Gå til innhold

Gaveskikk bryllup


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Litt nysgjerrig på hva folk tenker rundt dette med gaver når man har borgerlig vielse uten fest etterpå kontra stor bryllupsfest. Gir man gave uansett om det arrangeres fest eller ikke? Og spiller relasjon inn? Til et vanlig bryllup hender det jo at folk sender gave selv om de ikke er invitert, så hva er evt forskjellen hvis brudeparet ikke har fest? Kjør debatt :)

Anonymkode: 39c30...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Har følgende tommelfingerregel:

Nær familie: 2000 kroner.

Venner, invitert til middag: 1000 kroner.

Venner, familie invitert som kaffegjest: 500 kroner. 

Venner/bekjente, ikke invitert i bryllup: 250 kroner.

Tipper jeg ville redusert summene noe om brudeparet valgte å ikke ha fest. 

Anonymkode: 00e7a...988

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om brudeparet ikke skal ha fest så pleier jeg ikke gi gave :) Vi tenker selv på å ikke ha fest, eller kun ha for de aller nærmeste. Vi har tenkt å ikke ønske oss noe i det hele tatt da, håper det blir overholdt. Har alt vi trenger, og vil ikke ha mer :P 

Pleier å gi til venner og nær familie om de har gaveønsker, uavhengig om jeg er invitert i festen eller ikke.

Anonymkode: 1af07...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har alltid gitt gave dersom det er noen jeg har en tett relasjon til, uavhengig av familiebånd og uansett om det er fest eller ikke. Så var det noen som sa det ikke var vanlig ved bryllup uten fest, så ble nysgjerrig på hva andre gjør :P

Anonymkode: 39c30...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg gir gave helt uavhengig av størrelse på bryllup eller fest hvis jeg har et forhold til personen - god venn/venninne, slektning, osv. Jeg lar meg ikke styre av konvensjoner eller kuvertpris. Er jeg invitert i bryllup er det en selvfølge at jeg gir gave. Hvis en nær venn gifter seg og jeg ikke er invitert, gir jeg gave likevel. Hos oss er det ofte slik at vi vennene spleiser på en større gave til felles venner - og da bryr vi oss lite om det er kommet en invitasjon i posten eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg gir gave helt uavhengig av størrelse på bryllup eller fest hvis jeg har et forhold til personen - god venn/venninne, slektning, osv. Jeg lar meg ikke styre av konvensjoner eller kuvertpris. Er jeg invitert i bryllup er det en selvfølge at jeg gir gave. Hvis en nær venn gifter seg og jeg ikke er invitert, gir jeg gave likevel. Hos oss er det ofte slik at vi vennene spleiser på en større gave til felles venner - og da bryr vi oss lite om det er kommet en invitasjon i posten eller ikke.

Slik har vi det også :) I tillegg gir jeg den prisen jeg har råd til, ikke hva andre forventer at jeg skal gi/ikke gi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gir ikke gave uten at jeg er invitert på festen. Da kan det være et fint alternativ å spleise med noen andre (venner, kollegaer hvis det er en kollega som gifter seg) på en blomsterbukett og et gratulasjonskort.

Anonymkode: 5e644...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ikke gave som en inngangsbillett til fest, jeg gir som en lykkeønskning og for få feire de som skal gifte seg. Altså gir jeg uansett om det skal være fest eller ikke. Brudeparet skal si "ja" til å bli familie og dele livet sitt sammen, uansett om de skal ha en fest eller ikke. Det syns jeg fortjener en oppmerksomhet 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 9.47, AnonymBruker skrev:

Litt nysgjerrig på hva folk tenker rundt dette med gaver når man har borgerlig vielse uten fest etterpå kontra stor bryllupsfest. Gir man gave uansett om det arrangeres fest eller ikke? Og spiller relasjon inn? Til et vanlig bryllup hender det jo at folk sender gave selv om de ikke er invitert, så hva er evt forskjellen hvis brudeparet ikke har fest? Kjør debatt :)

Anonymkode: 39c30...e12

Det heter bryllupsgave og ikke ekteskapsgsgave. Er ikke folk invitert til bryllup, trenger de ikke å gi folk en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, O.G. skrev:

Det heter bryllupsgave og ikke ekteskapsgsgave. Er ikke folk invitert til bryllup, trenger de ikke å gi folk en gave.

Det heter også "bursdagsgave" og ikke "nytt år i livet-gave", men jeg gir folk jeg er glad i bursdagsgaver selv om de ikke feirer med bursdagsfest. Dessuten kan man ha bryllup, selv om man ikke har fest etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, LillEve skrev:

Det heter også "bursdagsgave" og ikke "nytt år i livet-gave", men jeg gir folk jeg er glad i bursdagsgaver selv om de ikke feirer med bursdagsfest. Dessuten kan man ha bryllup, selv om man ikke har fest etterpå. 

Ja, ja, men så gi gave du da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
22 timer siden, O.G. skrev:

Det heter bryllupsgave og ikke ekteskapsgsgave. Er ikke folk invitert til bryllup, trenger de ikke å gi folk en gave.

Denne holdningen har jeg aldri forstått. Hvis noen - av ulike årsaker - velger å ikke ha fest, ha svært liten fest eller av annen grunn ikke inviterer meg, så er det relasjonen min til vedkommende som gjør om jeg gir gave til dem i anledning bryllupet deres eller ikke. Det heter ikke bryllupsfestgave, det heter bryllupsgave.

Det trenger ikke være en stor greie - noen har nevnt en blomst, det kan være en flaske vin eller det kan være en ting du vet brudeparet har bruk for og liker av stor eller liten monetær verdi.

En gang jeg gikk i kirken for å se noen venner bli gift ble jeg invitert spontant til deres lille lag (hjemme hos dem, kun for de aller nærmeste slektningene) senere på dagen. Det hadde blitt litt flaut og travelt hvis jeg da måtte løpe ut og kjøpe gave i full fart - hvis jeg skulle levd etter dine konvensjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Denne holdningen har jeg aldri forstått. Hvis noen - av ulike årsaker - velger å ikke ha fest, ha svært liten fest eller av annen grunn ikke inviterer meg, så er det relasjonen min til vedkommende som gjør om jeg gir gave til dem i anledning bryllupet deres eller ikke. Det heter ikke bryllupsfestgave, det heter bryllupsgave.

 

Vel, men da gir du da bare en gave....

1 time siden, Blondie65 skrev:

 

Det trenger ikke være en stor greie - noen har nevnt en blomst, det kan være en flaske vin eller det kan være en ting du vet brudeparet har bruk for og liker av stor eller liten monetær verdi.

 

Bare du å gi en gave....

1 time siden, Blondie65 skrev:

 

En gang jeg gikk i kirken for å se noen venner bli gift ble jeg invitert spontant til deres lille lag (hjemme hos dem, kun for de aller nærmeste slektningene) senere på dagen. Det hadde blitt litt flaut og travelt hvis jeg da måtte løpe ut og kjøpe gave i full fart - hvis jeg skulle levd etter dine konvensjoner?

Bare du å gi dem gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde ikke fest, tok bare med forloverne på middag. Noen valgte å gi gave likevel, det var opp til dem. Vi forventa ingenting ettersom vi ikke hadde fest.

Anonymkode: 13fb9...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2020 den 10.04, AnonymBruker skrev:

 

Har følgende tommelfingerregel:

Nær familie: 2000 kroner.

Venner, invitert til middag: 1000 kroner.

Venner, familie invitert som kaffegjest: 500 kroner. 

Venner/bekjente, ikke invitert i bryllup: 250 kroner.

Tipper jeg ville redusert summene noe om brudeparet valgte å ikke ha fest. 

Anonymkode: 00e7a...988

Nær familie: 2000kr, Nær familie uten fest: 500kr

Venner: 1000kr, Venner uten fest: 200kr

Ikke invitert: 0kr


Det er festen som koster penger, ser på gaven som et spleiselag til festen.

Anonymkode: 0fa6a...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...