Gå til innhold

Uttalt slapphet - D-vitaminer og B12-verdier

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg har lenge følt meg utrolig slapp, at jeg ikke er som meg selv lenger. Jeg kan ha gode dager der jeg føler jeg har masse energi (sikkert bare sånn som «vanlige» folk føler seg hele tiden 😅), men jeg er veldig mye veldig energiløs. At jeg fysisk ikke makter å utføre det jeg skal. Jeg føler meg jo såklart bare utrolig lat, at det er jo bare å skjerpe seg... Men jeg får det ikke til! Noen dager er det fysisk slitsomt i armen å holde et glass vann! Eller at jeg føler meg sliten og får melkesyre i låra av å gå opp den korte trappa vår. Det er IKKE normalt! Og ikke slik jeg egentlig er. 

Dette har vært av og på i flere år, og var hos lege og tok blodprøver for noen år siden uten resultat. 

Nå er jeg gravid og har tatt nye blodprøver ifbm med det. Jeg har D-vitaminer på 57 (referanseverdi 50-150), og B12 på 166 (referanseverdi 140-600). Jeg ser jo at dette er innenfor normalverdien, men i nedre sjiktet. Kan dette være lavt nok til at det bidrar til formen min/mangelen på energi? Eller er det egentlig helt fine verdier? Hvor lave må disse verdiene være for at det kan hjelpe å ta tilskudd? 

Stoffskifteprøvene var hvertfall fine. 

Hadde vært så deilig om litt ekstra D-vitamin og B12 kunne fått meg litt ovenpå igjen!

Anonymkode: e2c5e...f01

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du hatt manglet vitaminer før? 

Jeg har slitt med B12, jern og vitamin D mangler siden jeg var relativt ung og nå selv om jeg ligger på normalen av B12 så er det ikke nok så jeg går å tar sprøyte en gang i måneden. Jeg merker med en gang det går for lenge mellom B12 sprøytene. D vitaming tar jeg nesten året rundt for det virker som om går fort tom og sliter med å få nivået skikkelig opp utenom sommeren. Jern prøver jeg å få gjennom maten for det tar knekken på magen, der ligger jeg dog alltid under normalen.

Anonymkode: 0ed09...698

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke som jeg veit, tok som sagt prøver for noen år siden. Og jeg mangler jo strengt talt ikke nå heller, ligger jo innenfor referanseområdet, om enn nedre sjiktet. Bare lurte på om verdier innenfor nedre sjiktet også kan gi slike plager, eller om det må være mye lavere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke som jeg veit, tok som sagt prøver for noen år siden. Og jeg mangler jo strengt talt ikke nå heller, ligger jo innenfor referanseområdet, om enn nedre sjiktet. Bare lurte på om verdier innenfor nedre sjiktet også kan gi slike plager, eller om det må være mye lavere

Så lenge du har normale verdier og ikke har slitt med mangler før så ville jeg ikke tenkt at det var dette som var problemet ditt når du ligger på normalen.

Kan jo være at det at du er gravid som gjør det verre? En venninne følte hun gikk i koma i 9 måneder. :P 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har normale verdier og ikke har slitt med mangler før så ville jeg ikke tenkt at det var dette som var problemet ditt når du ligger på normalen.

Kan jo være at det at du er gravid som gjør det verre? En venninne følte hun gikk i koma i 9 måneder. :P 

Dette har ingenting med graviditeten å gjøre, har hatt det sånn leeenge før den begynte 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette har ingenting med graviditeten å gjøre, har hatt det sånn leeenge før den begynte 😊

But I wish 🙊

• Liker 1
Skrevet

Ja det kan gjøre deg slapp og sliten å ligge i nedre sjikte. 

Hadde selv 52 på D-vitamin og noe rundt 150-160 på B12.

Fikk beskjed om at alt var helt topp av legen, og at det ikke var problemet. Så jeg fortsatte å gå rundt, og være veldig slapp og sliten. 

Byttet lege etter en stund da jeg ikke var fornøyd med legen pga mye diverse, og de tok ny prøver hos den nye legen. Fikk beskjed om at selv om det var innenfor normalen, så er det i nedre sjiktet og absolutt verdt å ta tilskudd for å se om det vil hjelpe. Noe det absolutt gjorde. 

Det er en skala man har satt som innen for normalen, men for noen vil det å ligge så lavt på den skalaen gjøre en slapp og sliten. Da det er for lave verdier for den personen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke være vanskelig å få i seg nok vitaminer !

Anonymkode: e143d...12f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde ikke være vanskelig å få i seg nok vitaminer !

Anonymkode: e143d...12f

Det kan være det om kroppen ikke tar til seg alle vitaminer man spiser igjennom mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, MissPierce skrev:

Ja det kan gjøre deg slapp og sliten å ligge i nedre sjikte. 

Hadde selv 52 på D-vitamin og noe rundt 150-160 på B12.

Fikk beskjed om at alt var helt topp av legen, og at det ikke var problemet. Så jeg fortsatte å gå rundt, og være veldig slapp og sliten. 

Byttet lege etter en stund da jeg ikke var fornøyd med legen pga mye diverse, og de tok ny prøver hos den nye legen. Fikk beskjed om at selv om det var innenfor normalen, så er det i nedre sjiktet og absolutt verdt å ta tilskudd for å se om det vil hjelpe. Noe det absolutt gjorde. 

Det er en skala man har satt som innen for normalen, men for noen vil det å ligge så lavt på den skalaen gjøre en slapp og sliten. Da det er for lave verdier for den personen. 

Åhh, men da er det verdt å prøve for meg også! Hva slags tilskudd tok du og hvor mye?

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åhh, men da er det verdt å prøve for meg også! Hva slags tilskudd tok du og hvor mye?

Fikk B12 sprøyter en periode, og gikk så over til tilskudd i tabletter. D-vitamin var 40mcg. 

Fikk på resept, men husker ikke merket. Har de ikke med meg på ferie, for glemte de 🙈

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, MissPierce skrev:

Fikk B12 sprøyter en periode, og gikk så over til tilskudd i tabletter. D-vitamin var 40mcg. 

Fikk på resept, men husker ikke merket. Har de ikke med meg på ferie, for glemte de 🙈

Okei, takk 🥰

• Liker 1
Skrevet

Jeg tar multivitaminer, Calsium og omega3 selv om verdiene mine er ok. Har jernmangel da, eller lave jernlagre. Merker jernmangelen ganske godt. Orker nesten ikke noe, må ofte ta pauser, trøtt hele tiden og føler meg generelt i ulaget. 

Legen ville i utgangspunktet ikke ta blodprøver for å sjekke ferritin og jern, fordi "prøvene sist var så fine" (da var jeg heller ikke gravid, og de ble tatt mellom 6-12mnd før jeg ble gravid...) Legen hadde heller ikke tatt alle prøvene man skulle ta på første kontroll.. :kjefte:

Er 23+6 nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tar "bare" jod og B12 så ofte jeg gidder og orker å huske på det, jern litt sånn annenhver dag, og D-vitamin i mørkemånedene. Men om jeg i det hele tatt gidder ta tilskudd varierer noe enormt.

Anonymkode: b164d...8c0

AnonymBruker
Skrevet
På 1.7.2020 den 0.59, GulSitron skrev:

Jeg tar multivitaminer, Calsium og omega3 selv om verdiene mine er ok. Har jernmangel da, eller lave jernlagre. Merker jernmangelen ganske godt. Orker nesten ikke noe, må ofte ta pauser, trøtt hele tiden og føler meg generelt i ulaget. 

Legen ville i utgangspunktet ikke ta blodprøver for å sjekke ferritin og jern, fordi "prøvene sist var så fine" (da var jeg heller ikke gravid, og de ble tatt mellom 6-12mnd før jeg ble gravid...) Legen hadde heller ikke tatt alle prøvene man skulle ta på første kontroll.. :kjefte:

Er 23+6 nå. 

Jeg har jern innenfor normalen, men kanskje også den litt lav (lurer på om den var 9), og ferritin på 60, som også er innafor normalt, men tilsier at jeg skal ta 40 (?) mcg jern daglig nå i svangerskapet. Selv om legen såklart sa prøvene var helt fine . Hb ble også glemt å ta i uke 12, irriterende

TS

AnonymBruker
Skrevet

Referanseverdiene som brukes i Norge er lave. Kan trygt ta litt tilskudd, så heller be om å få teste på nytt om noen mnd.

Anonymkode: 6cf47...bc3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også de samme verdiene som deg. I nedre del av skalaen på b12 og vitamin D3.

kjøpt tilskudd selv.

er konstant slite ,trøtt og konsentrasjons problemer

Anonymkode: cd901...3dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...