Gå til innhold

Kan tenner bli lengre?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med tannlegen om bittoppbygging, altså å forlenge korte tenner. Om jeg forsto han rett, sier han at dersom man forlenger tennene på tre steder i munnen, vil de andre tennene "strekke seg" over tid (en til to måneder), med det resultatet at de blir omtrent samme lengde som de forlengede tennene. Jeg visste ikke at dette var mulig. Vokser tennene våre fortsatt? Noen som har en forklaring?

Anonymkode: 90d75...fa2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tennene vokser ikke nei, men tannkjøttet kan trekke seg tilbake eller nedover for å beskytte tennene

Anonymkode: 6c2d8...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Men at tannkjøttet trekker seg tilbake eller nedover vil jo ikke føre til at tennene "møtes"😅

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men at tannkjøttet trekker seg tilbake eller nedover vil jo ikke føre til at tennene "møtes"😅

Tennene følger jo tannkjøttet. Så de vil "ramle" nedover/oppover etterhvert som tannkjøttet flytter seg.

Anonymkode: 6c2d8...2a8

AnonymBruker
Skrevet

Men om man får forlenget noen tenner, slik at de resterende tennene ikke møtes når man lukker munnen, vil jo ikke tannkjøttet ha betydning for det? Da må jo tennene faktisk vokse for at bittet skal bli jevnt (og at man ikke fortsetter å ha f.eks. to lange fortenner)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...