper inn chips og sjokolade. Jeg ønsker jo bare å være normal, kunne spise snop, kose meg i helga. Men jeg må visst innse at snop = migrene

Andre som har det slik? Hva gjør dere? Må jeg holde meg borte fra snop resten av livet liksom?! Hva ertatter dere snopet med / hva koser du deg med når du skal kose deg?

Anonymkode: e06e0...d6a

Ja. Sukker trigger migrene. Lavt blodsukker trigger migrene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...