Gå til innhold

Plutselig allergi mot hund

Fremhevede innlegg

Gjest Deltapiken
Skrevet

Hei. Jeg må bare spørre dere her inne. Noen som har opplevd plutselig allergi mot hund i voksen alder?

Vi har ei nydelig tispe på snart 1 år som jeg mistenker at jeg er blitt allergisk mot. Legen mener at det er bare tull men han er så som så. 

Uansett, jeg klør, og klør som bare det og, nesa renner. Jeg klør i øyene. Men jeg har jo alltid hatt hund eller dyr genrelt sett

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er visst ekstremt mye pollen for tiden, så mulig det bare er det! Har du prøvd allergimedisin?

Anonymkode: 5df45...e39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har et familiemedlem som ble allergisk da de hadde hatt hund i halvannet år. Forsøkte med allergimedisin i lengre tid, men våknet om natten av kvelningsfornemmelser og pustevansker, så hunden ble omplassert til noen andre i familien. 

Anonymkode: 1db14...6e7

AnonymBruker
Skrevet

Ble du ikke testet? Veldig enkelt å finne ut om du er allergisk.... Hvis legen din er så som så, bytt lege

Anonymkode: ed5c0...8b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble du ikke testet? Veldig enkelt å finne ut om du er allergisk.... Hvis legen din er så som så, bytt lege

Allergitester har masse falske positive, dvs de gir utslag selv om man ikke er allergisk, og de har også noen falske negative. Særlig for dyr som kan ha masse forskjellige allergener er det sykehistorien man kan stole på. Testene kan eventuelt bekrefte det man allerede vet, eller hjelpe i vurderingen hvis man er usikker på hva man reagerer på. Så det er ikke nødvendigvis så enkelt å finne ut om man er allergisk eller ikke. Man trenger en reaksjon for å vite at prøvesvaret er reellt. Så hvis HI opplever at hun reagerer på hunden og blir bedre når hunden ikke er der, og i tillegg har utslag på blodprøvene, stemmer det nok at HI er allergisk. Men det kan også være andre ting. 

https://www.allergiguiden.no/nb-no/allergieksperten-svarer/hundeallergi

Professor og ØNH-spesialist Sverre Steinsvåg svarer: 

Det man påviser ved allergitester er egentlig ikke om man er allergisk eller ikke, men om man har laget såkalte allergiantistoffer eller ikke. Allergiantistoffer er en forutsetning for å kunne reagere allergisk. På den annen side kan man godt ha allergiantistoffer uten å reagere allergisk. Allergi har man først når man får symptomene. Det å ha laget allergiantistoffer innebærer således at en er disponert for å reagere allergisk.

Hadde jeg vært dere ville jeg startet med en tur til fastlegen for å sjekke om dere har laget disse allergiantistoffene eller ikke. Det kan gjøres ved en blodprøve eller en hudprikktest. Er testen positiv innebærer det at det er en risiko for at dere vil begynne å reagere på en eventuell hund. Vi har dessverre ikke sikre tall på hvor stor denne sjansen er.

I forhold til "allergivennlige" hunder er det for de aller fleste en myte. De aller fleste som reagerer på en type hund vil reagere på alle type hunder. Men det finnes unntak for enkelte personer. Disse unntakene kan vi ikke forklare immunologisk.

Anonymkode: dd45d...334

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I forhold til "allergivennlige" hunder er det for de aller fleste en myte. De aller fleste som reagerer på en type hund vil reagere på alle type hunder. Men det finnes unntak for enkelte personer. Disse unntakene kan vi ikke forklare immunologisk.

Anonymkode: dd45d...334

Det kommer kanskje an på hva det er man reagerer allergisk på? Jeg kjenner ei som helt fint kan omgås og være i samme rom som en hund og som ikke reagerer på pels/flass i seg selv. Men hun får kraftig reaksjon i huden hvis en hund slikker henne i ansiktet eller hun tar på en hund som har sikkel i pelsen.

Anonymkode: c745e...3f1

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kommer kanskje an på hva det er man reagerer allergisk på? Jeg kjenner ei som helt fint kan omgås og være i samme rom som en hund og som ikke reagerer på pels/flass i seg selv. Men hun får kraftig reaksjon i huden hvis en hund slikker henne i ansiktet eller hun tar på en hund som har sikkel i pelsen.

Anonymkode: c745e...3f1

Når du er allergisk mot hund er det ikke pelsen. Det er enzymer i spyttet og i talgen fra huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...