Lassie Skrevet 5. juli 2005 #1 Skrevet 5. juli 2005 Er det noen her som har bestilt brudekjolen sin fra www.lilly.dk? Isåfall, er det noen som har erfaringer herfra? Hvor mye ekstra koster det med toll osv for å få kjolen hit? Håper noen vet!
Gjest Svimle Skrevet 5. juli 2005 #2 Skrevet 5. juli 2005 Nå har ikke jeg bestilt noe derfra, men toll skal på en måte erstatte mva (moms). Derfor er tollen på 25% av kjøpsprisen, og kommer da i tillegg.
*CHOUCHOU* Skrevet 5. juli 2005 #3 Skrevet 5. juli 2005 Jeg har ikke bestilt via internett men jeg har vaert i butikken deres i Köbenhavn og ma si jeg fikk super service! Jeg fant kjolen min der og er stralende fornöyd. Hvilken kjole har du sett pa?
Lassie Skrevet 5. juli 2005 Forfatter #4 Skrevet 5. juli 2005 Jeg har sett på denne. Ligger den midt i København butikken deres? Urgh, nå fikk jeg lyst å reise til København.. hehe
Hilde Skrevet 5. juli 2005 #5 Skrevet 5. juli 2005 Den ligger midt i København ja. (Var i Køben i helgen, og gikk tilfeldigvis forbi, de hadde salg nå.)
Hilde Skrevet 5. juli 2005 #7 Skrevet 5. juli 2005 Nå har ikke jeg bestilt noe derfra' date=' men toll skal på en måte erstatte mva (moms). Derfor er tollen på 25% av kjøpsprisen, og kommer da i tillegg.[/quote'] Dette er ikke riktig. Toll og mva(moms) er to forskjellige ting. Momsen er på 25 %. I tillegg må man i visse tilfeller betale toll. (Her er jeg usikker på hva reglene er.) Tollsatsen varierer fra vare til vare, men på klær ligger det på omkring 7-15%. Tollen blir lagt til kjøpesummen, og momsen regnes av dette grunnlaget tilsammen. Såvidt jeg vet er det toll på klær som har opprinnelse utenfor eu/eøs. (Det betyr at om du kjøper en kjole i København som er laget i Usa, så må du betale toll for denne.) I tillegg må man betale et fortollingsgebyr på noen hundrelapper.
*CHOUCHOU* Skrevet 5. juli 2005 #8 Skrevet 5. juli 2005 Ah ja den er fin. Har prövd den og det var den jeg tenkte var mest meg ogsa. Men jeg endte opp med en jeg aldri hadde trodd jeg skulle velge. Litt darlig bilde egentlig men jeg tror det er denne. http://www.lilly.dk/kollektion.php?etype=1...=1&eid=1&id=101 Oj, klarte ikke a legge til link.... Uansett, Lilly ligger midt pa Stöget. Om du reiser dit anbefaler jeg Bettina (tror jeg).
Gjest Miss.Chanel Skrevet 5. juli 2005 #9 Skrevet 5. juli 2005 putt den i kofferten og da betaler man ikke tol, hihi... de slår også av den danske momsen i kassa... billig billig! de fleste normenn henter kjolen og går glatt gjennom tollen. blir man stoppet, hva så? lov å kjøpe brukt fra danser da!
Gjest Miss.Chanel Skrevet 5. juli 2005 #10 Skrevet 5. juli 2005 dansker! skrev feil... bruker PDA, knotete å skrive med
Hilde Skrevet 5. juli 2005 #11 Skrevet 5. juli 2005 Ja, og ingen kan vel bevise at du faktisk har kjøpt den i danmark en gang. (Kanskje har du en venninne i danmark som skal gifte seg, og kanskje skal kjøpe kjolen din, som du tilfeldigvis kunne ta med når du allikevel skulle til danmark? Men den passet jo ikke, så du må ta den med tilbake igjen. )
Gjest Svimle Skrevet 5. juli 2005 #12 Skrevet 5. juli 2005 Jeg legger meg skinnflat om jeg tar feil, for jeg er ikke helt sikker på lovgivningen. Men nå har jeg i ett år studert finansregnskap, og har hatt endel om tollsatser for å føre transaksjoner ved kjøp av varer i utlandet. Tollsatsene varierer fra land til land, men når vi fører varer inn til Norge er det konsekvent brukt samme sats som mva (og ja, mva og toll her heeeeelt forskjellige ting). Vi har også konsekvent før regnskap, og det mener jeg har stått spesifisert i pensum, at man ikke betaler mva ved import. Og fortollingsgebyret slipper man vel om man fortoller selv? Men som sagt, det kan være jeg tar helt feil siden jeg ikke kjenner lovgivningen (skal ha fordypning i det til høsten..). Hadde vært greit med en oppklaring fra noen som er sikre på dette da
Gjest Svimle Skrevet 5. juli 2005 #13 Skrevet 5. juli 2005 Ang fortollingsgebyr (fra toll.no): Får du pakker fra utlandet får du ofte også krav på et såkalt "fortollingsgebyr". Dette er betaling for utførte tjenester, ekspedisjonsgebyr, og kreves av firmaet som utleverer pakken. Dette har ikke tollvesenet noen befatning med. Dersom du ønsker å klage på "fortollingsgebyret" må du derfor ta kontakt med firmaet som har utstedt gebyret. Så jeg har tydeligvis ikke fortått begrepene riktig :oops:
Gjest gaja ii Skrevet 5. juli 2005 #14 Skrevet 5. juli 2005 så konklusjonen er uansett at det er billigere å reise tur/retur køben enn å få den sendt i posten... :-)
Gjest Svimle Skrevet 5. juli 2005 #15 Skrevet 5. juli 2005 så konklusjonen er uansett at det er billigere å reise tur/retur køben enn å få den sendt i posten... :-) Hvor mye kan man spare på å kjøpe kjole i Danmark egentlig? Er ikke sikkert det lønner seg for alle uansett, kommer an på hvor langt man må reise? Jeg bare lurer jeg altså, for jeg aaaaner ikke hva man sparer!
*CHOUCHOU* Skrevet 5. juli 2005 #16 Skrevet 5. juli 2005 Skal ikke pasta at jeg sparte sa messe da jeg kom fra Sveits og min mor fra Norge, men vi regner ikke med det i prisen siden dette ogsa var en slags kose tur. Uansett, jeg var kjempe heldig og fikk kjole, underskjört og sko til ca. 5-6000NOK. (Jeg fikk det "Tax free" siden jeg tok den med til Sveits.) De hadde salg akkurat da sa jeg ble kjempe overrasket. Har sett at de tar ca. 6-7000NOK for LEIE av brudekjole i Norge.
Gjest Svimle Skrevet 5. juli 2005 #17 Skrevet 5. juli 2005 ..Har sittet og lest om både tollove og mvaloven nå, og kan ikke si at jeg er blitt klokere på dette i det hele tatt. For når det står tollavgift, så står det nesten konsekvent merverdiavgift i parantes rett etterpå. Betyr det at mva ligger "bakt inn" i tollen? Jeg ser også at jeg ikke har ordlagt meg helt som jeg mener det i tidligere innlegg, så jeg tror jeg skal trekke meg fra hele diskusjonen før jeg lager mer forvirring og kaos i denne tråden Hilsen Anette
Gjest gaja ii Skrevet 6. juli 2005 #18 Skrevet 6. juli 2005 Hvor mye kan man spare på å kjøpe kjole i Danmark egentlig? Er ikke sikkert det lønner seg for alle uansett, kommer an på hvor langt man må reise? Jeg bare lurer jeg altså, for jeg aaaaner ikke hva man sparer! æsj, gjør det noe da? København er en DEILIG by!! det gjelder å regne på en slik måte at det ser ut som om man sparer masse penger på å reise dessuten kan man jo kjøpe billig vin og sprit med hjem igjen, og de fleste trenger jo det til et bryllup
Gjest thering Skrevet 6. juli 2005 #19 Skrevet 6. juli 2005 hei en liten avsporing jeg kjøpte kjole hos Snehvide i Danmark og betalte 8000 dkr for den, så jeg tror ikke jeg sparte noen penger på å reise til Danmark å kjøpe kjole. Men - over til mitt lille spørsmål; jeg fikk den ikke noe billigere p.g.a. at jeg var nordmann i Danmark. Skulle jeg altså fått den uten moms? Hva ville det i så tilfelle utgjøre? :-? :-? :-?
Gjest Miss.Chanel Skrevet 6. juli 2005 #20 Skrevet 6. juli 2005 ca 2500kr billigere vel! er man ikke dansk, trekker de fra dansk moms i kassen! sånn er det bare! og ja, hvorfor ikke gjøre det til en tur? få billig kjole, vin etc? hvor vanskelig er det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå