Gå til innhold

Dere som lager egne koronaregler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Forventer dere også at andre skal følge dem? Hvordan skal de følge med på hva akkurat du mener bør være gjeldende regler?

Eksempelvis var det mange som mente man skulle holde seg langt unna kjøpesenteret og tur i skogen i mars. Merkelig nok var mange av de menneskene selv i skogen og på kjøpesenteret, og klaget på hvor mange de møtte. Og nå som det lettes på reglene er det mange som fortsatt mener man skal "stay the f home". Shaming av folk som reiser til Danmark på ferie osv. Helt greit å ilegge seg selv strengere krav enn det myndighetene anbefaler, men hvorfor forlange det av andre? 

Anonymkode: fe845...597

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker at alle skal følge mine strenge regler fordi jeg er smartere og vet bedre enn andre.

Anonymkode: 974fc...ce9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg ønsker at alle skal følge mine strenge regler fordi jeg er smartere og vet bedre enn andre.

Anonymkode: 974fc...ce9

Da må du lage en side der vi kan følge med på akkurat dine regler. Eller kanskje et forum på kg 😄

Selv har jeg flybilletter i august til et land det kanskje snart åpnes for. Jeg har lenge regnet med det ikke blir noe av turen, men begynner nå å få håp. Jeg kommer kun til å reise hvis det blir i orden med tanke på myndighetenes reiseråd. Men ser mange mener man skal droppe ferie man har betalt for selv om det blir ok i forhold til reiserådene. Mens andre mener man ikke skal bli hjemme, men derimot reise rundt i Norge og bruke masse penger, for det er visst omtrent en plikt. Mange forskjellige meninger ute og går, jeg forholder meg til regjeringens råd som jeg også gjorde da jeg syntes de var for strenge. Men det holder bare ikke for enkelte som vet bedre enn både helsemyndigheter og regjering. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forventer dere også at andre skal følge dem? Hvordan skal de følge med på hva akkurat du mener bør være gjeldende regler?

Eksempelvis var det mange som mente man skulle holde seg langt unna kjøpesenteret og tur i skogen i mars. Merkelig nok var mange av de menneskene selv i skogen og på kjøpesenteret, og klaget på hvor mange de møtte. Og nå som det lettes på reglene er det mange som fortsatt mener man skal "stay the f home". Shaming av folk som reiser til Danmark på ferie osv. Helt greit å ilegge seg selv strengere krav enn det myndighetene anbefaler, men hvorfor forlange det av andre? 

Fordi myndighetene må ta hensyn til politikk og ikke bare smittevern. Mitt fokus er på å redusere smittefare, ikke redde turismeindustrien i Danmark.

Anonymkode: fa21b...ff9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at nordmenn flest har et reflektert og fornuftig forhold til smittevern. Direkte "shaming" har jeg aldri opplevd. Har du det? Er det noen i omgangskretsen din som har kritisert din oppførsel?

De eksemplene du kommer med vitner mest om noe du har lest. 

Anonymkode: b97f5...fb2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Er det noen som lager seg strengere regler? Min erfaring er at folk flest gir blaffen nå. Var på butikken i dag og 1 meters avstand er det i hvert fall ingen som bryr seg om😤

Anonymkode: eb4a2...6e8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? Er det noen som lager seg strengere regler? Min erfaring er at folk flest gir blaffen nå. Var på butikken i dag og 1 meters avstand er det i hvert fall ingen som bryr seg om😤

Anonymkode: eb4a2...6e8

De som bryr seg holder seg unna steder der de som gir blaffen oppholder seg, og går på butikken når det er få andre ute.

Anonymkode: 758dc...dbc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Min erfaring er at nordmenn flest har et reflektert og fornuftig forhold til smittevern. Direkte "shaming" har jeg aldri opplevd. Har du det? Er det noen i omgangskretsen din som har kritisert din oppførsel?

Ja, jeg har opplevd blant annet krasse kommentarer til folk som har reist til Danmark etter at det ble åpnet for reiser dit. Og jeg har blitt fortalt veldig tydelig hvor ego jeg er hvis jeg reiser dit jeg har billett etter at det åpnes dit. Så folk lager sine egne regler. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg har opplevd blant annet krasse kommentarer til folk som har reist til Danmark etter at det ble åpnet for reiser dit. Og jeg har blitt fortalt veldig tydelig hvor ego jeg er hvis jeg reiser dit jeg har billett etter at det åpnes dit. Så folk lager sine egne regler. 

Kommentarer vil det alltid komme når man velger å "gå mot strømmen". Du har all rett til å reise, og folk har all rett til å mene hva de må mene om at du reiser. Vi har ytringsfrihet i landet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Kommentarer vil det alltid komme når man velger å "gå mot strømmen". Du har all rett til å reise, og folk har all rett til å mene hva de må mene om at du reiser. Vi har ytringsfrihet i landet. 

Som bringer meg tilbake til spørsmålet. Hvordan skal vi vite hvilke råd vi skal følge, myndighetenes, eller brukere på kgs? Og hvilke brukere skal vi forholde oss til, siden de også har ulike oppfatninger? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har det blitt shamet på facebook. Av flere medlemmer i foreldregruppene til barn i barneskolen der jeg har mine barn. De er så FREKKE og jeg har fått dem langt oppi halsen etter corona-tiden.

De la ut statuser som: "Nå ser jeg ut av vinduet, og det er to barn som leker ute på lekeplassen! Jeg blir så oppgitt! Tenker dere ikke over at dere utsetter andre for fare når dere lar barn være ute!" Og det kommer likes i bøtter og spann, selvsagt. Da jeg forsiktig prøvde meg med å lenke til FHIs uttalelser om at det var sunt å være litt ute i løpet av dagen, og at to-tre barn kan være faste lekevenner, var det ingen som reagerte med likes. INGEN. Helt taust - mens innlegget jeg svarte på hadde over 60 likes.

Da Erna gikk ut offentlig i barnas pressekonferanse og gjentok at det var lov med et par faste lekevenner, var det noen som reagerte på dette, i samme tråd. "Jeg regner med at vi alle er fornuftige og holder barna våre hjemme?". Masse likes, selvsagt holder vi barna inne til enhver tid. En mann prøvde seg med å sitere Erna, og sa at det var lov med en fast lekevenn eller to. NULL respons.

Og jeg bor på en plass i Trøndelag, hvor vi knapt har hatt et eneste tilfelle med denne sykdommen..... Blir helt kvalm av koronamoralistene. "Vi gjør vel alle slik, ikke sant?" "Regner med at alle dere også gjør slik som jeg" osv.  🤬

Anonymkode: 6e999...5e6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her har det blitt shamet på facebook. Av flere medlemmer i foreldregruppene til barn i barneskolen der jeg har mine barn. De er så FREKKE og jeg har fått dem langt oppi halsen etter corona-tiden.

De la ut statuser som: "Nå ser jeg ut av vinduet, og det er to barn som leker ute på lekeplassen! Jeg blir så oppgitt! Tenker dere ikke over at dere utsetter andre for fare når dere lar barn være ute!" Og det kommer likes i bøtter og spann, selvsagt. Da jeg forsiktig prøvde meg med å lenke til FHIs uttalelser om at det var sunt å være litt ute i løpet av dagen, og at to-tre barn kan være faste lekevenner, var det ingen som reagerte med likes. INGEN. Helt taust - mens innlegget jeg svarte på hadde over 60 likes.

Da Erna gikk ut offentlig i barnas pressekonferanse og gjentok at det var lov med et par faste lekevenner, var det noen som reagerte på dette, i samme tråd. "Jeg regner med at vi alle er fornuftige og holder barna våre hjemme?". Masse likes, selvsagt holder vi barna inne til enhver tid. En mann prøvde seg med å sitere Erna, og sa at det var lov med en fast lekevenn eller to. NULL respons.

Og jeg bor på en plass i Trøndelag, hvor vi knapt har hatt et eneste tilfelle med denne sykdommen..... Blir helt kvalm av koronamoralistene. "Vi gjør vel alle slik, ikke sant?" "Regner med at alle dere også gjør slik som jeg" osv.  🤬

Anonymkode: 6e999...5e6

Sånne foreldre har jeg også sett på facebook. Jeg er heldigvis ikke forelder selv. Så jo de som meldte seg inn i facebookgrupper for å holde barna hjemme fra skolen da det ble åpnet igjen. Greit nok  at noen var engstelige i starten. Og lag gjerne egne regler for dere selv, bare ikke heng ut de som holder seg til myndighetenes råd. De du beskriver befant seg i det minste på innsiden av vinduet, men det er jamen mange som også er ute selv, og reagerer på at det er for folksomt ute. Eller i butikken eller hvor det måtte være de har et viktig ærend. De tror bare at alle andre er der for moro skyld. Og det har jo strengt tatt vært lov å gå i butikken hele tiden.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo helt greit å ha sine egne regler og leve etter dem. Men å forvente at andre følger dem, det kan man ikke. Man kan informere de nærmeste, så er det lettere for dem å ta hensyn, uten å selv måtte følge dem. 

Å hetse andre er uansett grunn ikke greit. Men det går an å ta opp brudd på smittevernet på en saklig måte. 

• Liker 1
  • Opprett ny...