Ann Mo Skrevet 4. juli 2020 #61 Skrevet 4. juli 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jo det jeg sier. Nå tenker jeg at det er på tide at du heller forsøker å forstå hva det er jeg sier. Anonymkode: 371d1...d57 Da misforstår jeg veldig. Syntes du sa 2 av 16, ikke 2 av 14 jeg: 7 timer siden, Aristoteles skrev: 14 oldeforeldre? 6 timer siden, Ann Mo skrev: 1. 2 som som blir kjærester 2. 4 foreldre til dette kjæresteparet. 3. 8 besteforeldre til kjæresteparet. 4. 16 oldeforeldre til kjæresteparet. Men dersom de har til felles at ett av parene som er oldeforeldre har de begge som oldeforeldre, så er det bare 14 oldeforeldre til kjæresteparet. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Da heter det 2 av 16, ikke 2 av 14 Anonymkode: 371d1...d57 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja? Det var dette jeg skrev: 2 av 16 Anonymkode: 371d1...d57
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #62 Skrevet 4. juli 2020 9 minutter siden, Ann Mo skrev: Da misforstår jeg veldig. Syntes du sa 2 av 16, ikke 2 av 14 jeg: Ja, jeg gjorde det. Men gidder ikke være med på kveruleringen mer. Tror at de som vil, klarer fint å forstå. Anonymkode: 371d1...d57
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #63 Skrevet 4. juli 2020 Tremenning synes jeg blir for nære. Selv om besteforeldrene mine har 100 søsken hver, og jeg ikke vet om alle tremenningene mine en gang. Håper virkelig ikke mine døtre blir sammen med mine søskenbarns barn. Anonymkode: a6fd5...399
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #64 Skrevet 4. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Du mener filleonkel. Grandonkel er bror til en besteforelder, altså mors eller fars onkel. Barn av grandonkel er filleonkel. Filleonkel er mors eller fars fetter. Tremenning er barn av ens filleonkel eller -tante. Anonymkode: 54480...cf0 Ja, selvsagt 🙈 tenkte feil angående grandonkel 😁 Anonymkode: 3ba16...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #65 Skrevet 4. juli 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lært at en filletante/onkel er en du ikke er i slekt med?🤔 Altså gift eller sammen med tanten/onkelen din. Anonymkode: 5508a...64c 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Filleonkel har flere mulige betydninger. Jeg er vant med at det er en venn av familien Anonymkode: 1c12a...63b 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har aldri hørt om det som navn for barn av grandonkel/tante tidligere. Derimot hørt det som synomym til grandonkel. Så det er jo veldig åpent for forvirring Anonymkode: 1c12a...63b Det stemmer at ordet nå har flere mulige betydninger. Den opprinnelige og egentlige betydning erfetter av mor eller far. Og så oppgjennom årene har folk misforstått eller ikke klart å henge med i slektsleddene, og så har ordet blitt brukt feil. Det har visstnok vært geografiske forskjeller på hvilken betydning man tillegger ordet. Og nå er det altså folk som bruker ordet på flere måter. Det er jo veldig forvirrende at ikke folk klarer å bruke ordet korrekt. Det beste er å bruke de korrekte termene grandonkel og inngiftet onkel. Har hørt at noen bruker tulleonkel om venn av familien, ellers er det jo ikke noe i veien for å rett og slett forklare at det er en venn av familien. Anonymkode: 54480...cf0 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #66 Skrevet 5. juli 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Det stemmer at ordet nå har flere mulige betydninger. Den opprinnelige og egentlige betydning erfetter av mor eller far. Og så oppgjennom årene har folk misforstått eller ikke klart å henge med i slektsleddene, og så har ordet blitt brukt feil. Det har visstnok vært geografiske forskjeller på hvilken betydning man tillegger ordet. Og nå er det altså folk som bruker ordet på flere måter. Det er jo veldig forvirrende at ikke folk klarer å bruke ordet korrekt. Det beste er å bruke de korrekte termene grandonkel og inngiftet onkel. Har hørt at noen bruker tulleonkel om venn av familien, ellers er det jo ikke noe i veien for å rett og slett forklare at det er en venn av familien. Anonymkode: 54480...cf0 Jeg tror på det med geografisk skille. For det er iallfall det jeg opplever at det er. Jeg bruker det ikke av den grunn at det er usikkert om mottager og jeg har samme oppfatning av ordet. Ser at språkrådet har samme oppfatning som meg. https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2005/Spraaknytt_4_2005/Filleonkel/ Anonymkode: 1c12a...63b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå