Gå til innhold

Sykemelding ved dødsfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min gode pappa har kun kort tid igjen å leve. Jeg gråter mye og sliter med søvn. Hvor lenge kan jeg be om sykemelding for etter at han er død? 

Anonymkode: 46aea...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man får normalt ikke sykemelding for sykdom/dødsfall i nær familie, det er ingen diagnose som heter sorg. Men fastlegen din kan eventuelt vurdere om om andre diagnoser er relevante og bruke dem i en sykemelding. 
Hvis ikke må du ta ut egenmelding. 

Endret av Nooni
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nok ikke mer enn to uker om gangen, men den kan selvsagt forlenges så lenge behovet er der. 

Da jeg mistet pappa for et år siden var jeg 100% sykmeldt i et par uker. Etter det var jeg en liten prosent på jobb. Det var veldig godt å være en del av hverdagen igjen, om bare for en liten stund hver dag. 

Klem til deg. ❤️

Anonymkode: 49338...09b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk personalhåndboka di. Mange arbeidsplasser gir noen dager permisjon med lønn for å være med nærstående i livets sluttfase.  Evt. kan du kontakte fastlegen din, som kan sykmelde deg pga. sorgreaksjon dersom du ikke fungerer i jobb. 

Anonymkode: 72aee...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nooni skrev:

Man får normalt ikke sykemelding for dødsfall, ei nærmeste familie, det er ingen diagnose som heter sorg. Men fastlegen din kan eventuelt vurdere om om andre diagnoser er relevante og bruke dem i en sykemelding. 
Hvis ikke må du ta ut egenmelding. 

Sorg er diagnose nå, men man får ikke en sorgdiagnose før etter ca seks måneder. 

De gangene jeg ikke har vært i stand til å gå på jobb på grunn av dødsfall eller alvorlig sykdom hos en av mine foreldre har diagnosen vært «psykisk ubalanse situasjonsbetinget». 

Anonymkode: 49338...09b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk velferdspermisjon( altså med lønn). Husker ikke, men tror det var 3-4 uker man kunne få eller noe sånt? 
Brukte tilsammen 7 dager med dødsfall, begravelse og arveoppgjør . Måtte reise langt. Synes det var godt å jobbe innimellom « slagene».

Anonymkode: c454c...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da mamma var dødssyk og så døde fikk jeg velferdspermisjon på jobben. Hvis du ikke har en grei arbeidsgiver må vel eventuelt fastlegen din sykmelde deg hvis du har fått en psykisk reaksjon som gjør deg arbeidsufør. Ellers er det vel avspasering eller ferie som må brukes

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vanligvis ikke sykmeldt pga dødsfall (eller- du kan bli sykmeldt men har ikke rett på sykepenger). Slike livshendelser er det man har velferdspermisjon for.

Anonymkode: 8c269...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får sykemelding hvis man er så påvirket av situasjonen at man ikke er i stand til å jobbe. Du kan få sykemelding allerede nå, hvis du feks trenger / ønsker å være hos faren din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fikk velferdspermisjon i 2 uker, på de to ukene døde og begravdes han. Jeg ble sykemeldt etter at dødsboet var gjort opp, for jeg var utmattet, fysisk og psykisk. Det var ting som skjedde under hans død, begravelse og arveoppgjør som var regelrett forferdelig, og jeg stod alene i alt sammen. Noen drar nytte av å koble av med jobb, for andre er ikke jobb gjennomførbart eller rett og slett uforsvarlig. Kommer an på personen og på jobben.

Anonymkode: 28365...f45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Velferdspermisjon får man kun hvis det er familie i rett linje oppadgående eller nedadgående. Altså ikke hvis samboeren din, søsken, svigerforeldre går bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, skulle gjerne visst hva folk jobbet med. Det er vanlig med velferdspermisjon ved dødsfall/begravelse 1, 3 eller 5 dager. To- tre uker hørtes spesielt ut. Sikker på det? Jeg fikk beskjed om at min far var død da jeg var på jobb. Jeg dro hjem og sjefen sa det var greit at jeg tok egenmeldingsdag den dagen og hadde etter det noen dager med hjemmekontor.

Anonymkode: b1f0f...552

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 20.58, Bruglen skrev:

Da mamma var dødssyk og så døde fikk jeg velferdspermisjon på jobben. Hvis du ikke har en grei arbeidsgiver må vel eventuelt fastlegen din sykmelde deg hvis du har fått en psykisk reaksjon som gjør deg arbeidsufør. Ellers er det vel avspasering eller ferie som må brukes

Ja, eller så blir det ulønnet permisjon.

Anonymkode: 6fe7b...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hvor populær du er på jobben. Kjenner til et tilfelle der en mistet sønnen sin hvis det kan sammenlignes i en bare teit og dum ulykke. Hele verden hans raste og han fikk ihvertfall dekket 6 mnd. Dette har vært litt sårt og jeg er ikke så nærme at jeg har spurt hvem som stod for lønna hans om det faktisk var sykmelding eller om det var jobben som så på ham som uunnværlig. 

Men vet at ting fikser seg hvis man er åpen og ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Jøss, skulle gjerne visst hva folk jobbet med. Det er vanlig med velferdspermisjon ved dødsfall/begravelse 1, 3 eller 5 dager. To- tre uker hørtes spesielt ut. Sikker på det? Jeg fikk beskjed om at min far var død da jeg var på jobb. Jeg dro hjem og sjefen sa det var greit at jeg tok egenmeldingsdag den dagen og hadde etter det noen dager med hjemmekontor.

Anonymkode: b1f0f...552

Jeg jobber med tung psykiatri/rus, direkte pasientkontakt. 

Helt umulig å stå i jobb første tiden etter min får døde. Var hjemme med velferdspermisjon 10 dager. 

Hadde jeg hatt kontor, butikk jobb ect hadde jeg gjerne følt det annerledes. 

 

Anonymkode: 9448d...84b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Jøss, skulle gjerne visst hva folk jobbet med. Det er vanlig med velferdspermisjon ved dødsfall/begravelse 1, 3 eller 5 dager. To- tre uker hørtes spesielt ut. Sikker på det? Jeg fikk beskjed om at min far var død da jeg var på jobb. Jeg dro hjem og sjefen sa det var greit at jeg tok egenmeldingsdag den dagen og hadde etter det noen dager med hjemmekontor.

Anonymkode: b1f0f...552

Ja, det er vel kanskje slik at noen har jobber som de ikke er i stand til å gjøre når de er i sorg? Ikke alle sitter på et kontor.

Jeg arbeider med å hjelpe folk i krise. Var totalt ute av stand til å gjøre jobben min i over en mnd etter at moren min døde etter kort tida sykeleie og mange år for tidlig..

Anonymkode: b18b3...167

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble sykemeldt da mamma døde. Jobbet frem til begravelsen, var nok i sjokk, og gikk på en smell. Var sykemeldt i 3 uker. Tror legen skrev noe som kriseutløst ett eller annet. Husker ikke så mye fra den tiden.

Klem til deg❤

Anonymkode: 4fc6c...607

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Jøss, skulle gjerne visst hva folk jobbet med. Det er vanlig med velferdspermisjon ved dødsfall/begravelse 1, 3 eller 5 dager. To- tre uker hørtes spesielt ut. Sikker på det? Jeg fikk beskjed om at min far var død da jeg var på jobb. Jeg dro hjem og sjefen sa det var greit at jeg tok egenmeldingsdag den dagen og hadde etter det noen dager med hjemmekontor.

Anonymkode: b1f0f...552

Jobber med å støtte og hjelpe barn som har utfordringer. Ikke så lett å ta hjemmekontor fra det. Da pappa var alvorlig syk og da han døde var jeg ikke tilstede i meg selv, og hadde derfor nada å stille opp med på jobb. 

Anonymkode: 49338...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedriften jeg arbeider for har 3 dager med velferdspermisjon. Dette er som regel for lite i situasjoner med dødsfall i nær familie. Jeg pleier å anbefale mine ansatte om å sykemelde seg når de har behov for å være lengre borte fra jobb ifbm nærme dødsfall, og dette har aldri blitt avvist av leger. Normalt sett er folk borte 2-4 uker, ofte lenger dersom det er barn/ektefeller. 

Anonymkode: 33e2a...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2020 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Jøss, skulle gjerne visst hva folk jobbet med. Det er vanlig med velferdspermisjon ved dødsfall/begravelse 1, 3 eller 5 dager. To- tre uker hørtes spesielt ut. Sikker på det? Jeg fikk beskjed om at min far var død da jeg var på jobb. Jeg dro hjem og sjefen sa det var greit at jeg tok egenmeldingsdag den dagen og hadde etter det noen dager med hjemmekontor.

Anonymkode: b1f0f...552

Jeg jobbet i matbutikk da et familiemedlem av meg tok selvmord. Jeg fikk sykemelding i 14 dager fordi jeg var helt nummen og sjokkert etter tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...