Engel Skrevet 16. september 2002 #1 Skrevet 16. september 2002 Uff! Dette er vel et problem få av dere har, men jeg vil gjerne ha meningen deres likevel. Vi skal gifte oss i Mexico i juni neste år. Vi hadde da tenkt å spandere store deler av turen (om ikke hele) på forloverene våre for å være sikker på at de ble med oss. Men så viste det seg at vi må ha 4 vitner/forlovere, og da begynner jo dette å bli veldig dyrt. I tillegg har ikke moren min så god råd, så vi vil gjerne spandere deler av turen på henne også. Reise og hotell for 2 uker kommer på ca 10 000 kr pr pers. (reise 7000, hotell 3000). Absolutt maks sum vi kan klare å bruke til "sponsing" er 20 000. Da er det faktisk litt i overkant allerede... Med sponsing av 5 personer blir det maks 4000 pr pers. Dette hjelper jo litt, men det blir fortsatt ganske dyrt. Turen vil da koste kr 6000 for disse. Så til spørsmålet: Ville dere ha kunnet/villet bli med på turen til denne prisen? Vi gir beskjed over et halvt år i forveien sånn at de også skal få muligheten til å spare opp penger. Alle har relativt god økonomi, men hvis de vil ha med samboer/kjærste kommer det jo fortsatt på 16 000 for to personer+ lommepemger, og det er jo ganske mye penger. Ville dere ha følt dere presset til å bli med om dere egentlig ikke hadde hatt lyst eller råd til å bli med siden dere var spurt om å være forlovere? Hvor mye syns dere vi burde sponse? Alt? Eller skal vi droppe all sponsing og bare si at de som har råd og lyst kan bli med på turen for egen regning, og så velge 4 av de som blir med til vitner? (De kan også skaffe vitner der, men det er jo koselig å ha noen kjente da...) HJELP! Vil gjerne høre meningen DIN! Haster litt dette, for vi må snart få sendt invitasjonene sånn at folk får god tid til å finne ut om de har råd til å bli med.
Viking Skrevet 16. september 2002 #2 Skrevet 16. september 2002 Hei Engel. Jeg har sånn i smug fulgt litt med i planlegginga di, da jeg har sans for litt bryllup utenom det vanlige. Jeg synes det høres ut som en flott tur dere planlegger, og hvis jeg hadde blitt innvitert tror jeg at jeg hadde gjort nokså mye for å bli med. Likevel kunne det nok blitt et problem, økonomisk, og især om jeg ble bedt med som vitne, da jeg hadde tatt dette som en ære, og iallefall VILLE vært med. Jeg kunne ikke tenkt meg å reise på 14 dagers ferie uten min mann, og da blir det jo som du sier dyrt. Men har dere vurdert å ta ET felles vennepar som dere begge kunne tenke dere som vitner, og så velge de siste to ut av de som likevel velger å være med? Da blir de 20 000,- dere har, kun delt på 3. Nei, ikke lett, men det ordner seg nok, slik det har gjort for deg til nå. Lykke til
Engel Skrevet 16. september 2002 Forfatter #3 Skrevet 16. september 2002 Hei Viking! Ja, det har ikke vært så helt lite styr med denne planlegginga vår! Det er ikke så lett å planlegge et litt annerledes bryllup, det er liksom ikke så gjennomtenkt som den vanlige "pakka", og ikke like lett å finne informasjon. Det med å velge et felles vennepar er ingen dum ide. Var så vidt inne på det i går da vi diskuterte dette. men problemet er at de venneparene vi har er enten hans venn med dame eller min vennine med mann. Selv om vi alle er venner, er liksom ikke jeg personlig venn med dama til kamraten hans eller motsatt, hvis du skjønner... Så da blir det liksom en av oss som får en litt "upersonlig" forlover. Men vi har et par som vi er ganske mye sammen med, så kanskje vi tar dem... Eller vi bare velger noen av de som blir med, eller drar alene i all hemlighet... :-? Vil gjerne ha flere synspunkter da!
Fakse Skrevet 16. september 2002 #4 Skrevet 16. september 2002 Dere inviterer jo ikke bare til bryllup, men også til 2 ukers ferie, så da er vel ikke 16000,- mye for et par å bruke. Dersom noen av mine venner gjorde noe sånnt ville jeg blitt med så sant jeg hadde penger til det! Når det gjelder vitner er det en god ide å velge et par, eller å velge en hver, også "kjøpe" de to andre vitnene i Mexico. Da får dere litt av den norske tradisjonen med en forlover hver, samtidig som dere ikke gjør forskjell på de to vitnene dere velger og de andre som velger å være med. Ville være dumt om to av vitnene får betalt en del av reisen, mens de to andre ikke får noenting om du skjønner hva jeg mener...
Augustbrud02 Skrevet 16. september 2002 #5 Skrevet 16. september 2002 Hei hei Engel. Jeg synes det er kjempemoro å følge med i plankeggingen deres, både fordi du er flink til å skrive om den her på KG og fordi alt sammen blir litt utradisjonelt. Jeg skal derfor prøve å komme med noen av mine tanker omkring dette her. Hadde min venninne vært i din situasjon og skullet gifte seg i utlandet hadde jeg spinket og spart for å kunne være med henne som forlover. Jeg ville også hatt med min mann, selvom det hadde blitt en dobbel utgift. Hadde hun da hatt lyst til å sponse meg md f.eks 4000, så hadde jo det vært utrolig flott, men samtidig tror jeg faktisk jeg ville ha prøvd å betale alt selv jeg slik at hun kunne bruke pengene på moren sin istedenfor... Vel 10000 kroner er utrolig mye penger for en slik tur, jeg vet nesten ikke hvordan jeg skulle fått råd til det, og jeg ville nok følt meg litt forpliktet til å være med. Iallfall om jeg hadde blitt spurt om å være forlover og svart ja til det før jeg visste at det ble bryllup utenlands. Noen løsning på hva dere kan og bør gjøre er utrolig vanskelig å komme med. Er forloverene deres typer til å ta i mot litt penger som sponing av en slik tur, eller er de like sta som meg som ville ha betalt alt selv? Dere kan jo også si at dere ikke ønsker noen gaver, men at det er gave nok om familien og vennene kan være med? Tror det aller viktigste er å lufte tingene for forloverene jeg, uten å legge press på dem. Hvis dere uttrykker hvor viktig det er for dere å ha dem der, vil de garantert føle seg presset til å være med og det er en stor utgift om man ikke har penger til det. Men siden de har god økonomi som du sier, så er sjansen stor for at de blir med uansett. Men jeg tror faktisk jeg ville prioritert å sponse moren min jeg. Selvsagt er forlovere viktig, men jeg hadde aldri klart å gifte meg uten at moren min skulle få oppleve å være tillstede. Vel, du ble kanskje ikke så mye klokere av dette her? Forøvrig synes jeg ideen om å sponse et vennepar var veldig bra, så kanskje det er en liten back-up-løsning?
Gjest Solskinn Skrevet 16. september 2002 #6 Skrevet 16. september 2002 Det med å velge et felles vennepar er ingen dum ide. Var så vidt inne på det i går da vi diskuterte dette. men problemet er at de venneparene vi har er enten hans venn med dame eller min vennine med mann. Selv om vi alle er venner, er liksom ikke jeg personlig venn med dama til kamraten hans eller motsatt, hvis du skjønner... Så da blir det liksom en av oss som får en litt "upersonlig" forlover. Hei Engel! Henger meg på resten og ville sagt at jeg ville nok også spart så godt jeg kunne for å blitt med om det er mine venner. Om dine venner syns det er mye å bruke på en ferie er det bare du som vet ! Når det gjelder forlovere, så kan dere jo ha hver deres "personlige" og så ha deres "fölge" som vitne nr to. Det er min lille ide. Lykke til med planleggingen.
Engel Skrevet 17. september 2002 Forfatter #7 Skrevet 17. september 2002 Så koselig at dere syns det er gøy å følge med på planleggingen vår! Jeg som var redd dere skulle bli lei av maset mitt! Vet ikke helt hva jeg skulle gjort hvis jeg ikke hadde hatt dere her inne å spørre om råd, måtte vel plaget livet av min kjære... :oops: Takk for alle meninger! Er fortsatt veldig usikker på alt dette, vi må nok sette oss ned å se på budsjettet tror jeg. Men det frister litt å droppe sponsing av forlovere og heller velge vitner blant de som blir med. Og så heller bruke pengene på en utflukt/opplevelse eller noe for alle sammen der. Eventuelt kan vi velge et eller to par... Litt trist da, for nå hadde jeg liksom muligheten til å få begge de aller beste venninnene mine som forlovere. :cry:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå