Gå til innhold

Tilbake på jobb etter kort permisjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har hatt kortere permisjon enn det som er «vanlig»? Hvordan løste dere det ifht å komme tilbake på jobb? Jeg vil jo gjerne fortsette å amme, men ser jo at det kan bli utfordrende. Vil gjerne høre andres tips og triks:) Har en fleksibel jobb og mulighet for hjemmekontor/ammefri og det som behøves, innenfor rimelige rammer (kan jobbe på kveldstid). Planen er også å finne en bolig i gangavstand til jobb.

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange tips eller triks utenom denne nye pumpen som jeg har såniari lyst på selv 😅 jeg har bare ikke egentlig så veldig bruk for den, så det er helt tullete av meg å kjøpe den.. så reklame for den på insta og synes den så genial ut! Har anbefalt den en gang her på forumet før, håper ikke dere tror det er reklame..! Sto i  reklamen «endelig en pumpe som ikke får deg til å føles som en melkende ku» og det traff hos meg ihvertfall 😅😅 

https://www.babycare.no/elvie-pump-single-elektrisk-brystpumpe.html?gclid=Cj0KCQjw9IX4BRCcARIsAOD2OB11GdQzMyB17mm2IzEL9tLQ9qSHnGxVgeRF3J6LnyzB07TeG3fq7z8aArtYEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pentagon skrev:

Har ikke så mange tips eller triks utenom denne nye pumpen som jeg har såniari lyst på selv 😅 jeg har bare ikke egentlig så veldig bruk for den, så det er helt tullete av meg å kjøpe den.. så reklame for den på insta og synes den så genial ut! Har anbefalt den en gang her på forumet før, håper ikke dere tror det er reklame..! Sto i  reklamen «endelig en pumpe som ikke får deg til å føles som en melkende ku» og det traff hos meg ihvertfall 😅😅 

https://www.babycare.no/elvie-pump-single-elektrisk-brystpumpe.html?gclid=Cj0KCQjw9IX4BRCcARIsAOD2OB11GdQzMyB17mm2IzEL9tLQ9qSHnGxVgeRF3J6LnyzB07TeG3fq7z8aArtYEALw_wcB

Takk for tips:) hvis jeg får til å pumpe, blir nok Elvie kjøpt inn. Har lest litt anmeldelser på nett og de er stort sett gode. Men jeg er alltid litt skeptisk til ting som er «nytt» på markedet. 

TS

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pentagon skrev:

Har ikke så mange tips eller triks utenom denne nye pumpen som jeg har såniari lyst på selv 😅 jeg har bare ikke egentlig så veldig bruk for den, så det er helt tullete av meg å kjøpe den.. så reklame for den på insta og synes den så genial ut! Har anbefalt den en gang her på forumet før, håper ikke dere tror det er reklame..! Sto i  reklamen «endelig en pumpe som ikke får deg til å føles som en melkende ku» og det traff hos meg ihvertfall 😅😅 

https://www.babycare.no/elvie-pump-single-elektrisk-brystpumpe.html?gclid=Cj0KCQjw9IX4BRCcARIsAOD2OB11GdQzMyB17mm2IzEL9tLQ9qSHnGxVgeRF3J6LnyzB07TeG3fq7z8aArtYEALw_wcB

Har så lyst på denne selv.. Men sååå dyr 😱

Jeg tenker at hvis du har mulighet for hjemmekontor,  så burde det løse seg greit.  Eventuelt kan du pumpe deg mens du jobber,  hvis det er mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Prelunia skrev:

Har så lyst på denne selv.. Men sååå dyr 😱

Jeg tenker at hvis du har mulighet for hjemmekontor,  så burde det løse seg greit.  Eventuelt kan du pumpe deg mens du jobber,  hvis det er mulig.

Ja hjelp den er dyr. Har kjøpt en billig håndpumpe, for å se om jeg får det til. Før jeg gjør «storinvesteringen». 

Jobber på kontor, med mye fleksibilitet. Så kan pumpe på jobb (lukket møterom med lås) innimellom møtene, jobbe litt hjemmefra, dra hjem i lunsjen og amme etc. Hvis ikke det var så fleksibelt ville jeg ikke vurdert så kort permisjon (4 mnd). Men er jo såklart spent på hvordan det vil bli. 

TS

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas

Med det du beskriver tror jeg det skal gå helt fint for ammingen sin del, fra 4 måneder. :) selv hvis du ikke greier å pumpe, hvis du kan amme halvveis i løpet av arbeidsdagen er det ikke sikkert du har behov for å pumpe. I "verste fall" (og det er jo ikke så ille) kan baby få mme de gangene du ikke kan amme halvveis i løpet av arbeidsdagen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta faste amme-/pumpepauser for å unngå spreng. Du får vurdere hva som lar seg gjennomføre. Noen ganger er det kun amming som fungerer og når baby er så liten må far eller du innstille dere på minst en gang med amming per dag. Ville prøvd å korte ned arbeidsdagen og heller jobbe litt på kvelden for mer tid med baby når den er våken. 

Anonymkode: 22e44...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Albbas skrev:

Med det du beskriver tror jeg det skal gå helt fint for ammingen sin del, fra 4 måneder. :) selv hvis du ikke greier å pumpe, hvis du kan amme halvveis i løpet av arbeidsdagen er det ikke sikkert du har behov for å pumpe. I "verste fall" (og det er jo ikke så ille) kan baby få mme de gangene du ikke kan amme halvveis i løpet av arbeidsdagen. 

 

Jeg har muligheter til å ha minst en ammepause iløpet av arbeidsdagen. Det er mye møter, men jeg styrer tiden mye selv utenom de. Og jeg kan også delta via Teams, så jeg kan dra hjem tidlig og jobbe utover kvelden. Takk for input, ble litt glad for å høre at du tror det lar seg gjøre😊

TS

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta faste amme-/pumpepauser for å unngå spreng. Du får vurdere hva som lar seg gjennomføre. Noen ganger er det kun amming som fungerer og når baby er så liten må far eller du innstille dere på minst en gang med amming per dag. Ville prøvd å korte ned arbeidsdagen og heller jobbe litt på kvelden for mer tid med baby når den er våken. 

Anonymkode: 22e44...c8e

Det er bestemor som skal passe babyen, så tenker hun kan komme innom jobb de dagene jeg ikke kan dra tidlig (og jobbe utover kvelden). Så hvis pumping ikke fungerer må det være planen! Takk for input😊

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å jobbe igjen etter 4 mnd?

Anonymkode: 2f137...4ff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet fra baby var 5 måneder, hjemmekontor og far var med baby. Hadde to timer ammepermisjon hver dag som jeg brukte før jobb, i lunsjtider, og etter jobb. Gikk helt strålende. Baby sov mesteparten av tiden så baby merket jo ikke at jeg var fraværende fem timer hver dag. 

Anonymkode: 294a8...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å jobbe igjen etter 4 mnd?

Anonymkode: 2f137...4ff

Vil ikke si jeg ønsker, men selv om ting ikke er ideelt må man prøve og finne løsninger.

TS

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet fra baby var 5 måneder, hjemmekontor og far var med baby. Hadde to timer ammepermisjon hver dag som jeg brukte før jobb, i lunsjtider, og etter jobb. Gikk helt strålende. Baby sov mesteparten av tiden så baby merket jo ikke at jeg var fraværende fem timer hver dag. 

Anonymkode: 294a8...f1d

Takk for at du deler:) veldig godt å høre at det faktisk kan la seg gjøre! Jeg kan ikke ta kortere dager, men kan ta igjen mye på kvelden, så jeg ikke blir borte så mange timer. Så håper det vil hjelpe på.

TS

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å jobbe igjen etter 4 mnd?

Anonymkode: 2f137...4ff

Jeg er ikke trådstarter, men planlegger å være tilbake på jobb etter fem måneder, og kan godt forklare hvorfor:

* Jeg elsker jobben min. 

* Mange av venninnene mine med barn, særlig de med lignende jobber som meg (kulturbransjen), har fortalt at de begynner å gå på veggen etter en tid hjemme. 

* Det er viktig for meg at vi to foreldrene er likestilte i vårt forhold til babyen. Ja, det er bare jeg som kan amme, men med den retten man har til ammepauser, pluss at søsteren min og flere jeg kjenner har fått til pumping og flaskemating lett, gjør at dette er plan A, altså at far kan mate med morsmelk fra flaske. Vi deler permisjonen helt på midten, og det er viktig for oss begge og en ting vi alltid har vært enige om. 

* Jeg tror jeg blir en bedre forelder av å ha plass til hele meg i livet mitt. For noen er det fantastisk å være i en babyboble, men folk er ulike, og det er ikke én fasit på hvordan man er en familie. 

Anonymkode: 5e32c...235

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke trådstarter, men planlegger å være tilbake på jobb etter fem måneder, og kan godt forklare hvorfor:

* Jeg elsker jobben min. 

* Mange av venninnene mine med barn, særlig de med lignende jobber som meg (kulturbransjen), har fortalt at de begynner å gå på veggen etter en tid hjemme. 

* Det er viktig for meg at vi to foreldrene er likestilte i vårt forhold til babyen. Ja, det er bare jeg som kan amme, men med den retten man har til ammepauser, pluss at søsteren min og flere jeg kjenner har fått til pumping og flaskemating lett, gjør at dette er plan A, altså at far kan mate med morsmelk fra flaske. Vi deler permisjonen helt på midten, og det er viktig for oss begge og en ting vi alltid har vært enige om. 

* Jeg tror jeg blir en bedre forelder av å ha plass til hele meg i livet mitt. For noen er det fantastisk å være i en babyboble, men folk er ulike, og det er ikke én fasit på hvordan man er en familie. 

Anonymkode: 5e32c...235

Da anbefaler jeg å begynne med det fra dag 1. Å få en fullammet 5 mnd gammel baby til å plutselig ta flaske kan bli svært utfordrende. Mange opplever også at puppene må vennes til pumping, mange får ikke ut noe særlig de første gangene de pumper. Bare tips :) 

Anonymkode: 01f2e...933

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er planen 🙂 Kjenner som sagt mange som har lyktes med dette, og i tillegg vært veldig lettet og glade for å komme tilbake på jobb etterhvert. 

Anonymkode: 5e32c...235

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke trådstarter, men planlegger å være tilbake på jobb etter fem måneder, og kan godt forklare hvorfor:

* Jeg elsker jobben min. 

* Mange av venninnene mine med barn, særlig de med lignende jobber som meg (kulturbransjen), har fortalt at de begynner å gå på veggen etter en tid hjemme. 

* Det er viktig for meg at vi to foreldrene er likestilte i vårt forhold til babyen. Ja, det er bare jeg som kan amme, men med den retten man har til ammepauser, pluss at søsteren min og flere jeg kjenner har fått til pumping og flaskemating lett, gjør at dette er plan A, altså at far kan mate med morsmelk fra flaske. Vi deler permisjonen helt på midten, og det er viktig for oss begge og en ting vi alltid har vært enige om. 

* Jeg tror jeg blir en bedre forelder av å ha plass til hele meg i livet mitt. For noen er det fantastisk å være i en babyboble, men folk er ulike, og det er ikke én fasit på hvordan man er en familie. 

Anonymkode: 5e32c...235

Så bra skrevet, takk for at du deler 😊

TS

Anonymkode: 6840c...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...