Gå til innhold

Hvordan vasker jeg her, uten å ødelegge balkongen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så støvete, og blir ofte det, så jeg orker ikke bruke den. Tør heller ikke gjøre rent, fordi jeg er redd for å ødelegge, og få flis i foten.

Har vurder å bytte ut til noe enklere, men vet ikke hva det i så fall skulle vært. Kanskje jeg kan behandle treverket med noe? Det er jeg som eier, så jeg kan gjøre hva jeg vil, men akkurat nå ønsker jeg bare å vaske, uten å ødelegge, så jeg kan ha litt glede av balkongen :) 

image.jpg

Anonymkode: b9db9...839

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vaske med skrubb, pusse og beise?

Anonymkode: 277a5...48c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skriver under på den! 

Anonymkode: 63e92...ad9

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skrubb? Enslags børste da? Vil pussing og beis beskytte mot regn og skitt? 

Har null erfaring på dette, så er derfor jeg spør 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke høyttrykksspyler til å vaske. Man får også egen terrassevask - såpe som er beregnet på terrasse.
Ellers er det nok annen såpe som også fungerer.

Behandling du kan gjøre er jo å olje eller beise/lakke/male det

Anonymkode: 28e83...536

AnonymBruker
Skrevet

Ja, beis beskytter treverket og gjør det mer motstandsdyktig. Er en grunn til at veldig få velger å ha helt ubehandlet veranda ☺️

Anonymkode: 63e92...ad9

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke høyttrykksspyler til å vaske. Man får også egen terrassevask - såpe som er beregnet på terrasse.
Ellers er det nok annen såpe som også fungerer.

Behandling du kan gjøre er jo å olje eller beise/lakke/male det

Anonymkode: 28e83...536

Hva slags lakk/beis/olje/maling ville dere her inne i så fall ha anbefalt? Hvor bør jeg gå og handle?  :) 

Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrubb? Enslags børste da? Vil pussing og beis beskytte mot regn og skitt? 

Har null erfaring på dette, så er derfor jeg spør 😛 

Ja. Først vasker du, og ikke med grønnsåpe (da det legger igjen en hinne på treverket). Skrubb med en børste.

Etter at det er gått noen dager uten regn og treverket har tørket skikkelig, må du ha en slipemaskin (det er tungt å pusse alt det for hånd uten maskin....). Når treverket er pusset glatt, må det børstes helt rent for støv som kommer når man pusser/filer på det.

Når alt støvet er borte, kan det beises. Du får råd og veiledning om type beis og maleutstyr som kost etc når du er på byggvarehuset. Mitt tips er å gå for en skikkelig beis, f.eks Drygolin. Ikke en billig drittbeis. Du får hva du betaler for! Skikkelig beis holder i årevis og beskytter treverket slik det skal.

Får du beis til overs og skal spare den til neste gang, må det oppbevares frostfritt for å holde seg.

Beisen beskytter treverket mot å råtne pga fuktighet, og beskytter mot skitt og flekker også.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Million skrev:

Ja. Først vasker du, og ikke med grønnsåpe (da det legger igjen en hinne på treverket). Skrubb med en børste.

Etter at det er gått noen dager uten regn og treverket har tørket skikkelig, må du ha en slipemaskin (det er tungt å pusse alt det for hånd uten maskin....). Når treverket er pusset glatt, må det børstes helt rent for støv som kommer når man pusser/filer på det.

Når alt støvet er borte, kan det beises. Du får råd og veiledning om type beis og maleutstyr som kost etc når du er på byggvarehuset. Mitt tips er å gå for en skikkelig beis, f.eks Drygolin. Ikke en billig drittbeis. Du får hva du betaler for! Skikkelig beis holder i årevis og beskytter treverket slik det skal.

Får du beis til overs og skal spare den til neste gang, må det oppbevares frostfritt for å holde seg.

Beisen beskytter treverket mot å råtne pga fuktighet, og beskytter mot skitt og flekker også.

Takk. Jeg fikk råd om å bruke nettop grønnsåpe, men var skeptisk, så glad jeg ikke gjorde det. Hadde en følelse om at vedkommende tenkte billigst mulig, så derfor gjorde jeg det ikke ;) 

Har hverken pussemaskin eller erfaring med å bruke det, så må nok spare litt før jeg får gjort jobben. Får se om jeg kan få lånt/kjøpt en. Så kan jeg se hvordan de brukes riktig på YouTube eller noe. Men vaske kan jeg uansett gjøre :) 

skal ikke kjøpe møkkabeis. Skal kjøpe en skikkelig en. Hvor ville du gått og handlet beis og utstyr, hvis du selv skulle hatt det? 

Gjest loveli
Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg fikk råd om å bruke nettop grønnsåpe, men var skeptisk, så glad jeg ikke gjorde det. Hadde en følelse om at vedkommende tenkte billigst mulig, så derfor gjorde jeg det ikke ;) 

Har hverken pussemaskin eller erfaring med å bruke det, så må nok spare litt før jeg får gjort jobben. Får se om jeg kan få lånt/kjøpt en. Så kan jeg se hvordan de brukes riktig på YouTube eller noe. Men vaske kan jeg uansett gjøre :) 

skal ikke kjøpe møkkabeis. Skal kjøpe en skikkelig en. Hvor ville du gått og handlet beis og utstyr, hvis du selv skulle hatt det? 

Du trenger virkelig ikke pussemaskin. Man pusser med egnet håndholdt pusser. 

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/vedlikehold/beis-terrassen-pa-1-2-3/?gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyYnIjQbsyaGlvvIrGba239M2zD0nsjdBMoNMWR3NU0vCGuLq3axX2MaAm7VEALw_wcB

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, loveli skrev:

Du trenger virkelig ikke pussemaskin. Man pusser med egnet håndholdt pusser. 

Nå spør jeg kanskje dumt, men jeg tar sjansen. Hva er det?

AnonymBruker
Skrevet

Vask med husvask, skyll godt (hageslange), og la tørke ordentlig men unngå nedbør (sjekk været). Puss lett for å fjerne trefiber som evt har reist seg. 

IKKE bruk høytrykksspyler, du kan ødelegge. 

Beis eller olje. Les anvisning, og IKKE gjør det når solen står på balkongen. 

Anonymkode: 5fbd6...620

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå spør jeg kanskje dumt, men jeg tar sjansen. Hva er det?

Se video.

https://www.maxbo.no/tips-og-inspirasjon/terrasse/sesongklar-terrasse

I andre video ser du hva som står. Man skal pusse lett, altså overhodet ingen pussemaskin. Poenget er å fjerne fibrene som har reist seg etter såpe og børstebehandlingen, du skal ikke slipe vekk hele overflaten.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet

Pussebrett med forlengerskaft fra Jordan, fx. Du drar til en byggevarehandel og spør. 

• Liker 1
Gjest loveli
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vask med husvask, skyll godt (hageslange), og la tørke ordentlig men unngå nedbør (sjekk været). Puss lett for å fjerne trefiber som evt har reist seg. 

IKKE bruk høytrykksspyler, du kan ødelegge. 

Beis eller olje. Les anvisning, og IKKE gjør det når solen står på balkongen. 

Dette!!

Igjen, det ødelegger treverket og forkorter levetiden til terrassebordene dramatisk. Man skal behandle naturmaterialer som treverk med omhu, det eneste som virkelig skal "ta i" er terrasserensen/husvasken som er ganske kraftig. Men dette er spesialsåper som er egnet for formålet. Grønnsåpe har f.eks. ingenting på treverk på gjøre! Du har ikke mye grønske eller lignende på terrassen din ser det ut som og da holder det å gjøre ting grundig men ikke rævkjøre treverket helt.

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet

Først vasker du med terrasserens, skyller med vanlig hageslange (eller bøtter med vann). La det tørke. Følg bruksanvisningen, og bruk hansker og gummistøvler. Så bruker du terrasseolje eller terrassebeis. Les på boksen hvordan det skal gjøres, tørketid osv. Styr unna de mørkeste fargene, de blir veldig varme å gå på. Terrasserens og olje/beis kan du kjøpe på Biltema, Europris, malerbutikker osv. 

Anonymkode: 39cf9...9ca

Gjest loveli
Skrevet (endret)

https://www.maxbo.no/rullesett-supersett-terrasse-p3412395?gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwoub3BRC6ARIsABGhnyZX2PGe14TTJsJF3w0wNmmYVWiOAsBwtXy0cUhPpFwxfFxkJkIinwAaAldyEALw_wcB

Du kan kjøpe et slikt kit med alt du trenger. Dyrt, men når man ikke har peiling så kan det være like så greit.

Angående beis så sies det at Maxbo sine produkter blir produsert på samme fabrikk og med samme ingredienser som Jotun. Men jeg vet ikke. Uansett er det ikke så dyrt, så kjøp Jotun og du er sikker på at produktet holder det det lover. :) Husk også å vedlikeholde terrassen enkelt på våren og høsten. 

Hvor bor du? De fleste byggevarehandler har skikkelige merkevarer. Eventuelt har også forretninger som Jernia også alt du trenger.

Endret av loveli
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Maleavdelingen i alle byggvarehus skal ha folk med peiling på dette, som kan gi deg råd og vise deg hva du trenger å kjøpe. Du kan jo ringe på forhånd og spørre om de fører/selger Drygolin? Så slipper du bomtur.

Jeg har vært gift i mange år med en som jobbet på byggvarehus, men skal ikke reklamere for der han jobbet :) 

Det anbefales ikke å bruke grønnsåpe lenger i det hele tatt faktisk fordi det legger igjen dette belegget eller hinnen på gulv og treverk. Inne så gir denne hinnen grobunn for bakterier, og kan medføre at gulvet kjennes seigt ut å gå på med tiden. 

Når du skal beise, vil du IKKE at overflaten på treverket skal ha en hinne av grønnsåpe som hindrer beisen i å trekke skikkelig ned i treverket.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Million skrev:

Maleavdelingen i alle byggvarehus skal ha folk med peiling på dette, som kan gi deg råd og vise deg hva du trenger å kjøpe. Du kan jo ringe på forhånd og spørre om de fører/selger Drygolin? Så slipper du bomtur.

Jeg har vært gift i mange år med en som jobbet på byggvarehus, men skal ikke reklamere for der han jobbet :) 

Det anbefales ikke å bruke grønnsåpe lenger i det hele tatt faktisk fordi det legger igjen dette belegget eller hinnen på gulv og treverk. Inne så gir denne hinnen grobunn for bakterier, og kan medføre at gulvet kjennes seigt ut å gå på med tiden. 

Når du skal beise, vil du IKKE at overflaten på treverket skal ha en hinne av grønnsåpe som hindrer beisen i å trekke skikkelig ned i treverket.

Takk. Dette hjalp veldig 😊

skal absolutt ringe på forhånd. Bomtur er veldig surt. Spesielt i disse tider. Får skaffe meg en presenning også tror jeg. Siden jeg bor nær både vei og sjø. Så jeg slipper masse støv og dritt i beisen.

Skal Google litt byggebedrifter i byen, og ta noen telefoner. Får skrive ned notater om hva jeg skal spørre om først også ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...