Gå til innhold

Depresjon og smartphone

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir skremt, over hvor lite vi enser rundt oss når vi ser ned i skjermen. 
Jeg elsker å surfe, skrive på forum, lese saker, finne musikk, fakta, se på sosiale medier, redigere bilder og leke med lys.

Men jeg kan faktisk sitte 1 hel dag uten å savne noe annet å gjøre... jeg sitter med nakken bøyd rett ned. Kroket i ryggen. Gjør litt yoga innimellom, men så sitter jeg her igjen. Første jeg sjekker når jeg står opp er mobilen, dagen lang (om jeg har tid og fri) mobilen, siste jeg ser på før jeg legger meg: mobilen. 

Hva vil jeg se tilbake på som gammel? Huske bare en skjerm? Ser for meg, evt barnebarn spør hva jeg gjorde som ung voksen, meg: «så inni en mobilskjerm, husker ikke så godt hvordan det var rundt meg» 😅 barndommen min var det Nintendo 64. Vi elsket å være ute, men vi var inne og spilte også. Så kom mobilen, men var jo bare text meldinger. Så ble det vanlig med Internett og stasjonær.  
Så kom flere TV spill, jeg var ikke lenger interessert. 
Aner ikke når dette helt startet, men jeg husker i 2014. Fikk ny jobb. Pendlet med tog. Surfings på toget. I pausen. På vei hjem. Hele tiden mens jeg var hjemme. 

Faktisk består mesteparten av mitt liv av mobilen 😵 

jeg trener. Løper mye og trener styrke. Jeg har sixpack og finnes ikke dvask. Men altså... lurer på om kroppen rett og slett blir deprimert av dette. Jeg føler meg jo ikke alene, for jeg har forum, Snapchat, insta, face, musikk. Men jeg er jo egentlig helt alene. Med krokete nakke: men uten mobilen hadde jeg ikke klart å sitte slik. 

Anonymkode: 2d3b8...744

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer depresjonen inn? 
gi deg selv noen timer om dagen på tlf og resten er du tilstede hos folk rundt deg. Jobb, trening venner 

Anonymkode: 1448b...9c9

AnonymBruker
Skrevet

Ja det virker ikke som om folk har noe liv utenom telefonen.. Gjør de ikke annet enn å være oppkoblet på s.medier.? Hva med å dyrke egne interesser og finne nye hobbyer og bruke tid på seg selv. ? Bruke tid sammen med barn og familie? Ikke glane og glo på hva andre gjør hele tiden.. Er ikke en av de som er så voldsomt engasjert i fb men bruker tiden på det jeg vil og som gir meg verdi og glede. Burde forsøke det du også 😊👍

Anonymkode: ed70b...599

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, TS. Klarer ikke å se mer enn ti minutter av en film før jeg "må" et eller annet på mobilen. Er ikke så veldig opptatt av sosiale medier, men det går mye i jodel, lese nyheter, blogger, diverse forum, innom epost, apper osv. Plutselig har jeg sittet med mobilen en halvtime, og mistet mye av filmen. Så tenker jeg at filmen var kjedelig siden jeg jo valgte å bruke tiden på mobilen, men det vet jeg jo ikke - for jeg har jo bare sett ti minutter av den!

Uansett er det en halvtime siden jeg sjekket epost sist, og filmen gidder jeg jo ikke se likevel, så da blir det ny "runde". Kanskje noen har svart i tråden jeg laget? Pling! Varsel fra kalender. Jeg må huske å sjekke hvilken rute jeg skal ta med Ruter. Hvordan blir været? Innom yr.no. Kanskje jeg bør sjekke storm.no også? Jeg burde egentlig lagre pent.no i favoritter for å få begge. Oj, i favoritter ligger den bloggen - der er det lenge siden jeg har vært innom! Ser hun anbefaler produkt X. Det minner meg på at jeg burde klikke hjem mer Omega 3 fra farmasiet.no. Hmm.. Rosenrot er på tilbud! Det merket har jeg ikke prøvd før. Burde lese andres erfaringer før jeg kjøper. Haha, på den siden var det mye rart! Hva slags menneske er denne "Kari Nordmann"? Sjekker fb-profilen hennes. OMG dette må jeg skrive om i tråden "oversharing" på KG. YESS! Det har kommet tre nye sider i tråden som jeg ikke har lest! Woho! Skal bare sjekke epost først, kanskje "Morten" har svart på det jeg spurte om tidligere idag. Hmm.. Sammendrag fra noe jeg følger på Quora - hva er nøkkelen til lykke? Den skal jeg definitivt lese! Åh, må huske å laste ned siste podcasten av X før i morgen. Nice! Det har kommet nye episoder av podcast Y! Burde jeg lese litt om det temaet før jeg hører på den? Sikkert. Går inn på side for å lese om det, kommer på at jeg har produkter i handlekurven hos apoteket som jeg må gjøre noe med, åh, jeg skulle jo lese anmeldelser først. Jeg må huske å registrere den koppen kakao jeg drakk i My Fitness Pal. Jasså, i følge Garmin har jeg høyere puls enn vanlig. Når får jeg mensen neste gang? Hvordan får jeg overført søvndata fra Fitbit til Garmin? Skulle ønske det fantes en fellestjeneste. Har @oj forklart fremgangsmåten i den tråden på jodel? What? Hvorfor har jeg fått to downvotes? Tror det @3, ser sånn ut. Oops, glemte handlekurven igjen. Og hadde blogger x skrevet flere innlegg? Hvorfor vil ikke den podcasten laste ned? Damn, glemte at jeg skrudde av Wifi da jeg tok toget. Som forresten var en halvtime forsinket. Har jeg krav på erstatning/prisavslag? Inn på Vy.no. Hmm.. De legger om til sommerruter. Om jeg noen gang skal skaffe meg bil er det nå, mtp at reisen som tar 1.05 t med bil plutselig tar 2.5 t med tog og buss. For ikke å snakke om korona! Hva er tilstanden i Norge nå? Så synd at folk plutselig glemmer håndvask, avstand osv. Hvordan går det med Hellas? Jeg leste at de hadde skikkelig problemer. Det minner meg på at jeg skulle finne en video av Tennessee-dialekt! Burde jeg se True blood igjen, forresten? Har de den på Netflix?  

Osv. osv. Fy f**n altså. Beklager veggen av tekst, men ble litt revet med. Jeg må seriøst vekk fra den mobilen. Ikke rart at jeg har konsentrasjonsproblemer. 

Anonymkode: 061a8...27b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er deprimert, og bruker fort 10 timer på mobilen daglig, i følge screen timeren på mobilen min :(

Anonymkode: e30ac...915

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

men tror dere mobilen er årsaken til økt depresjon? At vi ikke gjør like mye som før? 
Vi VET ikke om depresjon er mer utbredt nå, men det ser ut til at det. Før måtte folk jobbe mer fysisk, det var mer å gjøre rett og slett. 
Nå er det viktigste for folk å ha mobilen, noen kan ringe, de må følge med osv. og så skal man legge ut hva man driver med da.

Se for deg, vi hadde ikke sittet med nakken bøyd i så mange timer om vi ikke hadde mobilen. Jeg hadde gjort helt andre ting om det ikke eksisterte. 

Anonymkode: 2d3b8...744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...