Gå til innhold

Hva gjør du med clutch i nedoverbakke (bykjøring)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at jeg gjør feil / noe som kan gi meg stryk, men kjørelærer retter ikke på meg.

Så by-kjøring, 30sone, men en bratt nedoverbakke med gangfelt og kryss og parkeringer osv. Mye folk og trafikk så ofte kjører man i 20/whatever under 30.

Jeg pleier gire ned til 1gir eller 2gir og holde inne clutchen (for ikke å kvele motor) mens jeg kontrollerer farten med bremsing/trilling. 

Men ser flere som sier at man aldri skal holde inne clutch foruten girskifte og stopp? Og at sensorer kan mene dette er unødig bruk av clutch? 

Jeg har opplevd å kvele motoren på kjøreskolebilen når jeg ikke holdt inne clutch ved forsiktig bremsing i uoversiktlig nedoverbakke mot et kryss. 

Andre sier man skal "motorbremse" eller bremse på gir. Hva mener de konkret man skal gjøre i en slik situasjon med bratt nedoverbakke mot kryss/gangfelt osv?

Jeg vil gjerne mestre clutch men føler at alle sier så mye forskjellig og så lenge kjørelærer ikke korrigerer det jeg gjør må jeg jo anta at det er ok?

Hvordan gjør dere dette?

Anonymkode: 3d976...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre trafikken går så sakte at man bortimot stopper helt opp (slik at det å ikke bruke clutch gjør at motoren kveles uansett) så bruker man motorbrems ja, dvs. ha den typisk i andregir, og så bremser man litt nå og da med brems hvis det er behov for ytterligere bremsing. 

Anonymkode: df5bf...f79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer å bremse ganske mye ned før bilen sliter. Clutchen skal derimot inn før bilen begynner å "lugge" (så ved dårlig sikt i et kryss må clutch inn)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett den i 2 og brems forsiktig, du kommer ikke til å kvele den før den omtrent står stille. 

Anonymkode: b8e2b...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, kanskje bare jeg som har vært maks uheldig/ikke merket lugging? For jeg har klart å kvele den i 2. gir mens jeg selv følte at jeg bare bremset sakte for å få oversikt og slikt, før plutselig skolebilen slår seg av triller med kvalt motor 😂

Klarer man å avverge kveling hvis man trår inn clutchen ved lugging eller er det for sent da?  

Må jaggu prøve å ikke holde inn clutch neste gang. Men rart lærer ikke sier noe.

Anonymkode: 3d976...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, kanskje bare jeg som har vært maks uheldig/ikke merket lugging? For jeg har klart å kvele den i 2. gir mens jeg selv følte at jeg bare bremset sakte for å få oversikt og slikt, før plutselig skolebilen slår seg av triller med kvalt motor 😂

Klarer man å avverge kveling hvis man trår inn clutchen ved lugging eller er det for sent da?  

Må jaggu prøve å ikke holde inn clutch neste gang. Men rart lærer ikke sier noe.

Anonymkode: 3d976...3ff

Du må lære deg å kjenne etter når bilen lugger såpass mye at motoren snart kveles. Da trår du inn clutchen og bilen vil ikke stoppe. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slipper opp på gassen og bilen bremser opp av seg selv mens den lader batteriet. Den eneste pedalen jeg bruker i bilen min er gassen. Utrolig behagelig.

Anonymkode: 8b688...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter ut bremsene ved å drive på slik. Bedre å gire ned og la bilen bremse med clutch, og du korrigerer med brems ved behov. 
Som nevnt tidligere, du må lære deg å kjenne etter når bilen holder på å kveles. Pappa er glad i biler og har kjørt alt mellom himmel og jord, selv han kveler bilen min minst 3 ganger på en liten kjøretur. Jeg har kvelt min 3 ganger på 2 år, og alle gangene i starten før jeg ble kjent med bilen min. 
Du både kjenner det iform av lugging og hører når bilen holder på å kveles. Ta inn clutchen og bilen vil ikke kveles. 

Anonymkode: 6586f...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg slipper opp på gassen og bilen bremser opp av seg selv mens den lader batteriet. Den eneste pedalen jeg bruker i bilen min er gassen. Utrolig behagelig.

Anonymkode: 8b688...823

Hvorfor svarer du egentlig? Du har jo automatgir. 

Til TS: jeg gjør som deg i bymiljø med bratte nedoverbakker. Kjører med kløtsjen inne og regulerer farten med å bremse og slippe. Har hatt førerkort i snart 30 år, og det har funket helt fint like lenge. I lange bakker, og da snakker vi flere kilometers nedoverbakker, er det derimot helt annerledes. Da bremser man med giret.  

Anonymkode: bb66a...27e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor svarer du egentlig? Du har jo automatgir. 

Til TS: jeg gjør som deg i bymiljø med bratte nedoverbakker. Kjører med kløtsjen inne og regulerer farten med å bremse og slippe. Har hatt førerkort i snart 30 år, og det har funket helt fint like lenge. I lange bakker, og da snakker vi flere kilometers nedoverbakker, er det derimot helt annerledes. Da bremser man med giret.  

Anonymkode: bb66a...27e

Samme her. 
 

Jeg kløtsjer fortsatt i kortere nedoverbakker og ved saktekjøring. Har hatt lappen i ni år og kjørelærer sa ikke noe på kløtsjing men var veldig nøye på å kjøre på riktig/høyt nok gir for å kjøre mest økonomisk og «reint»😅😅 Har inntrykk og av at kjørerlærer bryr seg mer om flyt i kjøringen særlig i by, så ville ikke tenkt såå mye på kløtsjen hvis det tar fokus din vekk fra å bruke blikk/observere.

en hører jo utsagn som om «å slite kløtsjen« , men det blir liksom naturlig å bare holde den inne når en kjører i miljø med mye bremsing/giring, som f.eks i byer og ved kryss og avkjøring

Anonymkode: 89103...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Baker Harepus skrev:

Du må lære deg å kjenne etter når bilen lugger såpass mye at motoren snart kveles. Da trår du inn clutchen og bilen vil ikke stoppe. 

Ja jeg må nok det! Er bare så kronisk nervøs når jeg kjører i skolebil at jeg mest sannssynlig såvidt har ræva i setet 😂 Er så stram og nervøs at jeg klarer ikke kjenne sånt helt ennå. 

Anonymkode: 3d976...3ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der er du inne på riktig kroppsdel - du kjenner nemlig gjennom setet om moteren begynner å lugge. Og det er en ting som hjelper - øvelseskjøring, mer øvelseskjøring og enda mer øvelseskjøring. Lykke til!

Hilsen en som har kjørt med L-skilt på bilen i 3,5 år sammenhengende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gir er ikke et kjøregir. Det er riktig at du helst ikke skal kjøre med klutsjen inne. Krever bakken at du kjører veldig (!) sakte, type gangfart, kan det være fornuftig lel. Bruk ellers bare fotbrems; ikke nødvendig å gjøre det så komplisert! :)

På landeveiskjøring derimot kan det være nyttig å gire ned ett, av og til to gir, for å trille på motorbrems. Men med moderne biler, som har svært gode bremser, skal ikke dette være nødvendig heller. Med det unntaket at du kan skåne bremsene en del på fjelloverganger.

Anonymkode: bf3f0...32a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å sitte å ruge på klutsjen må være en av de verste uvanene jeg vet om. Det er en trygghetssøkende adferd som virker totalt mot sin hensikt.

Når du kjører ned en bakke med klutsjen inne bruker bilen masse bensin, når du har klutsjen ute og foten av gasspedalen bruker den INGEN bensin. Hvorfor vil du sløse bort penger og forurense byen? 

Bilen min for eksempel, kjører helt fint i andregir ned til 16 kilometer i timen (gang giret med ti så har du et omtrentlig tall, test det på bilen du kjører, du hører når det blir for sakte). Når kjører man i byen i under 16? Serdeles sjeldent, men når man gjør det kan man bruke første eller klutsjen.

Jeg ser elever som vil klutsje i tide og utide, hver gang de bremser (livsfarlig i nedoverbakker, farten går jo opp) og i hvert kryss (håpløst når du skal ut av vei med høy fartsgrense, og igjen, farlig). I tillegg medfører det ekstra slitasje og kaster bort drivstoff og fokus fra kjøringen.

Hvis du skal stanse skal klutsjen selvsagt inn, men der vil det typisk være at den skal inn når du kjører i ca 20 i andre, ca 30 i tredje, osv. Varierer litt etter hvordan bilen er giret.

Hold foten unna klutsjen! Det finnes ikke noe som heter klutsjberedskap, foten skal VEKK! Den skal ikke være over pedalen, men hvile på siden av pedalen. Eneste gang du skal med foten nær den er når den skal inn, eller når du krypekjører. Eneste tidspunkt du har klutsjen helt inne mer enn et øyeblikk er når du skal til venstre ut av veier med fartsgrense 80, 70 og 60 (det er ofte hensiktsmessig å bremse, inn med clutch, holde clutch til andregirsfart, ut med clutch). Til dels også ved nedbremsing mot kryss og rundkjøringer i lavere hastigheter (men da bare i gapet mellom laveste fart i nåværende gir og høyeste fornuftige fart i andre).

For å forstå hva bremsing på klutsj er, finner du en bratt bakke, slipper alle pedaler og lar bilen bevege seg til midten. Trykk så klutsjen inn og observer hva som skjer med farten. Alternativt, kjør i rundt 60, putt bilen i andre og ROOOLIG (slutt å slippe klutsjen ut når den lager en ny lyd) slipp ut klutsjen og se hva som skjer med farten.

Læreren din sitter ikke nødvendigvis å får med seg alt, noen er gode til å gjøre feil med klutsjen, og da er det lett å overse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. 
 

Jeg kløtsjer fortsatt i kortere nedoverbakker og ved saktekjøring. Har hatt lappen i ni år og kjørelærer sa ikke noe på kløtsjing men var veldig nøye på å kjøre på riktig/høyt nok gir for å kjøre mest økonomisk og «reint»😅😅 Har inntrykk og av at kjørerlærer bryr seg mer om flyt i kjøringen særlig i by, så ville ikke tenkt såå mye på kløtsjen hvis det tar fokus din vekk fra å bruke blikk/observere.

en hører jo utsagn som om «å slite kløtsjen« , men det blir liksom naturlig å bare holde den inne når en kjører i miljø med mye bremsing/giring, som f.eks i byer og ved kryss og avkjøring

Anonymkode: 89103...67f

Miljøsvin.

Det er ikke økonomisk å sitte med klutsjen inne på moderne biler, det øker drivstofforbruket drastisk. Hvis du ikke er borti gasspedalen bruker ikke bilen drivstoff så lenge den beveger seg. Inn med klutsj så går forbruket opp. 

I noen kryss kan det være hensiktsmessig, men for oppkjøring er det greit å bare drite i den vurderingen og alltid være i gir når man svinger i kryss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ajarRun skrev:

 

For å forstå hva bremsing på klutsj er, finner du en bratt bakke, slipper alle pedaler og lar bilen bevege seg til midten. Trykk så klutsjen inn og observer hva som skjer med farten.

 

 

Dette tenkte jeg også på!

Det er mye lettere å holde kontroll over farten, og bilen generelt, når du ikke kjører med clutchen inne.

For å komme med et konkret eksempel.

Vi har en bakke på ca 150 meter med ca 10 % helling, og nederst i bakken er det en avkjøring til venstre, skarp sving.  Fartsgrensen er 60 km/t. 
Hvis du skal kjøre av til venstre der, må du i løpet av 150 meter redusere farten fra 60 til ca 15 km/t, som er den absolutt høyeste hastighet som er mulig gjennom svingen, og dette prøver du å gjøre med stadig aksellererende fart fordi du har clutchen inne, og får ingen bremsehjelp av motoren.
På sommerstid går det for så vidt greit å gjøre det på denne måten.  Det er ikke bra for hverken bil eller miljø, men det er mulig.
Men hva skjer på vinterstid?

Jo, de som gjør dette på vinterstid får enten sleng, eller kjører ut, nesten uten unntak! 
Vi fikk selv en bil i fronten da vi var på vei opp, og en annen bil plutselig mistet kontrollen på vei ned med clutchen inne.

 

Anonymkode: e1258...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg setter den i fri hvis det går veldig sakte/kø.. 

Anonymkode: 93bd4...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte meg på tipsene her inne i nedoverbakke og det kunne se ut som det fungerte. Men generelt bykjøring her i 2.gir er så tungvindt. Må gire opp og ned konstant. Og kveler bilen alt for lett ved lav fart. Rett under 20 km i timen i 2. gir så begynner den å streve. Men hva er alternativet? Kan jo ikke kjøre fortere.

Forstår hvorfor og slikt, og syns det er så bråk å kjøre lengre i 1. gir men det er konstant clutching og giring. Kjørelærer vil at jeg skal stanse helt opp selv i tomme kryss (og rundkjøringer), clutche og styre fra 2 til 1. gir. Så opp til 2. tyve meter til nytt kryss og selv om det er oversiktlig og jeg ser at ingen biler kommer, må jeg (på kjørelærers ønske), clutche, gire ned, og være klar til å stanse, krypekjøre mot kryss osv. Så opp i fart og gir, 40 meter fremme nytt kryss som jeg  må være klar til, etc. Forstårlig, så sier ikke at jeg mener kjørelærer har feil. Men når øvekjører (med automat), blir de jeg kjører med gal av at jeg driver å sakker ned/er klar til å bremse ved alle slags tomme kryss. De sier jeg ødelegger flyten i trafikken og lager kø unødig. 😟

De sier også, når jeg har øvelseskjørt manuelt, at jeg driver å styrer med girene lenge for stans i kryss. Og mener det er lettere/mer ryddig å bremse litt ned/ta inn clutch hvis man nå. Så stanse/vurdere og deretter bytte gir rett før man tar av igjen/mens man venter. 

Tror jo kjørelærer vet best såklart, men vanskelig å øvekjøre med folk som mener det er feil/tungvindt.

- TS

Anonymkode: 3d976...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedenfor å bruke clutchen,så setter jeg på setevarmeren samtidig som  jeg slår av aircondition, da kveles ikke motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...