Gå til innhold

Mulig lav stoffskifte og graviditet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er 6+7 og har de senere dagene lest om lavt stoffskifte og har kjent igjen noen av symptomene. Blant annet har jeg mer eller mindre konstant kalde hender og føtter selv i varmen. Har også slitt med treg mage i lang tid, regulerer det med kosthold og det fungerer greit i perioder. Leser at ubehandlet lavt stoffskifte i første trimester kan være svært farlig for fosteret. Ble naturlig nok kjempebekymret og tok kontakt med fastlegen min i dag, men det virket som om hun ikke tok meg på alvor. Jeg ba om å ta blodprøve for å sjekke stoffskiftet og beskrev symptomene mine. Har fått time på mandag. Synes det er lenge å vente, er skikkelig stresset og redd. Noen med erfaringer med oppdaget lavt stoffskifte i graviditeten? 

Anonymkode: 8a761...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og dette er selvfølgelig ikke en hastesak. 

Anonymkode: dcc8a...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6+7?

Anonymkode: dcc8a...fc1

Uke 6 dag 7

Anonymkode: 8a761...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og dette er selvfølgelig ikke en hastesak. 

Anonymkode: dcc8a...fc1

Og det begrunner du med? 

Anonymkode: 8a761...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uke 6 dag 7

Anonymkode: 8a761...10e

Det er jo ikke slik man teller 😅

Anonymkode: dcc8a...fc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes du har fått time kjapt, så ville ikke stresset mer med det 🙂

Og tror du har misforstått telling av uker og dager, det går fra 6+0 til 6+6

Anonymkode: 86bf0...b7a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du har fått time kjapt, så ville ikke stresset mer med det 🙂

Og tror du har misforstått telling av uker og dager, det går fra 6+0 til 6+6

Anonymkode: 86bf0...b7a

I Flo-app en min står det "uke 6, dag 7".

Anonymkode: 8a761...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Flo-app en min står det "uke 6, dag 7".

Anonymkode: 8a761...10e

Vel, det er ikke riktig 🙂

Anonymkode: 86bf0...b7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pust med magen.

Veldig store utslag kan i værste fall være noe skadelig (kan være alvorlig hvis TSH>30), med de vage symptomene er det svært lite sannsynlig at du har verdier som kan være skadelig for fosteret. Jeg oppdaget i uke 18 at jeg hadde subklinisk lavt stoffskifte (TSH=7, anti-TPO=200) og fikk selvfølgelig litt panikk som du da dette var veldig sent, googlet meg halvt i hel og leste meg til at disse verdiene ikke var et problem i det heletatt (som var det samme som legen sa). Det er dog klokt av deg å få det sjekket, mandag er mer enn innenfor-- lykke til :)

Anonymkode: 61ae2...6f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Pust med magen.

Veldig store utslag kan i værste fall være noe skadelig (kan være alvorlig hvis TSH>30), med de vage symptomene er det svært lite sannsynlig at du har verdier som kan være skadelig for fosteret. Jeg oppdaget i uke 18 at jeg hadde subklinisk lavt stoffskifte (TSH=7, anti-TPO=200) og fikk selvfølgelig litt panikk som du da dette var veldig sent, googlet meg halvt i hel og leste meg til at disse verdiene ikke var et problem i det heletatt (som var det samme som legen sa). Det er dog klokt av deg å få det sjekket, mandag er mer enn innenfor-- lykke til :)

Anonymkode: 61ae2...6f2

Tusen takk for informativt svar og fine ord🤗

Anonymkode: 8a761...10e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavt stoffskifte og gått på medisiner i noen år for å regulere det. Men prøvene var utenfor ref etter jeg ble gravid og var det nesten hele første trimester, så måtte justere medisinene. 

Jeg vil anta at selv om du kan ha LS så er det ikke alt for lavt til at det er noen stor fare. Da ville du nok ha hatt langt flere symptomer. Men ja, det kan være farlig, men da snakker man nok om ganske lavt stoffskifte. Har du LS skal du følges ofte og nøye opp. Jeg går til kontroll hver måned. Spør om du ikke kan få tatt en jod prøve i tillegg. Vet at de færreste fastleger vil gi det, men kjempe viktig iforhold til LS og graviditeten. (jordprøver tas via urinprøver). 

Anonymkode: 8458c...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å vente til mandag, tenker jeg :) Jeg har hatt lavt stoffskifte i over 10 år, og bruker derfor medisiner. Jeg er straks i uke 9, og har hatt to kontroller av stoffskiftet så langt, og det har ikke endret seg i det hele tatt enda. 

Anonymkode: c4044...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen!

Et spørsmål til: Når dere tar blodprøven sjekkes det både for TSH, F4, F3 og Anti-TPO?Eller det noe jeg må be fastlegen min om? 

Anonymkode: 8a761...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen!

Et spørsmål til: Når dere tar blodprøven sjekkes det både for TSH, F4, F3 og Anti-TPO?Eller det noe jeg må be fastlegen min om? 

Anonymkode: 8a761...10e

THS, t3, t4, anti-TPO og tras 😊 ikke alle leger sjekker det desverre, så spør hva slags blodprøver legen tar så ser du om en inkluderer alle. 

Anonymkode: 8458c...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig godt kjent med lavt stoffskifte. 

For det første, det er viktig å sjekke raskt. Og det blir tatt på alvor. Men har man ikke diagnosen fra før kan jeg skjønne man ikke stiller først i "køen" og det er ikke sikker at er problematisk. 

Tsh> 10 er regnet som fosteskadelig. Men det er ikke bare en verdi her. Det er et totalbilde selv om tsh er ofte grunnlaget. Det som er positivt for deg som ikke er så syk, er at du lager nok endel selv, så kroppen klarer å kompensere for økt behov. Det er verre med oss som har hatt det lenge, da klarer ikke kjertelen å produsere ekstra da den kanskje er helt ødelagt. 

Noen oppdager lavt stoffskifte først under svangerskap og noen har det kun midlertidig under svangerskap. Jeg har det kronisk, og må følge opp nøye under svangerskap. Gikk fra tsh 0,5 til 10 innen uke 6-7 i mitt andre. Da var det rett inn på sykehuset neste dag. Men det skilles også mellom medisinerte og ikke medisinert. Komplekst tema.

Det er absolutt viktigst mellom uke 6-10 at stoffskifte er i orden , men selvsagt hele svangerskapet og. 

Lykke til, og sjekk svarene dine selv og lest på forbundet sine sider. Mange leger er alt for uvitende om stoffskifte 

Anonymkode: 90d99...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig godt kjent med lavt stoffskifte. 

For det første, det er viktig å sjekke raskt. Og det blir tatt på alvor. Men har man ikke diagnosen fra før kan jeg skjønne man ikke stiller først i "køen" og det er ikke sikker at er problematisk. 

Tsh> 10 er regnet som fosteskadelig. Men det er ikke bare en verdi her. Det er et totalbilde selv om tsh er ofte grunnlaget. Det som er positivt for deg som ikke er så syk, er at du lager nok endel selv, så kroppen klarer å kompensere for økt behov. Det er verre med oss som har hatt det lenge, da klarer ikke kjertelen å produsere ekstra da den kanskje er helt ødelagt. 

Noen oppdager lavt stoffskifte først under svangerskap og noen har det kun midlertidig under svangerskap. Jeg har det kronisk, og må følge opp nøye under svangerskap. Gikk fra tsh 0,5 til 10 innen uke 6-7 i mitt andre. Da var det rett inn på sykehuset neste dag. Men det skilles også mellom medisinerte og ikke medisinert. Komplekst tema.

Det er absolutt viktigst mellom uke 6-10 at stoffskifte er i orden , men selvsagt hele svangerskapet og. 

Lykke til, og sjekk svarene dine selv og lest på forbundet sine sider. Mange leger er alt for uvitende om stoffskifte 

Anonymkode: 90d99...594

Tusen takk for svar! Det var veldig nyttig. Er allerede i uke 7 og får antagelig ikke svar på blodprøve før jeg er i uke 8..er kjemperedd. Prøver å roe ned, men det er ikke enkelt etter å ha lest mye på nettet om mulige konsekvenser.Angrer at jeg ikke tok en sjekk før graviditeten. Hvilke symptomer hadde du med tsh på 10?

Håper at jeg ikke hatt det lenge, men kjenner meg igjen i mange av symptomene 

Anonymkode: 8a761...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pust med magen.

Veldig store utslag kan i værste fall være noe skadelig (kan være alvorlig hvis TSH>30), med de vage symptomene er det svært lite sannsynlig at du har verdier som kan være skadelig for fosteret. Jeg oppdaget i uke 18 at jeg hadde subklinisk lavt stoffskifte (TSH=7, anti-TPO=200) og fikk selvfølgelig litt panikk som du da dette var veldig sent, googlet meg halvt i hel og leste meg til at disse verdiene ikke var et problem i det heletatt (som var det samme som legen sa). Det er dog klokt av deg å få det sjekket, mandag er mer enn innenfor-- lykke til :)

Anonymkode: 61ae2...6f2

Hei! Så det var ikke farlig med høye Anti-TPO verdier? 

Anonymkode: 8a761...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan gikk det hos legen og med prøveresultatet, TS?

Anonymkode: aedbe...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/2/2020 at 11:24 AM, AnonymBruker said:

Hei! Så det var ikke farlig med høye Anti-TPO verdier? 

Anonymkode: 8a761...10e

Nei, de sier ikke noe om formen din. Bare at du har et nivå av antistoffer. Som betyr at du kanskje har eller holde på å få kronisk lavt stoffskifte.

Anonymkode: 90d99...594

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...