Gå til innhold

Vektnedgang og graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt om livsstilen og går ganske raskt ned i vekt siden jeg har mye å ta av. Det jeg har gjort er at jeg i stor grad har droppet usunn mat  og snacks på hverdager og erstattet det med vanlig, sunn og næringsrik mat. 
 

Jeg har sykelig fedme. Så for meg betyr denne omleggingen at kaloriene raser av. Men så er nettet flust av advarsler om vektnedgang i svangerskap. Men jeg går altså ikke på noen slankekur, jeg har bare lagt om. Jeg har fra før av ingen enorm matlyst, så tanken på å plutselig øke 1000-1500 kalorier til i «vanlig» mat klarer jeg ikke. Ikke sjans. Da må jeg spise de i drittmat i stede... eller fortsette livsstilen jeg har startet på? Jeg er utrolig motivert og det er tungt å skulle gi slipp. 

Anonymkode: a0070...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville fortsatt det du er nå, babyen tar til seg det den trenger og det er bedre for babyen å ta til seg sunn og næringsrik mat fremfor drittmat. Men du kan jo evt høre med jordmor eller legen hvis du er veldig bekymret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ikke gi slipp på en sunnere livsstil når du er gravid. Det er ikke farlig om du går ned i vekt når du har sykelig fedme i utgangspunktet. Det beste du kan gjøre for fosteret ditt er å ivareta egen helse med å spise sunt og variert, og opprettholde mosjon og bevegelse. 
Selv er jeg ikke overvektig på noen måte, men har begynt å trene mer og spise sunnere i svangerskapet. Droppet mye ferdig-mat, og i tillegg begynt å trene mer. Det er ikke en slankekur, og magen og fosteret vokser bra. Likevel er jeg i mye bedre fysisk form nå en før. Jeg ser at musklene mine er mer definert og kondisen mye bedre, og nå er jeg 22 uker gravid. Det føles bare utrolig bra! 
 

Ta kontakt med lege og få henvisning til ernæringsfysiolog. Det tror jeg hadde vært bra for deg. 
 

Lykke til videre 🤗

Anonymkode: 82115...f98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en BMI i fedmeklassen er det vel bare bra om du går litt ned i svangerskapet. For høy vekt kan gi flere komplikasjoner i løpet av graviditeten og under fødselen. Måten du går ned i vekt på høres også sunn ut. Pass på at du spiser deg mett, for du skal ikke gå rundt å være sulten. Det er også viktig at du får i deg de vitaminene og mineralene kroppen trenger. Du skal absolutt ikke øke på med kalorier med å spise usunn mat og snacks. 

Jeg anbefaler at du snakker med lege eller jordmor om dette :) De har som regel en del kunnskap om temaet. Lykke til med vektnedgang og graviditet. 

Anonymkode: 41391...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Da skal jeg fortsette som før selv om det er betydelig kaloriunderskudd. Jeg går verken sulten eller utmattet, spiser vanlig fornuftig mat. 
 

Skal absolutt snakke ned lege o.l når jeg kommer dit. Har veid ca det samme ved tidligere graviditeter men denne gangen blir det litt annerledes pga vektnedgangen. 

Anonymkode: a0070...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null stress, du har jo tydeligvis nok å ta av.

Tenk på alle de med ekstrem kvalme, hvor noen har ingenting å ta av, det går som regel helt fint med de også. Der er faren for dehydrering større enn faren for å ikke få i seg mat.

Jeg tok selv av mange kilo i starten av mine svangerskap, uten at dette ble kommentert av lege/ jordmor. Jeg hadde dager hvor jeg levde på vann og kjeks, uten at noen hang seg opp i det. 

Anonymkode: d8319...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, WhisperingWind said:

Hvor mange kalorier spiser du per dag og hva sr vekt og høyde?

170 høy, 120kg, 1600-1800 kalorier om dagen. Passe aktiv hverdag, med en 30-60min trim på kvelden. 

Anonymkode: a0070...1a3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

170 høy, 120kg, 1600-1800 kalorier om dagen. Passe aktiv hverdag, med en 30-60min trim på kvelden. 

Anonymkode: a0070...1a3

Ville lagt meg på minst 1800 kcal. Med ditt utgangspunkt så vil du gå ned i vekt på en sunn og trygg måte 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, WhisperingWind said:

Ville lagt meg på minst 1800 kcal. Med ditt utgangspunkt så vil du gå ned i vekt på en sunn og trygg måte 😊

Takk for det! Helt ærlig, så klarer jeg ikke spise så mye mer, men det går jo an å legge i litt nøtter, mer frukt eller noe sånt :) 

Anonymkode: a0070...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for det! Helt ærlig, så klarer jeg ikke spise så mye mer, men det går jo an å legge i litt nøtter, mer frukt eller noe sånt :) 

Anonymkode: a0070...1a3

Olje, Avokado og nøtter er perfekt. Mye kalorier, lite vomfyll 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
9 hours ago, WhisperingWind said:

Ville lagt meg på minst 1800 kcal. Med ditt utgangspunkt så vil du gå ned i vekt på en sunn og trygg måte 😊

Enig. Generelt er det anbefalt at en gravid har inntak på 2500 kalorier hver dag, men det er jo veldig generelt. 

Hvis du ser at vekta fortsatt raser ned kan du justere litt opp, men det er jo et definisjonsspørsmål. Hvis du skal spise 200 kcal mer utgjør det bare en banan og et glass melk, eller en ekstra brødskive med pålegg, eller litt mer ost og olje i salaten. Det er ikke mye! 

Det kan hende matlysta di øker utover svangerskapet, så å presse i seg mer enn man trenger er ikke helt nødvendig. 

Og diskuter dette med legen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke slanke deg under graviditeten, men målet under graviditeten når man har så høy bmi er å gå opp minst mulig i vekt. Anbefalt vektoppgang for en med fedme er 4-9 kg. Mesteparten av dette er vekt som har med selve graviditeten å gjøre. Du bør ikke gå opp noe særlig utenom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...