Gå til innhold

forloverens oppgave


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest snart gift

Min forlover mener det er hennes oppgave og lage sanhefter og sette opp bordplasseingen? Dette er vel helt på "tryne" for å si det rett ut???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Hva som er en forlovers egentlige oppgave er veldig klart:

- Skrive under på vigselspapiret.

I tillegg er den en del ting som man ofte regner som forlovers opppgaver, men som det egentlig er opp til hver og en å gjøre eller ikke:

- Være tilstede i kirken og hjelpe til den dagen

- Holde et utdrikningslag i forkant

- Holde tale under middagen.

Utover dette vet jeg at en del også hjelper brudeparet hvis de ønsker det og er gjerne med Bruden når hun prøver kjoler.

Men alt avhenger av hva brudeparet vil. Det er dere som bestemmer. Og det å sette opp bordoppsett er vel ikke så lett når man ikke kjenner folk.

Sanghefte - tja - hvis det er slik at det kommer mange sanger som brudeparet ikke skal se er det vel en del som setter det bort. Men til hvem bestemmer de helt selv.

Du kan lese litt her også:

http://www.bryllupsfesten.com/forlovere.htm

Eller søk på forlover her på KG - burde være en del :-)

Lykke til!

Husk å samtale med forlover det er ditt vikigste redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Det er jo Brudeparet som skal bestemme hvilke sanger, og hvor gjestene skal sitte. Men du kan jo be henne om å hjelpe til, det er ikke bare bare å organisere alt. Kjekt med den hjelpa du kan få. Men til syvende og sist så er det jo dere som bestemmer da.

Lykke til ! :P Klem Summis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlover var veldig ivrig på å kunne få oppgaver, men samtidig synes jeg det liksom var best å gjøre de aller fleste tingene selv.

Noe min forlover lurte på om hun skulle gjøre var:

-pynte kirken

-ordne med skyss for dagen

-sette inn annonse i avisene før bryllupet

-ordne med Champagne på dagen

Dette er ting en forlover selvsagt kan gjøe, men for oss var det naturlig å gjøre det selv, bortsett fra det med Champagnen.

Henne oppgaver ble altså:

-hjelpe meg med kjolen og buketten på dagen

-ornde med Champagne utenfor kirken

-hjelpe tol med pynting i kirken sammen med meg

-arrangere utdrikningslag

-holde tale

Det finnes visst små hefter/bøker som omhandler en forlovers oppgaver. For de som er litt opptatt av slike tradisjoner, er kanskje denne boken verdt å kjøpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer! Ikke glem det! Og bordplassering er en sensetiv greie - hvordan skal hun kunne vite hvem onkel Per skal sitte ved sidenav - for ikke å snakke om gamle tante Magda? Ærlig talt - du bestemmer - om hun skal gjøre det eller du. Gi henne heller andre oppgaver hvis hun absolutt vil, eller hun kan hjelpe deg med dine. Er det slik at hun egentlig er litt misunnelig og har lyst til å ordne sitt eget bryllup?!??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gled deg over at du har en forlove som vil hjelpe til, og la henne hjelpe til med så mye hun orker, og med de tingenen du føler at det er OK å la henne gjøre (eller ting du kan gjøre sammen med henne). Det er arbeid nok med et bryllup, så det er fint med folk som er glade for å hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er klart hun ikke skal lage bordplanen og sanghefte, det er DERES dag, så det er du og din tilkommende som skal finne de sangene DERE vil ha og sette opp bordplanen slik dere vil ha den. Hvordan skal din forlovere vite hvem som skal sitte med hvem o.l. Kjenner hun slekt på begge sider så godt at hun vet hvem som kan "passe" sammen? NEPPE. Ellers vil jeg bare foreslå at du setter par sammen, jeg hadde personlig ikke likt å komt i et bryllup der jeg kjente få og i tillegg ikke fikk sitte med min mann under middagen.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av en helt annen oppfatning. Det er mest hyggelig å IKKE sitte sammen med sambo. For da betyr jo det at de rundt deg også må snakke med nye. At han derimot sitter "i nærheten" er kanskje noe for de som ikke kjenner en sjel. Men vitsen med bryllup er jo også å treffe nye personer. Og dersom du kjeder deg pga bordplasseringen, så har brudeparet gjort en dårlig jobb. (Eller gjestelista er "håpløs"). Sitter du bare med de du kjenner fra før, så blir man ikke kjent med nye, og det blir lett "klikkdannelser" resten av kvelden også.

Og noen (som har vært gift lenge!!) tør skikkelig opp om ektefellen plasseres LANGT unna! :sjarmor: (Som min onkel!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enig med sistnevnte. Par skal da ikke sitte sammen.

Vi strevde heller med å få det til å gå opp slik at folk ikke skulle få sin partner i nærheten.

Stemningen var kjempebra og det er spennende å se hvordan praten går blant folk som kanskje aldri har møtt hverandre. Det må da være litt av moroa med å gå i bryllup også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HMSP har helt rett, forloveren har kun én oppgave som hun/han skal gjøre: nemlig å skrive under på et papir.

Alt annet er det dere som blir enige om sammen.

Noen er kjempeflinke til å lage sanghefter, andre veldig flinke til å arrangere blomster. Ikke vær så opphengt i hva alle andre gjør, men hva dere trenger hjelp til, og hva hun er flink til.

mange vil ha med forlover til frisør, hjelp i kirken etc. det er ganske vanlig. Jeg hadde en annen venninne med til frisøren, men hadde en forlover som laget et helt design-program for oss.

Utdrikningslag er også vanlig, men bor man langt fra hverandre, kan det være naturlig at noen andre står for det.

Så dette er mest personlig synes jeg, hva man trenger/ønsker/behøver og det passer å ha en forlover til.

Når det gjelder sanghefter, lagde vi kun omslaget. Alt annet ble kanalisert via toastmaster, det sto allerede i invitasjonen. Vi ville ikke vite dette, vi, vi ville ha overraskelser. Det meste hadde vi jo jernkontroll på likevel, hyggelig med noe uventet.

Bruk søk-funksjonen her også, det har vært masse tråder om forloveres oppgaver. Da får du sikkert gode innspill fra jenter som kanskje ikke er her lenger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med sistnevnte. Par skal da ikke sitte sammen.  

Dette her kommer bestandig til å være en evig diskusjon, for her er det virkelig delte meninger. Det finnes en gangske stor diskusjon om dette i en annen tråd også. Men skal forloveren ta seg av dette, bør hun/han iallfall på forhånd vite om brudeparet ønsker par sammen eller om de skal plasseres hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Det er sikkert mye som er praksis når det gjelder hva en forlover skal gjøre, men en ting er sikket(som de andre også har nevnt) de skal bevitne at dere blir rette ektefolk.

Våre forlovere var veldig interresert i å hjelpe oss i forbindelse med bryllupet, og de sto for arrangering av utdrikningslag, de hjalp til med å sette sammen sangheftene(vi laget forsiden, og jeg sangen til min kjære, men de satt sammen heftet slik at vi ikke så sangene fra de andre), la på sanghefter og bordkort, hjalp til med å vaske og pynte bilen, min forlover tok seg av bestilling av time til frisøren og de var vår støtte de siste 24 timene før bryllupet - som jeg og min ektemann tilbrakte hver for oss, og sist men ikke minst vil jeg neven alle de overaskelsene de fremførte under selskapet - bla. en koselig vennesang som alle vennene vår var med å sang!!!!!! :D :D

Håper dere finner ut av hva forloveren skal hjelpe dere med!!!

Koz.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zalapalmer

Litt på siden av det opprinnelige emnet, men siden det ble debattert her så.....

I følge skikk og bruk skal gifte/samboende par ikke sitte sammen, mens kjærester/forlovede par kan ha hverandre til bords i et selskap.

Selvsagt er det opp til hvert enkelt brudepar hvordan de ønsker å ha plasseringen i sitt bryllup.

Jeg har vært i bryllup der jeg har hatt min samboer til bords og bryllup der vi har sittet adskilt. Personlig synes jeg det er koselig å sitte parvis, men for vårt vedkommende går ikke det på bekostning av sosialiseringen med de andre gjestene, da vi begge er utadvendte og sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...