Gå til innhold

Lyst å studere psykologi som voksen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har så inderlig lyst til å studere psykologi. Problemet er at jeg ikke er helt ung lengre og med 3 barn blir det uaktuelt å flytte på seg.

Jeg er hele 33år gammel med en utdanning innen noe helt annet. Ikke har jeg allmenn fra før eller noe. Jeg gikk kun 1året på vidergående, så gikk jeg på privat skole innen noe helt annet. Ikke var jeg god på skolen, men det var kun pga at jeg var skolelei. Det kan endres, spesielt da jeg i senere tid har en interesse rundt psykisk helse og helse arbeid.

Har jobbet flere år på sykehjem, men bare som assistent. Vant med kommunikasjon og erfaring med mennesker. 

Er det umulig for meg å starte med blanke ark pga lite skolegang? Noen som vet om jeg kun kan ta nettstudier? 

Håper på gode råd☺🤗

Anonymkode: b80bf...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri for sent å starte med blanke ark. Men har du tenkt på hvilken grad du har lyst til å studere? Det er mulig å både ta årsstudium, bachelor, master eller profesjon, men det er bare sistnevnte som gjør deg til psykolog. Det er avhenging av om du vil bli psykolog eller bare ha litt kunnskap om faget på siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du få fullført studiekompetanse med gode karakterer. Deretter må du se hva som er mulig av studier. Det er mange muligheter i psykologi som nevnt over.

Hvis du vil bli psykolog må du har toppkarakterer fra vgs. Det er også forholdsvis et krevende 6-årig studium, så det må du ta med i beregningen, særlig mtp økonomi, tid til å lese og barna.

En annen mulighet er å bli sosionom, hvor du også samtaler mye med mennesker som trenger støtte og hjelp. Da er du ferdig etter 3 år, og det er ikke like høye krav til karakterer fra vgs. Det studiet tilbys også flere høyskoler og universiteter i hele landet. Usikker på hvor mye kan taes over nett, men det kan du undersøke. 

Vgs kan du ta som privatist, og det er også mulighet for å få undervisning på nett. 

Anonymkode: b21ab...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tenkt med studiet rent yrkesmessig etterpå? Hvis du tenker å jobbe klinisk med pasienter, må du bli psykolog - eventuelt psykiatrisk sykepleier eller psykiater. Alle disse veiene er lange og tildels tunge, og du må ha fra gode (sykepleier) til meget/svært gode (psykolog, lege) karakterer for å komme inn. Ingen av disse kan tas på nett. 
Hvis du bare vil studere psykologi uten nødvendigvis å ha som mål å bruke utdanningen i yrkessammenheng, har du flere muligheter på årsstudium/bachelornivå. Det er mulig du kan finne noen nettstudier her. 
 

Hvis du ikke er flyttbar eller har et universitet med studiet du ønsker i nærheten, blir valgene dine svært begrenset. I tillegg må du selvsagt få studiekompetanse...

Anonymkode: 04667...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

https://bjorkneshoyskole.no/studie/psykologisk-helsearbeid/
 

Dette tok meg to minutter på Google - anbefaler at du søker litt rundt selv. Men aller først må du finne ut hva du ønsker å oppnå med studiene. 

Anonymkode: 04667...cd2

Jeg googlet også, men ville høre erfaringer fra folk som står i min setting. Det er et enkelt valg om man er ung idag og med gode karakterer. Nå hadde ikke jeg gode karakterer, så derfor lurte jeg på mulighetene rundt.😊

Anonymkode: b80bf...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg googlet også, men ville høre erfaringer fra folk som står i min setting. Det er et enkelt valg om man er ung idag og med gode karakterer. Nå hadde ikke jeg gode karakterer, så derfor lurte jeg på mulighetene rundt.😊

Anonymkode: b80bf...398

Du spurte ikke etter erfaringer i innlegget ditt, du spurte om de tingene jeg svarte på i mine innlegg. Men ja, det er klart man har helt andre forutsetninger som 19-åring med gode karakterer enn du har, i 30-årene, ikke flyttbar, med barn, og uten studiekompetanse. Mulighetene er der fremdeles, gitt at du er faglig sterk nok til å oppnå de karakterene du trenger, men det vil kreve mye mer av deg (og kanskje også familien din). 
Uansett må du, igjen, starte med hva du ønsker å oppnå mer psykologi-studiene. De styrer hva slags studier som er aktuelle. 

Anonymkode: 04667...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spurte ikke etter erfaringer i innlegget ditt, du spurte om de tingene jeg svarte på i mine innlegg. Men ja, det er klart man har helt andre forutsetninger som 19-åring med gode karakterer enn du har, i 30-årene, ikke flyttbar, med barn, og uten studiekompetanse. Mulighetene er der fremdeles, gitt at du er faglig sterk nok til å oppnå de karakterene du trenger, men det vil kreve mye mer av deg (og kanskje også familien din). 
Uansett må du, igjen, starte med hva du ønsker å oppnå mer psykologi-studiene. De styrer hva slags studier som er aktuelle. 

Anonymkode: 04667...cd2

Takk for svar. Jeg mener alt er mulig om man virkelig går inn for det. De dårlige karakterene lå i mistrivsel og ikke mangel på lærdom. :) TS

Anonymkode: b80bf...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med din bakgrunn anbefaler jeg deg å bli sosionom dersom du ønsker å jobbe med psykisk helse.

Anonymkode: 822ab...7d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med din bakgrunn anbefaler jeg deg å bli sosionom dersom du ønsker å jobbe med psykisk helse.

Anonymkode: 822ab...7d4

Det er nok det enkleste for kin del. Ser at også kanskje en slags rådgiver kan være aktuelt. 

Anonymkode: b80bf...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok det enkleste for kin del. Ser at også kanskje en slags rådgiver kan være aktuelt. 

Anonymkode: b80bf...398

Ja jeg tror sosionom er det mest realistiske for deg. Psykolog krever høye karakterer for å komme inn, pluss er et krevende og langt studie. Årsstudiet/bachelor i psykologi kan ikke brukes til noe.

Anonymkode: 822ab...7d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg tror sosionom er det mest realistiske for deg. Psykolog krever høye karakterer for å komme inn, pluss er et krevende og langt studie. Årsstudiet/bachelor i psykologi kan ikke brukes til noe.

Anonymkode: 822ab...7d4

Alt er relativt. Jeg har årsstudium i psykologi, og har fått gode tilbakemeldinger på det på intervju, og har brukt elementer av det i jobber jeg har hatt. Men jeg er jo da jurist, og tok et år psykologi på toppen. Som komplementærkompetanse kan det være fint, men alene er jeg helt enig med deg!

Anonymkode: 4317b...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du har ikke svart på hva du ønsker å bruke psykologien til? Ønsker du å bli psykolog (som jo er en lang og krevende vei å gå når du ikke engang har studiekompetanse), eller ønsker du en jobb med elementer av psykologi? Det vil jo påvirke svarene du får, og er to helt forskjellige ting. 

Endret av Glitnir
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jobbe som miljøterapeut enkelte steder med bachelor i psykologi. Hadde absolutt valgt bjørknes i ditt tilfelle - prøv å søk med realkompetanse. 

Anonymkode: 039ae...097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23/5 og studér syke- eller vernepleie. Videre: psykiatri 

Anonymkode: 1ac92...c99

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Jeg mener alt er mulig om man virkelig går inn for det. De dårlige karakterene lå i mistrivsel og ikke mangel på lærdom. :) TS

Anonymkode: b80bf...398

Da er det et spørsmål om hvor mye du er villig til å ofre for det. Både med tanke på tid, penger og flytting (hvis du ikke bor i nærheten av et universitet som har studiet du ønsker, for de klinisk rettede utdanningene kan du ikke ta på nett - med unntak av sykepleier, som har noen samlingsbaserte utdanninger). 
 

Du kan jo starte med å ta noen av 23/5-fagene du mangler, og se om du klarer å oppnå karakterene du trenger.

Anonymkode: 04667...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jobbe som miljøterapeut enkelte steder med bachelor i psykologi. Hadde absolutt valgt bjørknes i ditt tilfelle - prøv å søk med realkompetanse. 

Anonymkode: 039ae...097

Det er en veldig usikker vei til jobb! 

Anonymkode: 04667...cd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alt er relativt. Jeg har årsstudium i psykologi, og har fått gode tilbakemeldinger på det på intervju, og har brukt elementer av det i jobber jeg har hatt. Men jeg er jo da jurist, og tok et år psykologi på toppen. Som komplementærkompetanse kan det være fint, men alene er jeg helt enig med deg!

Anonymkode: 4317b...70b

Jada, som tillegg til annen utdanning er det fint. Men her har ikke TS noen utdanning i det hele tatt, og hun vil ikke komme noen vei med et årsstudium i psykologi. 

Anonymkode: 04667...cd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...