Gå til innhold

Hvilken blandingsull er best?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvilken type blanding er bedre ift andre. Hvis jeg ikke velger 100% ull, hva annet bør jeg velge. De jeg har sett er polyester blanding, acrylic blanding. Hva bør jeg velge?? 

Anonymkode: eab20...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det meste av blandingsull er fint, jeg. Du Store Alpakka sin Sterk er med nylon. Myk og god. Har ikke erfaring med om polyester er bedre enn akryl, eller omvendt. Vet at mange sokkegarn bruker nylon for slitesterkheten.

Generelt synes jeg for eksempel merino + bomull siger noe veldig, så det holder jeg meg unna til større prosjekter.

Er det noen spesifikke garn du har sett på? Så er det kanskje enklere å få mer enn en generell anbefaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna alt av syntetiske fiber som akryl og polyester. Det eneste unntaket er nylonforsterkning i garn som skal brukes til sokker. Ull blandet med alpakka, bomull, silke, yak ++ er fint.

Anonymkode: b5043...e93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har blant annet sett på denne. Kjempe myk og deilig å kjenne på. Babyteppe 

https://www.rusta.com/no/no/garn-alma-p506012880103.aspx

Anonymkode: eab20...615

Jeg ville ikke brukt dette garnet til babyteppe. Man blir veldig klam av så mye syntetisk fiber, samtidig som det er veldig brannfarlig. Utifra bildet kan det også se ut som om det kan bli for hårete for en baby? Synes heller ikke prisen var så billig, dersom det er en faktor. Sjekk ut Drops. De har mye i den prisklassen, som ikke er veldig syntetisk.

(Til voksenplagg kan jeg godt bruke syntetisk garn altså, jeg er ikke noen veldig motstander av det sånn prinsippmessig.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akryl er noe herk, fryktelig elektrisk i kaldt vær. Liker heller ikke polyester - blir tett og klamt.

Anonymkode: ab2ee...895

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker blandinger med merino-ull og bomull. F.eks Cotton merino fra Drops eller Lerke fra Dale garn. De er veldig gode å strikke med, og plaggene blir veldig myke. 

Ville holdt meg unna akryl. 

Anonymkode: 569de...ecc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...