Gå til innhold

Galdhøpiggen.... med barn?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Jeg gikk Besseggen da jeg var 7 år gammel, det er en vesentlig mer krevende tur enn Galdhøpiggen. Galdhøpiggen er som å gå til Ulriken i Bergen, omtrent 600 meter stigning. Så om de ikke er sytende og klagende barn, som min søster var og som derfor ikke fikk være med på fjellturer, så bør Galdhøpiggen være grei skuring. Husk at Erna Solberg har greid å gå denne turen. Uten at jeg skal snakke henne ned på generelt grunnlag, så viser det at det er noe de fleste bør greie rimelig greit.

Du er i høyfjellet når du er på Besseggen og Galdhøypiggen! Det et noe folk må forstå. På Ulriken kan man lett ta seg opp selv i dårlig vær og yte hjelp. Det er verre i høyfjellet om været endrer seg raskt og man kommer i problemer, det er slike marginer veldig få som ikke kan og driver med turer og friluftsliv tenker over. Det kan ta lang tid før man får hjelp, og inntil da må du klare deg selv. I verste fall overnatte uten assistanse. Det krever riktig utstyr i sekken på sommertid også. På vinterstid er det helt kritisk. Til Ulriken kan du gå i blinde nesten, det går en egen trapp opp :)  Du roter deg bare ikke opp i høyfjellet uten å kunne ta vare på deg selv om man har litt fornuft.

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Googlet dette fjellet nå og ser at det nesten er 2500 meter opp i luften. Hva tenker dere på? Galskap å klatre langt opp i fjellene med så små barn. Hva hvis dere faller ned og brekker et bein? Det er jo ikke bare og ringe etter en luftambulanse langt inne i fjellheimen. Så høye fjell som dette er livsfarlige for vanlige folk.

Anonymkode: 17c5f...2c9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått fra Juvass med en 7-åring og deg var helt uproblematisk. Vi var flere barn i følget og det gikk kjempefint. Tempoet i taulagene var bedagelig og pausene var lange. 

Anonymkode: 87df2...dfe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Googlet dette fjellet nå og ser at det nesten er 2500 meter opp i luften. Hva tenker dere på? Galskap å klatre langt opp i fjellene med så små barn. Hva hvis dere faller ned og brekker et bein? Det er jo ikke bare og ringe etter en luftambulanse langt inne i fjellheimen. Så høye fjell som dette er livsfarlige for vanlige folk.

Man starter jo ikke på havnivå akkurat! Det er bare det siste stykket som er litt bratt, og der er det veldig bredt og fint. Du skal virkelig gå inn for det hvis noe skal kunne skje der. Det er en veldig fin og barnevennlig tur! 

Anonymkode: 87df2...dfe

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Galdhøpiggen er faktisk ikkje så vanskelig å komme seg opp på. Sikkert eit av dei beste fjella for "vanlige folk", og populært å gå der som familietur. Farlig er det ikkje. Ingen smale stier med høgt fritt fall, etter som eg kan hugse. Ingen parti med klatring. (Men går i tau over breen) Kan så klart snuble i ei steinrøys, men det kan man jo i lavlandet også viss man har skikkelig uflaks. Man  starter turen ganske høgt oppe, så det er ikkje 2469 m rett opp! . Eg har gått der som 12-åring (over breeen) og syntes det var fryktelig tungt. Stakkars far min som måtte holde ut klagingen min. 😊Men så har eg aldri vore motivert for å gå turar i fjellet  Har gått 7-fjellsturen da eg bodde i Bergen da. Det er jo nesten obligatorisk. 😄

Anonymkode: 0ba6b...090

• Liker 3
Skrevet

Det er mange år siden jeg gikk der, men føler meg trygg på at 8-åringen min ville håndtert det fint. Han har mye krefter og er turvant. Mens en 8-åring med lite erfaring med tur og spesielt høydemeter, ville jeg vært mer usikker på. 

Skrevet
2 timer siden, Antiviruset skrev:

Du er i høyfjellet når du er på Besseggen og Galdhøypiggen! Det et noe folk må forstå. På Ulriken kan man lett ta seg opp selv i dårlig vær og yte hjelp. Det er verre i høyfjellet om været endrer seg raskt og man kommer i problemer, det er slike marginer veldig få som ikke kan og driver med turer og friluftsliv tenker over. Det kan ta lang tid før man får hjelp, og inntil da må du klare deg selv. I verste fall overnatte uten assistanse. Det krever riktig utstyr i sekken på sommertid også. På vinterstid er det helt kritisk. Til Ulriken kan du gå i blinde nesten, det går en egen trapp opp :)  Du roter deg bare ikke opp i høyfjellet uten å kunne ta vare på deg selv om man har litt fornuft.

Det er lurt å sjekke værvarselet. Ellers er turen fra Juvasshytta som jeg skrev ikke mer krevende enn å gå til Ulriken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra Juvaashytta med en sjuåring i fjor. Gikk kjempefint. Han var veldig stolt av å ha vært på Norges høyeste fjell, og hadde mer energi enn de voksne når vi kom ned :) Men ha gode sko, det er snø. Kle dere godt. 

Anonymkode: d9507...183

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer til å gå helt fint.

Men ville gått fra Juvasshytta. Meld dere på en av de daglige turene derfra, med brefører. Første gangen vi skulle gå (med en 7-åring) snudde været plutselig om. Da var det trygt å gå i tau med noen som vurderte det som tryggest å snu. Dagen etter gikk det bra med strålende vær hele veien. Flott opplevelse for 7-åringen. De tok også godt hensyn til de barna som var i taulaget:-)

Anonymkode: c73da...3cc

AnonymBruker
Skrevet
På 3.7.2020 den 19.54, AnonymBruker skrev:

Fytti katta. Det er ikke så nøye med om ungene koser seg, så lenge de 'henger med' så du kommer deg til topps, med andre ord 🙄

Anonymkode: ce890...10c

Bakdelen med tur fra Juvass er at det går saaaaakte. Alle må gå i tempoet til den treigeste. Først må du vente ved starten på breen fordi di treigeste ikke er komt fram og slik fortsetter det 🥱

Anonymkode: 3409a...791

• Liker 2
Gjest Blinkie
Skrevet (endret)

Jeg har vært på Galdhøpiggen flere ganger. Med barna mine, og uten. Men vi er fjellvante og er mye i naturen og til fjells. Det ene barnet mitt var 6 år når vi var der ene gangen. Det gikk fint. Vi startet kl 10:00, og vi var nede igjen klokken 16:00. Vi gikk forbi mange mennesker etter at vi tok av klatreselen. Men som sagt, vi er fjellvante. Jeg hadde ikke tatt turen opp dit hvis ikke. Drar dere på fjelltur, så husk å ha med dere gode klær, fjellstøvler, lue/pannebånd, hansker, mat, drikke, og godt humør. God tur :) 

Endret av Blinkie
AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2020 at 9:05 PM, AnonymBruker said:

Måtte du Google dette fjellet?

Anonymkode: ae6af...455

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som galskap. 

Anonymkode: 30d93...768

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Blinkie skrev:

Jeg har vært på Galdhøpiggen flere ganger. Med barna mine, og uten. Men vi er fjellvante og er mye i naturen og til fjells. Det ene barnet mitt var 6 år når vi var der ene gangen. Det gikk fint. Vi startet kl 10:00, og vi var nede igjen klokken 16:00. Vi gikk forbi mange mennesker etter at vi tok av klatreselen. Men som sagt, vi er fjellvante. Jeg hadde ikke tatt turen opp dit hvis ikke. Drar dere på fjelltur, så husk å ha med dere gode klær, fjellstøvler, lue/pannebånd, hansker, mat, drikke, og godt humør. God tur :) 

Ååå, så fjellvanteee da.. Var det fjellvante du sa dere var? Fikk det ikke helt med meg.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ååå, så fjellvanteee da.. Var det fjellvante du sa dere var? Fikk det ikke helt med meg.. 

Lite hyggelig person du 😮 

Anonymkode: 536fa...3dd

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke helt hva folk snakker om jeg når det potensielt er «skummelt» å gå til Galdhøpiggen... tar man Spiterstulen så er det langtur, går man fra Juvasshytta, der man forøvrig skal over breen så har man med seg guide og er en barnevennlig tur, men de er tydelige på at når man skal over breen så er det «ingen vei tilbake» man snur ikke midt utpå der fordi noen vil tilbake. Som mange sier så må man ha godt med klær og fjellsko. Når vi var der så snudde et par barnefamilier ved breen, fordi de ikke var forberedt på snøstorm og hadde for dårlig bekledning. Ta med deg barna du, det vil gi dem en fantastisk opplevelse og mestring! God tur ☺️

Anonymkode: 14254...74c

AnonymBruker
Skrevet

TS her.... det ser ut som det blir Galdhøpiggen-tur i sommer. Barna gleder seg veldig, og er motiverte. Men jeg tenker at de ikke vet hva de går til, for de har ikke vært på tilsvarende fjelltur før....  Eller så er jeg bare nervøs på egne vegne, kanskje formen MIN ikke holder? Men hvis det er lov å gå i rolig tempo, kanskje det går likevel... Usikker! Husker at det var slitsomt da jeg gikk med klassen fra Spiterstulen! Og da var jeg ung og lett på fot 😮

Men altså, hvis jeg finner ut at jeg ikke orker å bli med resten av familien opp etter at vi har krysset breen..... Kan jeg da snu og bli med et annet turfølge tilbake over breen, hvis det er ledig plass i taulaget? Eller må jeg vente ved foten av breen til "min" turgruppe kommer tilbake og bli med dem over? Huff, så flaut hvis det er JEG som må snu, og ikke barna....

Anonymkode: 7f247...ff7

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, hvis jeg finner ut at jeg ikke orker å bli med resten av familien opp etter at vi har krysset breen..... Kan jeg da snu og bli med et annet turfølge tilbake over breen, hvis det er ledig plass i taulaget? Eller må jeg vente ved foten av breen til "min" turgruppe kommer tilbake og bli med dem over? Huff, så flaut hvis det er JEG som må snu, og ikke barna....

Anonymkode: 7f247...ff7

Du klarer det! Juvass starter jo på 1800 ett eller annet moh så det er en enkel tur.

Anonymkode: 3409a...791

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...