Gå til innhold

Gravid med partners egg? (Lesbisk par)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Vi er et lesbisk par som har ønsket oss barn i noen år. Vi lurer på om det finnes mulighet for at min partner kan gå gravid med mine egg? Noen som har gjort det eller vet noe? :) 

Jeg har alltid hatt et stort ønske om å være gravid og vi så for oss at vi skulle gå gravide hver vår gang. Men jeg har noen helseutfordringer som har forverret seg de siste årene (blant annet kronisk/ hormonell migrene). Jeg får god behandling for dette, men må slutte med en del av medisinene hvis jeg skal forsøke bli gravid/under graviditet. Det er en sjanse for at dette kan forverre min helsetilstand som endelig er ganske stabil. Vi har kommet frem til at partneren min er best egnet til å gå gravid. Det hadde vært så fint om hun kunne bli gravid med mitt biologiske barn ❤️ 

Anonymkode: 99605...2db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke var at det går dessverre ikke an. Men er ikke den nye bioteknologiloven slik at paret må stå for ene delen selv? Altså har man sæd kan man adoptere egg, har man egg kan man adoptere sæd. Trenger man egg så er 0% av det biologiske materiale fra kvinnen. 50% fra partner. 

Så dere har egg, men det er ikke fra deg. Du vil altså være i en situasjon der 0% er fra deg, men egg fra partner,så 50% partner. 

Det er jo en ny problemstilling for klinikkene :) jeg vet ikke, men det blir spennende å høre hva svaret er! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest om dette, tror det er gjort før, utenlands? Spennende om norske klinikker vil tilby det. Synes det er en kjempefin løsning. Hun hadde blitt gravid med ditt genetiske barn, og hadde selv blitt biologisk mor. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 131d0...e72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

Vi er et lesbisk par som har ønsket oss barn i noen år. Vi lurer på om det finnes mulighet for at min partner kan gå gravid med mine egg? Noen som har gjort det eller vet noe? :) 

Jeg har alltid hatt et stort ønske om å være gravid og vi så for oss at vi skulle gå gravide hver vår gang. Men jeg har noen helseutfordringer som har forverret seg de siste årene (blant annet kronisk/ hormonell migrene). Jeg får god behandling for dette, men må slutte med en del av medisinene hvis jeg skal forsøke bli gravid/under graviditet. Det er en sjanse for at dette kan forverre min helsetilstand som endelig er ganske stabil. Vi har kommet frem til at partneren min er best egnet til å gå gravid. Det hadde vært så fint om hun kunne bli gravid med mitt biologiske barn ❤️ 

I Norge tillates ikke dette. Det er det samme som surrogati. Og hvis dere likevel skal gå gravide hver sin gang, hvorfor ikke la partneren din gå gravid først?

Anonymkode: 20766...95f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes steder i utlandet hvor man kan bli gravid med egg fra donor som man selv finner. Vi gjorde det med egg fra nær slektning.

Anonymkode: d8930...be5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis partneren din skal gå gjennom assistert befruktning med sine egg så kan det være en mye lettere og billigere prosess hvis dere kan gå for inseminering. Dette kan dere få gjennom det offentlige i Norge hvis dere oppfyller kravene

Skal partneren din bli gravid med dine egg, så må du gjennom ivf (medisinering med hormoner/sprøyter +egguttak) og mtp at du har endel helseplager så kan det være at eggkvaliteten din er noe dårlig og dere kan forvente dere å må bruke flere forsøk. Dette vil nok koste minimum 60 000,- (hormoner, sæddonor, ivf forsøk) i tilegg koster reisen mye til utlandet. Dette er pris for 1 forsøk.

Personlig går jeg gjennom ivf pga mannen er steril. Vi må bruke donor. Og da donorsæd er fryst, er kvaliteten noe dårligere enn ferskt. Til nå har vi brukt opp alle 3 forsøkene i det offentlige + 4 forsøk privat uten at det har klaffet. Ca. 250 000,- brukt uten å få ett barn.  

Vi er nå inne på tanken på adopsjon, da vi har begynt å tenke tanken at barnet må ikke være mitt biologiske da barneønsket er høyere enn som så.

Lykke til uansett hva dere finner ut.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det var en god ide jeg, da for dere begge være med i "prosessen". 

Anonymkode: 87aa8...b7b

Skrevet

Vet at det tilbys i UK, og at det da blir regnet som at én er "Biological mother" mens den andre er "Birth mother" :) 
Dessverre veldig dyrt, og tror de fleste klinikker krever at man i tillegg må donere egg til dem for å gå gjennom denne prosessen. 

Håper dere finner en fin løsning som passer for dere!

Skrevet

Ser hva dere tenker, og at det høres koselig å gjøre det sånn. Da blir den ene biologisk mamma og den andre mage mamma. I praksis tenker jeg dette blir mye ståhei for ingenting. Inseminasjon med donorsæd er både billigere og en mye mindre krevende prosess enn det du planlegger. Det blir deres felles barn uansett når dere planlegger dem sammen. Medmor er likeverdig juridisk forelder uansett, så hvorfor styre så mye? 

• Liker 4
Skrevet

Jeg har lest noe i det nye lovforslaget at partnerdonasjon skal bli lov. Fordi barnet blir jo fortsatt 50 % biologisk deres. Krysser fingrene for wat dere får lov og at det går bra 😀

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan gjøre det på Ava Riga.

Anonymkode: c818b...6a5

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte på serie "aldri volsen". Der var det et lesbisk par, og ho har født med partneren sine egg. Så det må jo gå? 

Anonymkode: f00f4...f86

Skrevet
På 29.6.2020 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Hei dere!

Hør på podcasten til Medicus for der går de igjennom akkurat dette :) 

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Skeiv stork skrev:

Hør på podcasten til Medicus for der går de igjennom akkurat dette :) 

Tusen takk for tips! Det skal jeg sjekke ut :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2020 den 18.24, Gidavmeg skrev:

Ser hva dere tenker, og at det høres koselig å gjøre det sånn. Da blir den ene biologisk mamma og den andre mage mamma. I praksis tenker jeg dette blir mye ståhei for ingenting. Inseminasjon med donorsæd er både billigere og en mye mindre krevende prosess enn det du planlegger. Det blir deres felles barn uansett når dere planlegger dem sammen. Medmor er likeverdig juridisk forelder uansett, så hvorfor styre så mye? 

Jeg forstår hvordan du tenker og dette er ikke et absolutt krav for oss i det hele tatt. Vi vil selvfølgelig være like mye mamma og like glad i barnet uansett. Men det er noe med at jeg alltid sett for meg å være gravid, føde osv. Har drømt om å bli mamma siden jeg var lita jente 😂 Jeg kan bli gravid selv, men det medfører risiko for varig forverring av sykdom. Partneren min er i toppform. Når vi er så heldige å være to kvinner og det er fysisk mulig å gjøre dette, så er det absolutt noe vi vurderer, hvis det er mulig å gjøre i Norge eller i nærheten. Går det ikke, så går det ikke :) 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som tenker på hvor forvirret og rotløs denne ungen kan  bli da? Din biologiske,men født av hun andre. Ligner deg på en prikk og oppfører seg som deg, men hun andre skal kalles mamma.... 

Anonymkode: 2dabb...4dc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2020 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Hvis partneren din skal gå gjennom assistert befruktning med sine egg så kan det være en mye lettere og billigere prosess hvis dere kan gå for inseminering. Dette kan dere få gjennom det offentlige i Norge hvis dere oppfyller kravene

Skal partneren din bli gravid med dine egg, så må du gjennom ivf (medisinering med hormoner/sprøyter +egguttak) og mtp at du har endel helseplager så kan det være at eggkvaliteten din er noe dårlig og dere kan forvente dere å må bruke flere forsøk. Dette vil nok koste minimum 60 000,- (hormoner, sæddonor, ivf forsøk) i tilegg koster reisen mye til utlandet. Dette er pris for 1 forsøk.

Personlig går jeg gjennom ivf pga mannen er steril. Vi må bruke donor. Og da donorsæd er fryst, er kvaliteten noe dårligere enn ferskt. Til nå har vi brukt opp alle 3 forsøkene i det offentlige + 4 forsøk privat uten at det har klaffet. Ca. 250 000,- brukt uten å få ett barn.  

Vi er nå inne på tanken på adopsjon, da vi har begynt å tenke tanken at barnet må ikke være mitt biologiske da barneønsket er høyere enn som så.

Lykke til uansett hva dere finner ut.

Jeg hadde faktisk ikke tenkt over at jeg må gjennom ivf for å hente ut egg. Vet at jeg har god eggkvalitet (nettopp testet hos gynekolog). Men fordi sykdommen min påvirkes veldig av hormoner, så kan jo hormonbehandling i seg selv gjøre meg sykere. 

Så trist å høre at det ikke har lykkes for dere ennå. I slike situasjoner skulle jeg ønske man kunne fått flere forsøk. Forstår at dere vurderer adopsjon. Det har vi også snakket om, men tror det er vanskelig når vi er likekjønnede. Fosterforeldre er også et alternativ vi vurderer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde faktisk ikke tenkt over at jeg må gjennom ivf for å hente ut egg. Vet at jeg har god eggkvalitet (nettopp testet hos gynekolog). Men fordi sykdommen min påvirkes veldig av hormoner, så kan jo hormonbehandling i seg selv gjøre meg sykere. 

Så trist å høre at det ikke har lykkes for dere ennå. I slike situasjoner skulle jeg ønske man kunne fått flere forsøk. Forstår at dere vurderer adopsjon. Det har vi også snakket om, men tror det er vanskelig når vi er likekjønnede. Fosterforeldre er også et alternativ vi vurderer. 

Du kan ikke vite om eggkvaliten er god via ultralyd.  Dette er noe man ikke vet før man har hatt flere ivf forsøk og hentet ut mange egg, for så å se hvordan eggene deler seg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det ingen som tenker på hvor forvirret og rotløs denne ungen kan  bli da? Din biologiske,men født av hun andre. Ligner deg på en prikk og oppfører seg som deg, men hun andre skal kalles mamma.... 

Anonymkode: 2dabb...4dc

Jeg tenker helt motsatt. At barnet da vil ha en tilknytning til oss begge iom at jeg er genetisk mor og min partner er biologisk mor. Vi kommer begge til å være mamma uansett om hun går gravid med mine egg eller om min partner blir gravid med sine egg + donorsæd. Jeg kjenner mange barn med to mødre/to fedre og for disse barna er ikke dette noe problem i det hele tatt. Jeg tenker at mamma /pappa er ikke genetisk/biologisk betinget, men en rolle. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke vite om eggkvaliten er god via ultralyd.  Dette er noe man ikke vet før man har hatt flere ivf forsøk og hentet ut mange egg, for så å se hvordan eggene deler seg.

Åja! Det er mye jeg ikke vet merker jeg :) Gynekologen sa i hvert fall at jeg hadde to fine eggledere, med mange egg. Men det høres logisk ut det du beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...