Gå til innhold

Er det sånn det har blitt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lette egentlig etter noe annet og ramlet over dette

http://www.trim.no/spmsvar/view.php?id=737

Har det virkelig blitt sånn at jenter på 12 år tror de bør slanke seg??

Da jeg var på den alderen var slanking det siste jeg tenkte på. Hadde ikke oppdaget gutter enda heller, så jeg brydde meg egentlig ikke så fryktelig mye om hvordan jeg så ut.

Men det er jo en hel evighet siden, er 26 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gulltopp
Skrevet

Ja, dette tror jeg er helt vanlig. Faktisk tror jeg det starter lenge før de er så gamle som 12 år, dessverre. Jeg er snart 22 nå, og husker godt at jeg tenkte i de baner fra jeg var omtrent syv, og det hadde ingenting med interesse for gutter å gjøre.

Skrevet

Det har nok blitt sånn ja.. og det har forandret seg ganske fort tror jeg.

Jeg var 12 for bare 8 år siden men slanking var det siste jeg eller venninnene mine tenkte på. Ganske trist synes jeg..

Gjest Kjartan-s
Skrevet

Ikke bare jenter. Er gutt så jeg vet hvordan det var når jeg var på den alderen.

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg er 22 og husker at vi som 7-8 åringer var veldig opptatt av hvem som var den tynneste jenta i klassen og sånn. Tror mange av oss tenkte sånn tynnest=mest populær. Ihvertfall tenkte vi som ikke var tynnest og ikke var mest populære sånn.

Og alle snakket vi om at vi skulle slanke oss, men jeg tror ingen sånn helt seriøst gjorde det. Var vel mer bare tomme ord, og nesten litt in å si at man slanket seg.

Trist i grunn. Og det er sikkert værre nå. :-?

Skrevet

Vi var ikke slik i det hele tatt da jeg var yngre. Heldigvis. (selv om jeg nok kunne vært mye sunnere på ungdomsskolen, men det er en annen sak)

Overhørte tre jenter i 12 års alderen på 7-11 her forleden. Den ene hadde kjøpt den minste smågodtposen jeg noen gang har sett. Alle tre var meget tynne også.

Så sier de to andre til hun med den latterlige etterligningen av en smågodtpose: "jeg har ikke spist godteri på over et år. Nei, det er jo ikke bra for figuren". :o Og så ser de litt hånlig bort på hun tredje.

"Ikke jeg heller, det er til broren min" sier hun, uten at det virker troverdig, og samtidig forferdelig trist, at hun føler dette presset tynn og spjælen som hun er.

Min mor jobber blant annet med barn (! :-( ) med spiseforstyrrelser. Mange triste historier.

Jeg trener mye og er opptatt av å leve rimelig sunt til hverdags. Men ikke for å bli "tynn", men for å føle meg vel og mer opplagt. Det er IKKE målsetningen når en snakker om hvor mange kalorier en forbrenner ved å hoppe frenetisk opp og ned på en trampoline. Ikke velvære akkrurat.

Reagerer imidlertid litt på svaret også. Ikke sikkert at det går inn dersom han hadde sagt at hun ikke bør slanke seg når hun er tolv, men i stedet være i mer aktivitet men likevel....

Gjest Mito24
Skrevet

Mange tolvåringer er så feite at de bør slanke seg, av helsemessige grunner.

Gjest tuttaaa
Skrevet
Mange tolvåringer er så feite at de bør slanke seg' date=' av helsemessige grunner.[/quote']

at du gidder. det er ikke så mange som går på provokasjonene din lenger. ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Helst siden jeg gikk i barnehagen kan jeg huske vi konkurrerte om hvem som var tynnest, da jeg var 6-7 år husker jeg også jeg hadde en veldig kort sommertopp på, og naboen sa "har du lagt på deg nå?" og jeg husker jeg ble veldig lei meg, er jo ca 11-12 år siden, og jeg hsuker det helt klart ennå, så slankepress har vært der hele livet ja, 12-åringer skulle det bare mangle tenkte på slikt.. Trist.

Gjest sjokoladekake
Skrevet

Jeg var ganske lubben faktisk, men brydde meg aldri om kroppen min...tenkte ikke på at det var så viktig å gå ned i vekt...Dessverre var det andre ting som gjorde at jeg fikk spiseforrstyrrelser. Mange tror det har KUN med slanking å gjøre, men det er så feil. Stress og andre faktorer kan utløse det på en stresset tenåring SÅNN!

Jeg har idag kommet meg ut igjen av det helvete der, men det var en lang og tøff vei. På det minste veide jeg 43 kilo, og knokler og alt som var stakk ut. Idag er jeg en sunn og livsglad jente, og ser dessverre ekstremt mye undervektige jenter rundt omkring. Trist at moten idag tilsier at vi skal være 1,90 og veie 50 kilo...

Skrevet

Brydde oss ikke om slikt når vi var 12. Kom ikke før på ungdomskolen de tankene. Skummelt at barn skal slanke seg.

Gjest Mito24
Skrevet

Provokasjon?

I en undersøkelse i 2000 i Oslo var 13 prosent av niåringene overvektig. Følgelig burde 13 prosent av alle niåringer slanke seg. Nå, fem år senere, er det sannsynligvis enda verre.

Overvekt og fedme gjør langt mer skade blant unge enn spiseforstyrrelser.

Gjest Catwoman
Skrevet
Overvekt og fedme gjør langt mer skade blant unge enn spiseforstyrrelser.

Og de som lider av overvekt og fedme kan godt tenkes har en spiseforstyrrelse

Gjest Chachapuma iil
Skrevet

Mange som er så feite at de burde slanket seg, mulig Mito24 snakker av egen erfaring.

12-åringer og slanking: ja, det er helt skummelt!!! Har en på 13 blant mine nærmeste og har lagt merke til at hun har veldig store komplekser for magen sin. Hun er veldig tynn, men har fått kroppsbygningen til sin mors familie og de har litt mage selv om de er tynne ellers. Hun går alltid i store t-skjorter, selv når hun bader, og bare plukker i maten hvis man ikke passer på.

Da jeg var 12 var det nok enda litt for tidlig for meg å tenke på slanking tror jeg, men det var ikke mer enn etpar år etter at det dukket opp etpar tilfeller av anorexi i klassen.

Synes det er greit å ha et kroppsideal som tilsier at man må trene litt, det er en type press ungdommer godt kan ha på seg. Det synes jeg jeg ser her og der også, ikke radmagre jenter som er litt trente. For eksempel på en (på KG-forumet) veldig omdiskutert bikinivisning i Oslo, der noen av modellene var langt fra tynne. Kjempebra!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...