Gå til innhold

Har jeg en psykisk diagnose?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går til Psykolog, og jeg lurer på om jeg har en psykisk diagnose.. Jeg vet at dette er noe jeg må spør psykologen min om men jeg skal ikke dit før om 5 uker. Jeg har følt de siste 8 årene at det er noe som ikke stemmer med meg og jeg tror jeg har rett i dette, og håper jeg tar feil. Noen ganger har jeg følt at jeg er psykopat, mens andre ganger føler jeg at det ikke er så ille, men en annen slags psykisk sykdom. Jeg har ekstreme humørsvingninger og et stort sinne. Jeg kan være glad i det ene øyeblikket og 10 minutter etter klikke for små ting som føles stort ut i mitt hodet akkurat der og da. Etter noen dager skjønner jeg at det ikke var en stor ting. Noen her som vet hvordan jeg kan finne ut av dette? Og hvordan hjelper egentlig en psykolog meg med å finne ut av dette? Må jeg nevne det for han for at han skal prøve å finne det ut osv? Jeg lurer mest på hva psykologen gjør for å finne det ut eller hvordan han går frem, og kan jeg stole på svaret hans om at jeg har en psykisk diagnose hvis han gir meg en ? Hvordan kan de egentlig vite sånt 100% sikkert ?! . TAkk for svar :)

Anonymkode: 085b2...d98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle passer inn i en diagnose.

ICD systemet er jo galskap, det forstår alle med litt mellom ørene. NÅ har man oppkonstruert ca 200 diagnoser som man bruker for å merkelappe et menneske.

Anonymkode: ee37e...0f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg har det som deg, men min diagnose er traumer og depresjon :)

Anonymkode: 36a76...020

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen her som kan si deg om du har en psykisk diagnose (selv om noen kanskje vil prøve). Det kan kun en psykolog gjøre ved å stille deg spørsmål og utfra hva du svarer se hvor mange av diagnosekriteriene du passer inn under. (Men det er mer avansert enn som så, ellers kunne hvem som helst diagnostisert folk).

Anonymkode: b1ff5...d13

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til Psykolog, og jeg lurer på om jeg har en psykisk diagnose.. Jeg vet at dette er noe jeg må spør psykologen min om men jeg skal ikke dit før om 5 uker. Jeg har følt de siste 8 årene at det er noe som ikke stemmer med meg og jeg tror jeg har rett i dette, og håper jeg tar feil. Noen ganger har jeg følt at jeg er psykopat, mens andre ganger føler jeg at det ikke er så ille, men en annen slags psykisk sykdom. Jeg har ekstreme humørsvingninger og et stort sinne. Jeg kan være glad i det ene øyeblikket og 10 minutter etter klikke for små ting som føles stort ut i mitt hodet akkurat der og da. Etter noen dager skjønner jeg at det ikke var en stor ting. Noen her som vet hvordan jeg kan finne ut av dette? Og hvordan hjelper egentlig en psykolog meg med å finne ut av dette? Må jeg nevne det for han for at han skal prøve å finne det ut osv? Jeg lurer mest på hva psykologen gjør for å finne det ut eller hvordan han går frem, og kan jeg stole på svaret hans om at jeg har en psykisk diagnose hvis han gir meg en ? Hvordan kan de egentlig vite sånt 100% sikkert ?! . TAkk for svar :)

Anonymkode: 085b2...d98

Du kan ikke vite om diagnose er 100% riktig. Det gjøres feil støtt. Humørsvingninger må ikke være en diagnose. Det kan være at du er litt overbelastet, har litt hormonell ubalanse i kroppen, er utsatt for stress osv

Anonymkode: a9dbb...cb2

Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
AnonymBruker
Skrevet

Det er bedre at du tar det opp med psykologen din enn oss siden psykolog/psykiatere har lov til å stille diagnose i motsetning til oss.

Anonymkode: 235e8...f07

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle passer inn i en diagnose.

ICD systemet er jo galskap, det forstår alle med litt mellom ørene. NÅ har man oppkonstruert ca 200 diagnoser som man bruker for å merkelappe et menneske.

Anonymkode: ee37e...0f6

Jeg har foreløpig 6-7 stykker av forskjellige behandlere og vet jeg hadde fått flere om jeg hadde vært til mer behandling. Min nåværende behandler snakker ikke om diagnoser og er mer interessert i å løse hverdagsutfordringer og det er like greit. Det må nevnes at jeg ikke selv har bedt om å bli utredet for annet enn 1. 

Anonymkode: a9dbb...cb2

Skrevet

Humørsvingninger alene trenger ikke være noen diagnose, men satt sammen med flere andre symptomer og grad av funksjonsnivå så kan det være alt fra depresjon, angst, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse osv. 

Poenget mitt er vel bare at med så lite informasjon nytter det ikke å skulle komme med forslag til hva det eventuelt kan være, og uansett så vil det jo bare være forslag. Du må nesten få en utredning hvis du tror du har noen diagnose. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...