Gå til innhold

Har hatt bilsertvikat i TT år nå men jeg mestrer ikke kjøring.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, nei man kan vel aldri mestre kjøring etter et år. Men jeg er veldig dårlig. Jeg kan innimellom ligge med et hjul over den gule midtstripa på veien. I dag kjørte jeg på en litt smal vei og møtte på en væn, jeg lå helt ut så langt det gikk men stoppa ikke opp, han klarte å kjøre forbi samtidig og stoppet heller ikke men tutet mange ganger på rad som om han ble sinna. Skjønner ikke helt hvorfor der men. Så kjørte jeg i et kryss i dag der det kom bil fra venstre og høyre, vikeplikten min for Høyre holdt jeg men jeg var vel med fronten på bilen litt i veibanen på min side slik at bil fra venstre ikke kunne kjøre forbi (smal vei dette også). En dag tidligere forrige uke la jeg meg langt inn på en side for å slippe forbi en ambulanse og den lagde sirene lyder, flere biler lå ikke like langt inn som meg men tydeligvis lå ikke jgg heller langt nok inn tror jeg. Kjører jeg ut en parkeringsplass hender det jeg kantkjører et gangfelt som er rett ved, da jeg ikke svinger godt nok ut. Det er egentlig mye mer også..

Men tidligere de første 4 mnd etter at jeg fikk billappen trodde jeg det var vikeplikt for venstre hvis de hadde kommet inn i rundkjøringen, så om fronter deres var rett før rundkjøring gen gasset jeg på for å rekke å komme inn, så roet ned farten inni rundkjøringen. Det har gjort slik at jeg har hatt flere nesten-ulykker. Jeg har jo også barn og sliter med angst, så jeg har tydeligvis ikke fått nok opplæring. 

Jeg understreket flere ganger til kjørelæreren min at jg ikke har noen å øvelseskjøre med. Automatsertvikatet tok jeg. Jeg tok den på 2 måneder uten å ha kjørt før, og trengte ingen ekstra timer. 

På oppkjøringen gjorde jeg noen feil, og hadde en nesten ulykke der også så jeg måtte bråbremse rett før en rundkjøring, da det kom bil fra venstre og jeg hadde stor fart. Kjørelæreren var veldig snill og vi pratet om økonomi, skole og barn osv. Jeg tror samtalen vår førte til at han ikke ville stryke meg, da han kanskje syntes synd på meg. Jeg bare svarte på alt han spurte om, så det gjorde nok noe med at jeg bestod. Han sa jeg hadde noen ting å ta tak i som jeg må forbrede meg på, men byen jeg tok oppkjøringen i er ikke byen jeg vanligvis skulle kjøre i.

En bygdeplass med sentrum og flere barnehager, men det er for vanskelig for meg også føler jeg. Pga angst har jeg ofte magesug i magen når jeg skal ut å kjøre. Kjører hver dag. Kan ikke bare gi fra meg bilsertvikat heller. 

Har noen tips til hva jeg kan gjøre for å forbrede meg? 

Anonymkode: 63ba1...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi nå ser jeg på overskriften at autokorekt på mobilen har skrevet TT, men det skal stå et år. Har hatt bilsertvikat i ET år. 

Anonymkode: 63ba1...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør bil på enkle steder og øv på den vanskelige på kveldene/når det er færre biler :)

Anonymkode: c52b6...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du ikke time hos lærer der du skulle kjøre uten at han sa noe? Du må øve deg og kjøre på enkle steder med lite trafikk. Er du i by så øv når det er lite trafikk. Jeg flyttet til steder der jeg ikke trengte bil, og kjørte ikke på flere år. Kjøringa i seg selv har jeg ikke problemer med, men merker jeg blir fortere usikker på enkelte ting. Kjører kun der jeg vet jeg mestrer. Bykjøring går fint, men jeg tar ikke bare turen til Oslo liksom 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør så mye som du overhode kan på lite trafikkerte steder.

Anonymkode: 6d952...06d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk ha tatt kontakt med en kjøreskole og lagt frem problemet. Skikkelig opplæring og mye øving må til og da må man bite i det sure eplet for å bli bedre. 

Anonymkode: a0fc8...463

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har med usikkerhet å gjøre. Er man usikker og ikke har en følelse av kontroll over bilen, så vil man alltid havne i passiv/aggressiv fellen. Det som er lurt er å lære å tenke før en situasjon oppstår. Også er det lov å være forsiktig inn i en rundkjøring. Å være forsiktig betyr å ikke gasse på, men holde fartsgrensen med mindre det er behov for å bremse.

Ser mange bilister som ikke klarer å holde fartsgrensen, og dette skaper veldig mange farlige situasjoner i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du, TS, og hvor lenge har du aktivt kjørt bil? Hvis du har kjørt en del så kan det jo være at du har noen uheldige vaner som har satt seg, som at du f.eks. ikke ser langt nok frem på veien og derfor leser trafikksituasjonen for sent. Da får du alt litt overraskende på når du kommer til kryss og rundkjøringer, og kursen blir mer ustø og vinglete fremfor jevn og stabil. Da kan det jo være greit å få noen kjøretimer med kjørelærer som kan komme med innspill og gjøre deg oppmerksom på det så du kan justere på kjøreteknikken.

Hvis det er det at du har kjørt lite, mangler erfaring og er nervøs for å kjøre i trafikken uten veileder, så start heller med de enkle turene i nærområdet når det er mindre trafikk. Så kan du snike deg gradvis ut i mer utfordrende kjøring.

Det tar sikkert bare litt tid. Jeg følte meg ikke ordentlig komfortabel bak rattet før det var gått kanskje 2-3 år, og selv da kunne jeg ha enkelte "drittdager" bak rattet der det føltes som jeg bare var klønete og gjorde feil.

Anonymkode: c9c09...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes to mnd var veldig kort tid å få lappen på når du ikke har øvelseskjørt tidligere. Lurer på hvor mange timer du hadde før du kjørte opp? I snitt brukes det 3-5 mnd på å ta lappen, men du har jo klart oppkjøring.
Som du sier om rundkjøring, når du skal inn i den, så har du vikeplikt for bilene fra venstre.
Kanskje du trenger briller når du kjører, siden du selv sier at du ofte kjører feil. Ta en sjekk hos en optiker. Som flere over sier, du må øve mye. Har du noen kjente som kan sitte på med deg og veilede deg hvis du tror det kan være til hjelp for å bli tryggere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Belima skrev:

Synes to mnd var veldig kort tid å få lappen på når du ikke har øvelseskjørt tidligere. Lurer på hvor mange timer du hadde før du kjørte opp? I snitt brukes det 3-5 mnd på å ta lappen, men du har jo klart oppkjøring.
Som du sier om rundkjøring, når du skal inn i den, så har du vikeplikt for bilene fra venstre.
Kanskje du trenger briller når du kjører, siden du selv sier at du ofte kjører feil. Ta en sjekk hos en optiker. Som flere over sier, du må øve mye. Har du noen kjente som kan sitte på med deg og veilede deg hvis du tror det kan være til hjelp for å bli tryggere.

Jeg gjorde alt obligatorisk og noen dobbelttimer før det obligatoriske. Jeg tok 2 dobbelt timer i uka mener jeg å huske, og kunne ta alt på avbetaling så jeg kjørte på med masse timer, men jeg føler at det gikk for fort frem. Jeg rakk ikke å forstå trafikkbildet før jeg var ferdig, og forstår det egentlig ikke nå heller. Når jeg tenker meg om kjører jeg som om jeg er i en egen boble noen ganger, så skvetter mer til når, det kommer biler og er høyreregelen å jeg kikker lite langt frem. Jeg fikk bilsertvikat rett i hånda omtrent. Betalte rundt 30-32000 og var vel heldig med å få en snill sensor. Men jeg er ganske redd for å kjøre vekk fra tettstedet vi bor på, og redd for å kjøre rundt i tettstedet.. Jeg bruker briller og var hos optiker for å korrigere styrke like før oppkjøring. Om noen skal kjøre med meg er det betalte kjørelæreren.. Har ingen rundt meg, derfor skriver jeg her siden jeg ikke har andre enn barna mine. Jeg er student i permisjon så det er litt begrenset hvor mye penger jeg kan bruke

Anonymkode: 63ba1...965

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kantkjører felgene sine hele tiden, det er ikke så farlig, bare velg stålfelger, de ser litt dust ut men tåler at du kjører over noen kanter. Kanskje øv på de kryssene du gjør det i flere ganger.

Alle som kjører inn i rundkjøring har vikeplikt, fra alle retninger, men på grunn av påbudt kjøreretning kommer de i praksis kun fra venstresiden. Men du må være tydelig først inn i rundkjøringen, det er ikke en travbane der milimeter registreres. Kjører dere omtrent samtidig inn, så blir det sannsynligvis delt skyld. Forøvrig bør man kjøre forutsigbart, hvis det er nødvendig å bremse i rundkjøringen kjører du for fort, og da vil du kunne få skyld utelukkende fordi du kjører fortere enn normalt. Hvis du tydelig er før noen inn i rundkjøringen får de vikeplikt for deg, men prøv å kjøre med jevn fart før, og gjennom rundkjøringen. De andre velger jo luker utifra din fart.

Å ligge over gulstripen er jo ikke noe problem, så lenge du har tilstrekkelig sikt og flytter deg dersom det kommer bil. Hvis du er usikker på plasseringen da, sjekker du høyre speil. Der vil du se hvitstripen og det at du ser til høyre vil automatisk flytte bilen ut mot høyre. Samme trikset bruker du ved ambulanser (men hvis det ikke er kant kan du jo bare kjøre utfor asfalten).

Det høres for meg ut som du aldri fant roen med kjøringen. Det er litt synd. Jeg er forsåvidt enig i at noen timer med en god trafikklærer kan hjelpe. Mye av det du nevner har man triks og tips for å løse. 

Hvis du kantkjører på vei ut eller inn av parkeringsplasser, kjør litt lengre fram før du begynner å svinge. Stolpen der bildøren lukkes (B-stolpen), når den er forbi kanten, kan du ha fult rattutslag uten å treffe den (med mindre du kjører varebil eller noe). Du kan også følge med på bakhjulet i speilet (slik kjører man buss og vogntog).

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde alt obligatorisk og noen dobbelttimer før det obligatoriske. Jeg tok 2 dobbelt timer i uka mener jeg å huske, og kunne ta alt på avbetaling så jeg kjørte på med masse timer, men jeg føler at det gikk for fort frem. Jeg rakk ikke å forstå trafikkbildet før jeg var ferdig, og forstår det egentlig ikke nå heller. Når jeg tenker meg om kjører jeg som om jeg er i en egen boble noen ganger, så skvetter mer til når, det kommer biler og er høyreregelen å jeg kikker lite langt frem. Jeg fikk bilsertvikat rett i hånda omtrent. Betalte rundt 30-32000 og var vel heldig med å få en snill sensor. Men jeg er ganske redd for å kjøre vekk fra tettstedet vi bor på, og redd for å kjøre rundt i tettstedet.. Jeg bruker briller og var hos optiker for å korrigere styrke like før oppkjøring. Om noen skal kjøre med meg er det betalte kjørelæreren.. Har ingen rundt meg, derfor skriver jeg her siden jeg ikke har andre enn barna mine. Jeg er student i permisjon så det er litt begrenset hvor mye penger jeg kan bruke

Anonymkode: 63ba1...965

Ved å se langt fram, vil du aldri klare å oppdage biler du har vikeplikt for tidlig nok. Med å se langt fram menes å se så langt fram på veien i den retningen du skal som det er mulig. For å se høyreregler er det nødvendig å sjekke kryssene flere ganger, en huskeregel er: Sjekk så tidlig som mulig, når du kan stoppe komfortabelt og når du så vidt kan stoppe. Etter det siste punktet har det ingen hensikt å sjekke, da vil du bryte vikeplikt uansett, fokuser heller rett fram. Uoversiktlige kryss krever at du ser to ganger rett etterhverandre. Sjekk åpningen av krysset, og så se lengre innover veien når du er nært krysset.

Husk at du kan flytte punktene der du kan stoppe behagelig og der du kan stoppe i det hele tatt ved å redusere fart. Hvis du spør deg selv før hvert kryss: "Kommer det bil, barn eller syklist?" vil du automatisk redusere farten mens du sjekker det, stort sett. 

Hvilket fylke er du i?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en kjøpe/selge/bytte-gruppe på Facebook der du bor? Eller en sånn hjelp til alt mulig-side.

Du kan jo spørre der, «hei, finnes det en erfaren og tålmodig sjåfør der ute som kan hjelpe meg å bli en tryggere bilist? Jeg har lappen, men av flere grunner er jeg utrygg i trafikken. Noen timer/kjøreturer med veiledning over en periode på kanskje en mnd. Jeg kan betale litt eller hjelpe deg med f.eks baking eller strikke deg votter😄. Ta kontakt på PM»

 

Anonymkode: cbab3...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Belima skrev:

Synes to mnd var veldig kort tid å få lappen på når du ikke har øvelseskjørt tidligere. Lurer på hvor mange timer du hadde før du kjørte opp? I snitt brukes det 3-5 mnd på å ta lappen, men du har jo klart oppkjøring.
Som du sier om rundkjøring, når du skal inn i den, så har du vikeplikt for bilene fra venstre.
Kanskje du trenger briller når du kjører, siden du selv sier at du ofte kjører feil. Ta en sjekk hos en optiker. Som flere over sier, du må øve mye. Har du noen kjente som kan sitte på med deg og veilede deg hvis du tror det kan være til hjelp for å bli tryggere.

Har du kilde på den statistikken din? Det stemmer ikke helt med det inntrykket jeg får. Hvis noen bruker lengre tid enn tre måneder er det fordi de selv er trege med teori, eller ikke har penger eller tid til å kjøre. Stort sett.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det en kjøpe/selge/bytte-gruppe på Facebook der du bor? Eller en sånn hjelp til alt mulig-side.

Du kan jo spørre der, «hei, finnes det en erfaren og tålmodig sjåfør der ute som kan hjelpe meg å bli en tryggere bilist? Jeg har lappen, men av flere grunner er jeg utrygg i trafikken. Noen timer/kjøreturer med veiledning over en periode på kanskje en mnd. Jeg kan betale litt eller hjelpe deg med f.eks baking eller strikke deg votter😄. Ta kontakt på PM»

 

Anonymkode: cbab3...a38

Se trafikkopplæringsforskriften §4-1. Kun godkjente trafikkskoler kan drive med trafikkopplæring mot vederlag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kilde på den statistikken din? Det stemmer ikke helt med det inntrykket jeg får. Hvis noen bruker lengre tid enn tre måneder er det fordi de selv er trege med teori, eller ikke har penger eller tid til å kjøre. Stort sett. Sitat:  AjarRUN

Googlet det i går, men finner det ikke igjen. (Merkelig)

Det er da iberegnet alt fra trafikalt grunnkurs som er 17 timer, klasse B 19 timer, kjøretimer, ventetid på å ta teoriprøven og ventetid på oppkjøring. Det er nok stor forskjell på ventetider på hvor en bor i landet. Her jeg bor, var det 3 mnd ventetid på oppkjøring før mars i år. Før covid gjorde stopp på omtrent alt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være jeg har misforstått det du skrev, men mener du at du IKKE har vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøring? For det er nettopp det du har😅
Forøvrig så tar det minst 2 år og bli skikkelig trygg i trafikken. 5 år for å bli en dyktig sjåfør .

Men du høres veldig usikker ut. Har du ingen venner el familie som kan hjelpe deg litt? Trygge deg litt kanskje ?

Anonymkode: 7c7e3...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til, TS? Jeg kan gjerne sitte på noen runder med deg og se om jeg kan hjelpe deg å finne roen. (Vederlagsfritt, @ajarRun.) Jeg er ikke kjørelærer, men har kjørt skadefritt i 20 år og trives godt på veien.

Anonymkode: 54cf7...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

22 timer siden, Belima skrev:

Har du kilde på den statistikken din? Det stemmer ikke helt med det inntrykket jeg får. Hvis noen bruker lengre tid enn tre måneder er det fordi de selv er trege med teori, eller ikke har penger eller tid til å kjøre. Stort sett. Sitat:  AjarRUN

Googlet det i går, men finner det ikke igjen. (Merkelig)

Det er da iberegnet alt fra trafikalt grunnkurs som er 17 timer, klasse B 19 timer, kjøretimer, ventetid på å ta teoriprøven og ventetid på oppkjøring. Det er nok stor forskjell på ventetider på hvor en bor i landet. Her jeg bor, var det 3 mnd ventetid på oppkjøring før mars i år. Før covid gjorde stopp på omtrent alt.

Tror det er under to ukers ventetid på oppkjøring her.

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan være jeg har misforstått det du skrev, men mener du at du IKKE har vikeplikt for de som kommer fra venstre i rundkjøring? For det er nettopp det du har😅
Forøvrig så tar det minst 2 år og bli skikkelig trygg i trafikken. 5 år for å bli en dyktig sjåfør .

Men du høres veldig usikker ut. Har du ingen venner el familie som kan hjelpe deg litt? Trygge deg litt kanskje ?

Anonymkode: 7c7e3...e04

Nei, det har du ikke. Du har vikeplikt for de som er tydelig før deg inn i rundkjøring. Man har ikke vikeplikt for biler utfor rundkjøringen som kommer fra venstre. Mange som misforstår den og somler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...