Gå til innhold

Prosenttrekk av bi-inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hovedarbeidsgiver bruker tabelltrekk og bi-arbeidsgiver bruker prosenttrekk. Nå trekkes jeg 43% av bi-inntekt, noe jeg egentlig synes er mye, men jeg vil heller trekke for mye enn for lite.

Men, er det slik at jeg egentlig skal trekkes kun 25-26% av bi-inntekt også, slik at jeg vil få igjen det jeg betaler for mye ved neste års skatteoppgjør? Eller skal man skatte mye mer av bi-inntekt, slik at alt jeg skatter faktisk går til staten?

Det skal sies at jeg ikke vil overskride summen jeg har oppgitt som årsinntekt for 2020.

På forhånd, takk! 😊

Anonymkode: de01c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden skattenivået i Norge er progressivt er det standard i skattekortet at man betaler høyere prosentsats på forskuddsskatt på biinntekter enn hovedinntekten. 

Men det går an å logge seg inn på skatteetaten og endre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, newman01 skrev:

Siden skattenivået i Norge er progressivt er det standard i skattekortet at man betaler høyere prosentsats på forskuddsskatt på biinntekter enn hovedinntekten. 

Men det går an å logge seg inn på skatteetaten og endre. 

HI.

Ok, men vil det si at 43% er den reelle skatten jeg skal betale eller vil jeg få tilbake litt av det? 

Anonymkode: de01c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskuddstrekk, har ingenting med hva du faktisk skal betale i skatt. Når året er omme har du en samlet årsinntekt, og det er denne du skal skatte av. Så om du betaler 22% på den ene inntekten og 43% på den andre har det egentlig ingenting å si, for de ses samlet når skattemeldingen kommer. 

Det finnes mange skattekalkulatorer rundt på internett. Hvis du leker litt med dem kan du finne ut hva du faktisk skal betale i skatt. Legg sammen begge inntektene og se total samlet lønn. Så kan du gå inn på Skatteetaten og endre skattekortet. 

Om du ikke liker baksmell kan det være lurt å ha litt sikkerhet.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, newman01 skrev:

Det er forskuddstrekk, har ingenting med hva du faktisk skal betale i skatt. Når året er omme har du en samlet årsinntekt, og det er denne du skal skatte av. Så om du betaler 22% på den ene inntekten og 43% på den andre har det egentlig ingenting å si, for de ses samlet når skattemeldingen kommer. 

Det finnes mange skattekalkulatorer rundt på internett. Hvis du leker litt med dem kan du finne ut hva du faktisk skal betale i skatt. Legg sammen begge inntektene og se total samlet lønn. Så kan du gå inn på Skatteetaten og endre skattekortet. 

Om du ikke liker baksmell kan det være lurt å ha litt sikkerhet.  

HI her.
Da forstår jeg. Tusen takk for hjelpen! 🙂

Anonymkode: de01c...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Skattesystemet i Norge er bygd opp slik at du faktisk ikke skal kunne få restskatt.

Det som forkludrer dette, er alle forskjellige typer fradrag folk har og størrelsen på det enkelte fradraget.

Biinntekt og overtid er «den samme typen» inntekt. Dvs. at det er en inntekt som kommer i tillegg til din ordinære inntekt.

Det som skjer er dette.

Når året er omme, blir alle inntekter du har mottatt foregående inntektsår, slått sammen, og beregnet skatt av, som om dette er din «nye ordinære inntekt».

Denne beregningen avgjør om du får tilbake eller må betale skatt.

Så når du får et trekk på 43%, så er det basert på at du nå «plutselig» har en mye høyere antatt «ordinære inntekt» enn hva som ditt opprinnelige trekkgrunnlag var. Du har imidlertid nå muligheten til å gå inn på Skatteetatens nettsider å justere ditt eget skattetrekk. Men som du sier: det er bedre å få tilbake skatt enn å betale skatt. Dessuten er rentesatsen til skatteetaten høyere enn i en bank, så det er en bra «bank» å spare i.

Dessuten vil dette også medføre tilnærmet en ekstra «feriepengeutbetaling» i tillegg til de feriepengene dine arbeidsgivere er pålagt å utbetale.

Liten anbefaling, som du ikke ba om.

Spar, eller nedbetal gjeld når du får tilbake på skatten. I dag, er dette sikkert ikke fristende for deg, men i fremtiden kanskje du vil si, «Nei tenk for svarte, han der raringen på Kvinneguiden, hadde rett. Hadde ikke jeg betalt ned den gjelden, da hadde jeg jaggu meg sitti fint i det.»

Dett var dett.

Med vennlig hilsen

TBergh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trekker 35% av overtid og bi-inntekt får jeg restskatt. Når jeg trakk 45% fikk jeg penger igjen. Har tabell 7102. 

Anonymkode: 9acf0...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...