Gå til innhold

Endre strikkeoppskrift


Siki

Anbefalte innlegg

Jeg er forholdsvis nybegynner innen strikking, men har strikket en del gensere og diverse de siste månedene. Har funnet ut at jeg liker best å strikke gensere ovenfra og ned. Har oppskrift på en ganske enkel raglangenser som jeg allerede har strikket en av, denne skal opprinnelig strikkes nedenfra og opp. Har noen erfaring med å endre oppskriften og begynne ovenfra på gensere som ifølge oppskriften skal strikkes nedenfra og opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Siki skrev:

Jeg er forholdsvis nybegynner innen strikking, men har strikket en del gensere og diverse de siste månedene. Har funnet ut at jeg liker best å strikke gensere ovenfra og ned. Har oppskrift på en ganske enkel raglangenser som jeg allerede har strikket en av, denne skal opprinnelig strikkes nedenfra og opp. Har noen erfaring med å endre oppskriften og begynne ovenfra på gensere som ifølge oppskriften skal strikkes nedenfra og opp? 

Jeg gjør det ofte motsatt, altså endrer ovenfra og ned-oppskrifter til nedenfra og opp. Det er bare å følge oppskriften baklengs, men husk å strikke mønsteret fra toppen og ned også. Ellers blir det akkurat den samme genseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Teatrica skrev:

Jeg gjør det ofte motsatt, altså endrer ovenfra og ned-oppskrifter til nedenfra og opp. Det er bare å følge oppskriften baklengs, men husk å strikke mønsteret fra toppen og ned også. Ellers blir det akkurat den samme genseren.

Takk for svar! Lurer litt på hvordan jeg skal løse det med inndelingen til raglanøkningene ved halskanten. Det vil jo ikke stå i oppskriften på denne genseren, da det opprinnelig vil være inndeling til fellinger ved ermene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er styrete å endre oppskriften (har prøvd og rekt opp). Har du sett ingendikkedarer genseren i fra petiteknit? Det er raglangenser ovenfra og ned, med forkorta rader så den blir høyere bak. Oppskriftene hennes er også godt forklarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Diamant20 skrev:

Jeg synes det er styrete å endre oppskriften (har prøvd og rekt opp). Har du sett ingendikkedarer genseren i fra petiteknit? Det er raglangenser ovenfra og ned, med forkorta rader så den blir høyere bak. Oppskriftene hennes er også godt forklarte.

Ja, den har jeg strikket to av. Veldig fin genser 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å snu det opp-ned, men du må huske at feks forkorta rader strikkes annerledes ovenfra og ned enn omvendt. Jeg er en dreven strikker, men hadde heller valgt et annet mønster.

Anonymkode: a99f6...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe problem å snu det opp-ned, men du må huske at feks forkorta rader strikkes annerledes ovenfra og ned enn omvendt. Jeg er en dreven strikker, men hadde heller valgt et annet mønster.

Anonymkode: a99f6...a2b

Det er ingen forkorta rader på oppskriften jeg har. Den er lik foran som bak. Greien er at jeg har en del restegarn som passer den genseren, så tenkte jeg skulle prøve å snu den. Men mulig jeg bare må strikke den nedenfra og opp slik oppskriften er😊 Er fryktelig kjedelig å måtte rekke opp igjen om jeg ikke får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...