AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Da jeg sluttet med hormonell prevensjon for to år siden oppdaget jeg hvilke syke bivirkninger jeg har hatt uten å vite at det var bivirkninger. Jeg ble gravid og har derfor vært uten prevensjon frem til nå - og ønsker gjerne å begynne igjen. Men jeg skal aldri tilføre de hormonene igjen til min kropp. Sønnen vår er unnfanget med temping som «prevensjon», så det er heller ikke aktuelt. Har da forstått at jeg står igjen med kobberspiral. Men alt jeg leser er bare negativt, alt fra store smerter ved innsetting til kraftige blødninger og sykemelding-krevende menssmerter. Hva er din erfaring? Anonymkode: cfb2b...c3d
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Ingen smerter eller blødninger, men viste seg at jeg var allergisk mot kobber... du vil ikke ha detaljene. Satte inn hormonspiral i stedet, passet ikke meg, konstante blødninger. Nå går jeg på p-piller igjen - ikke noe særlig - og venter på å bestemme oss for å snippsnappe mannen i huset. Anonymkode: aa006...cbd
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Merket ingen spesielle smerter ved innsetting, heller ikke økte menssmerter. Men jeg blødde litt mer enn det som var normalt for meg, og jeg blødde en del i utgangspunktet. Men det ble en vane det også. Ble med årene overtalt til å gå over til hormonspiral. Så nå blør jeg så godt som ingenting, og humøret er mye mer stabilt (er plaget med pms). Men sånn i det store og hele var jeg ikke direkte misfornøyd med kobberspiral - den funket til sitt bruk 🙂 Anonymkode: 5ae5c...2ec
Candiru Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 Gjorde mindre vondt å sette inn enn hormonspiralen. Blødde ganske mye, men innafor. Menssmertene har aldri hindret meg fra å jobbe eller gjøre noe annet, så ikke veldig alvorlige. Kunne fikses med vanlig paracet. Har lav blodprosent, så bytte til hormonspiral for å se om det kunne hjelpe.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 den bevegde seg nedover i forbindelse med menskramper (fikk store blødninger), ble gravid. Anonymkode: 57857...aee
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #7 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har bare gode erfaringer med kobberspiral. Er en av de heldige som faktisk ikke har fått større blødninger, og heller ikke menssmerter. Det var litt vondt å sette den inn, men helt overkommelig. Anonymkode: f088c...70a
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #8 Skrevet 1. juli 2020 Merket ikke noe til innsettingen. Fikk litt større smerter og litt økte blødninger det første året ca., nå er det som før med unntak av at mensen har blitt en dag eller to lenger. Jeg hadde satt inn en ny spiral når dette var oppbrukt, hadde det ikke vært for at mannen skal steriliseres. Anonymkode: c4456...e33
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #9 Skrevet 1. juli 2020 Venninnen min fikk ekstremblødninger på kobberspiral.. måtte holde seg hjemme, sitte på poser og bruke "bleier". Hun gikk over til hormonspiral Anonymkode: 7f515...704
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #10 Skrevet 1. juli 2020 Litt større blødninger kanskje, hvertfall de første dagene (eller samme mengde bare mer på en gang?), og kanskje litt mer vondt. Ikke veldig vondt å sette den inn/ta ut. Men fornøyd! Anonymkode: 9f667...017
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #11 Skrevet 1. juli 2020 Har hatt kobberspiral i to omganger. Ikke vondt ved innsetting. Ikke mer menssmerter en normalt. Men blør kanskje 6-8 dager under mensen. Har også brukt hormonspiral. Da hadde jeg null mensen. Nå all natura, mensen i 3 max dager. Såvidt litt blødninger de tre dagene. Venter på at gubben skal ta steget denne gangen, men må nok vente en stund tror jeg. Har bare et barn. Som nå er ungdom. Ønsker ikke flere, men han gjør egentlig det. Så kan ikke mase På en sånn endelig avgjørelse føler jeg. Anonymkode: 15040...d79
duplexx Skrevet 1. juli 2020 #12 Skrevet 1. juli 2020 Kobber er et toksisk metall som er forstyrrende på mange ting i kroppen. Kobber er antagonistisk til sink. Som igjen påvirker østrogennivå. Sinkmangel kan føre til progesteronmangel og dermed østrogendominans. Du kan få overflod av dårlig kobber i kroppen. Jeg kjenner mange som ikke merker noe, men jeg kjenner også flere (inkl. meg selv) som fikk store ubalanser av å bruke kobberspiral.
sommerfugl154 Skrevet 1. juli 2020 #13 Skrevet 1. juli 2020 Fungert bra for meg! Normale sykluser, normal blødning, smerter etc. Ikke smerter i forbindelse med spiralen!
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #14 Skrevet 1. juli 2020 Kobberspiral er topp og eneste prevensjon for meg! Litt mer blødning, men ikke ille. Anonymkode: 8914a...a8f
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #15 Skrevet 1. juli 2020 Vondt å sette inn, partner kjente den med penisen, blødde masse, blødde hele tiden, fikk smerter og ja, generelt ingen god opplevelse. Til vanlig har jeg fire dagers menstruasjon og ingen menssmerter. Med kobberspiral hadde jeg tre ukers menstruasjon og masse smerter, og en uke blødningsfri. Skikkelig dritt! Jeg har ikke funnet noen prevensjon som passer, så her går jeg uten... Anonymkode: 10464...21d
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #16 Skrevet 1. juli 2020 Bare noe dritt, særlig hvis du har nikkelallergi 🥵 Anonymkode: d3d3d...ca6
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #17 Skrevet 1. juli 2020 Mitt inntrykk er at dette er veldig individuelt. Jeg har kopperspiral selv og syns det har vært noe herk til tider. Vondt å sette inn, smertefulle og kraftige menstruasjoner, kluss med syklusen....men så roer ting seg ned litt etter hvert, og så finnes det ikke hundrevis av andre alternativer dersom man ikke ønsker hormoner heller. Jeg har hatt min i 1 år og det er ikke på langt nær så ille som det var i starten, selv om det fremdeles er litt irriterende når det står på. Det beste er nok å prøve selv og finne ut av det slik. I verste fall kan den tas ut. Anonymkode: 23005...f60
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #18 Skrevet 1. juli 2020 Jeg har hatt kobberspiral i snart 28 år. For min del har bivirkningene vært håndterbare. Litt sterkere blødninger og litt sterkere smerter, men har klart meg med Paracet/Ibux og vanlige tamponger og bind. Får menssmerter etter innsett, men de går fort over. NB, vent med sex etter innsett! Noen menn kjenner trådene, men de kan klippes kortere, det varierer også med syklusen. Har helt regelmessig mens. Fordeler: ingen hormoner, billig, ingenting å passe på utover å bytte den hvert 5.år. For min del er dette verdt mye. Anonymkode: 81368...707
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #19 Skrevet 1. juli 2020 Hatt kobberspiral i 10 år nå. Har verken smerter eller mye blødninger. Byttet spiral hos gynekolog for et par år siden. Behagelig var det jo ikke, men langt i fra så vondt som jeg fryktet. Anonymkode: 106d5...90e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå