Gå til innhold

Hva gjør du med clutch i nedoverbakke (bykjøring)?


Anbefalte innlegg

Skrevet
På 3.7.2020 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Forsøkte meg på tipsene her inne i nedoverbakke og det kunne se ut som det fungerte. Men generelt bykjøring her i 2.gir er så tungvindt. Må gire opp og ned konstant. Og kveler bilen alt for lett ved lav fart. Rett under 20 km i timen i 2. gir så begynner den å streve. Men hva er alternativet? Kan jo ikke kjøre fortere.

Forstår hvorfor og slikt, og syns det er så bråk å kjøre lengre i 1. gir men det er konstant clutching og giring. Kjørelærer vil at jeg skal stanse helt opp selv i tomme kryss (og rundkjøringer), clutche og styre fra 2 til 1. gir. Så opp til 2. tyve meter til nytt kryss og selv om det er oversiktlig og jeg ser at ingen biler kommer, må jeg (på kjørelærers ønske), clutche, gire ned, og være klar til å stanse, krypekjøre mot kryss osv. Så opp i fart og gir, 40 meter fremme nytt kryss som jeg  må være klar til, etc. Forstårlig, så sier ikke at jeg mener kjørelærer har feil. Men når øvekjører (med automat), blir de jeg kjører med gal av at jeg driver å sakker ned/er klar til å bremse ved alle slags tomme kryss. De sier jeg ødelegger flyten i trafikken og lager kø unødig. 😟

De sier også, når jeg har øvelseskjørt manuelt, at jeg driver å styrer med girene lenge for stans i kryss. Og mener det er lettere/mer ryddig å bremse litt ned/ta inn clutch hvis man nå. Så stanse/vurdere og deretter bytte gir rett før man tar av igjen/mens man venter. 

Tror jo kjørelærer vet best såklart, men vanskelig å øvekjøre med folk som mener det er feil/tungvindt.

- TS

Anonymkode: 3d976...3ff

Hvilken bil kjører du? Jeg har kjørt varebiler der jeg må bruke første i bykjøring, fordi de er giret idiotisk for bykjøring. Hvilken by er det du kjører i der du må kjøre så sakte?

Med forbehold om at du har gjengitt trafikklæreren dine sine meninger riktig må jeg si at han er en kunnskapsløs idiot. Å stoppe unødig før en tom rundkjøring strider med alle fem hovedmålene i trafikkopplæringen: Det er trafikkfarlig, det fører ikke til god fly og samhandling, det fører ikke til god trafikkavvikling, det er ikke i tråd med gjeldende regelverk og det tar ikke hensyn til helse, miljø og andres behov. Normalt sett klarer man seg utmerket med å kjøre i rundkjøringer i 20-30km/t i andregir. Å krypekjøre mot en rundkjøring er tilbakestående. Selv om rundkjøringen er full av biler klarer man å holde seg i andregir hvis man kjører i rundt 20 mot rundkjøringen fram til man finner en luke, og så tilpasser man fart.

Jeg vil sterkt oppfordre deg til å finne en annen lærer og gi den du har en stjerne review på facebook og google. Bilen skal aldri stanse. 

Trafikklæreren din er en idiot hvis han vil du skal stanse før tomme kryss. Finn noen andre. Det er jo helt bak mål. 

I min by er det idioter som jobber som trafikklærer, bransjen har en stor andel av den, mye større enn andre bransjer. Siden utdanningen er kort kommer masse håpløse personer fra NAV inn i bransjen. Jeg vet det er lærere som lærer elevene å holde femti, bremse relativt hardt før lyskrysset og så gi gass rett opp til femti (selv om det kommer nye kryss...). Slike evneveike folk skulle jeg ønske bransjen kunne kvitte seg med.

  • Liker 1
Skrevet

Kjører du diesel bil, når du kjører med trafikkskolen? Da kan jeg forstå at du kjenner at bilen kveles i 20 km og under hvis du ligger i 2. Da blir 2 gir alt for høyt for en dieselmotor. Jeg setter min ofte i fri og triller, begynner det og bevege seg raskere så clutcher jeg og setter bilen rett i 2. Jeg hadde uvane og trille på clutchen inn i rundkjøring og senosor nevnte det for meg, men jeg begrunnet det med at kjørelæreren sa det var greit jeg trillet på clutchen😅, selv om man absolutt ikke skal det. Nå har jeg lagt ifra meg den uvanen. 

AnonymBruker
Skrevet
På 4.7.2020 den 21.45, ajarRun skrev:

Hvilken bil kjører du? Jeg har kjørt varebiler der jeg må bruke første i bykjøring, fordi de er giret idiotisk for bykjøring. Hvilken by er det du kjører i der du må kjøre så sakte?

Med forbehold om at du har gjengitt trafikklæreren dine sine meninger riktig må jeg si at han er en kunnskapsløs idiot. Å stoppe unødig før en tom rundkjøring strider med alle fem hovedmålene i trafikkopplæringen: Det er trafikkfarlig, det fører ikke til god fly og samhandling, det fører ikke til god trafikkavvikling, det er ikke i tråd med gjeldende regelverk og det tar ikke hensyn til helse, miljø og andres behov. Normalt sett klarer man seg utmerket med å kjøre i rundkjøringer i 20-30km/t i andregir. Å krypekjøre mot en rundkjøring er tilbakestående. Selv om rundkjøringen er full av biler klarer man å holde seg i andregir hvis man kjører i rundt 20 mot rundkjøringen fram til man finner en luke, og så tilpasser man fart.

Jeg vil sterkt oppfordre deg til å finne en annen lærer og gi den du har en stjerne review på facebook og google. Bilen skal aldri stanse. 

Trafikklæreren din er en idiot hvis han vil du skal stanse før tomme kryss. Finn noen andre. Det er jo helt bak mål. 

I min by er det idioter som jobber som trafikklærer, bransjen har en stor andel av den, mye større enn andre bransjer. Siden utdanningen er kort kommer masse håpløse personer fra NAV inn i bransjen. Jeg vet det er lærere som lærer elevene å holde femti, bremse relativt hardt før lyskrysset og så gi gass rett opp til femti (selv om det kommer nye kryss...). Slike evneveike folk skulle jeg ønske bransjen kunne kvitte seg med.

 

På 4.7.2020 den 21.56, Fjellmonkey skrev:

Kjører du diesel bil, når du kjører med trafikkskolen? Da kan jeg forstå at du kjenner at bilen kveles i 20 km og under hvis du ligger i 2. Da blir 2 gir alt for høyt for en dieselmotor. Jeg setter min ofte i fri og triller, begynner det og bevege seg raskere så clutcher jeg og setter bilen rett i 2. Jeg hadde uvane og trille på clutchen inn i rundkjøring og senosor nevnte det for meg, men jeg begrunnet det med at kjørelæreren sa det var greit jeg trillet på clutchen😅, selv om man absolutt ikke skal det. Nå har jeg lagt ifra meg den uvanen. 

Kjører dieselbil ja. Men mener kjørelærer sa at dieselbiler ikke kveltes så lett som bensinbiler.. Vet ikke hva slags modell, men det er vel en Volvo av noe slag.

Det er 30sone i bykjernen, men rundkjøringer ved hvert hjørne (i sentrum), og hele kjernen av byen ligger i en høvelig bratt oppoverbakke med kryss med varierende lengder mellom hver gang, men sjeldent lengre enn 50 meter unna. Det er for eksempel rundkjøringer med kryss 20 meter ved siden av i bakker og generelt veldig hipp-som-happ byplanlegging :P

Man kjører sjeldent i 30 i selve sentrum da, for det er mennesker som virrer over veien, folk/biler som kommer ut av parkeringsplasser, litt småtrange gater osv.

Anonymkode: 3d976...3ff

AnonymBruker
Skrevet

(sorry dobbelposting, glemte å legge til:) Ja, jeg er ganske sikker på at jeg har gjengitt kjørelærer riktig. For meg fremstår han som ryddig og flink, men jeg er jo ny i dette. Jeg har øvd i flere måneder uten kjøreskole (pga corona og div grunner) og da startet jeg slik som han ønsket, altså dette med at jeg var helt ned i fart i hvert kryss uansett, sakket helt ned i rundkjøringer, osv. Det var dette jeg var lært til.

De jeg har kjørt med har jo plukket dette av meg, og mener jeg bare skal sjekke at kryss/rundtkjøringer er tomme eller ikke.  Er det ikke biler i et kryss, så hent fart igjen og kjør videre. Så dette har jeg jo gjort i månedvis men så var jeg tilbake i kjøretimene da og nå fikk jeg kritikk for at jeg ikke stanset/sakket heeelt ned i hvert kryss. 

Det ene krysset jeg kjørte veldig tidlig i, i timen, hadde god oversikt og jeg kunne se at det var absolutt helt tomt, men da stusset han over hvorfor jeg ikke "gjorde meg klart til full stans", enda jeg sa høyt "jeg kan se at krysset er helt tomt så jeg kjører." 

Kanskje sensorer her vil at man skal stanse i kryss osv og at det er derfor? Jeg vet ikke. De jeg kjørte med ble i alle fall gal av all denne stansingen/nedsakkingen jeg hadde lært. Og når jeg øvelseskjørte med folk, ble det til at om jeg kom til et kryss osv, så sakket jeg ned noen meter før - (kom an på fartsgrensen), men nok til at jeg hadde kontroll, og var det tomt så sakket jeg ikke mer ned, men kjørte videre og opp i fart igjen.

Anonymkode: 3d976...3ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...