Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Aristoteles skrev:

Joda, felles genmateriale-prosenten stemmer. Men nå er det jo slik at genene ikke nødvendigvis slår ut likt. Søsken kan i teorien ha alt fra 0 til 100  % like gener, selv om ytterpunktene selvfølgelig er høyst uvanlig, men felles genmateriale er likevel 50%.

«First cousins only share about 12.5% of their genes and second cousins only 3.1%.»

https://genetics.thetech.org/ask-a-geneticist/risk-second-cousins-having-child-disability

Anonymkode: 371d1...d57

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde sex med en av tremenningene mine en gang. Fant det ut i ettertid da han kalte de for tante x og onkel x 😅 Tror jeg aldri hadde møtt han før, kanskje en gang på slektstreff da jeg var sju bare. Hadde nok ikke gjort det, og hadde ikke blitt sammen med noen i slekta heller, om jeg hadde visst det men hadde heller ikke reagert på om noen andre ble sammen med sin tremenning. 

Anonymkode: 83313...60d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, Aristoteles skrev:

Som gjennomsnitt, ja. Akkurat som søken i gjennomsnitt har 50%, men tallet kan teoretisk være 0 eller 100 også.

Rent teoretisk så kan ALLE på hele kloden ha samme arvematerialet. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da heter det 2 av 16, ikke 2 av 14 ;) 

Nei ☺️

Dersom ingen er felles:

1. 2 som som blir kjærester

2. 4 foreldre til dette kjæresteparet. 

3. 8 besteforeldre til kjæresteparet. 

4. 16 oldeforeldre til kjæresteparet. 

Dersom et av oldeparforeldrene er felles:

4. 14 oldeforeldre til kjæresteparet. (Fordi ett av foreldreparene er felles til 2 av besteforeldrene) 

Og det blir selvfølgelig ikke 1/14 del likt genmateriale. Fordi kjønnsceller består av kun 23 kromosomer istedenfor 46, slik som genmaterialet i våre kropper har i hver annen celle i kroppen. Det er vilkårlig hvilke av genene som videreføres i hvert enkelt ledd fir hvert nye barn. Så det er laaaaaaangt under 1/14 del likt av genmateriale. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Ann Mo skrev:

Nei ☺️

Dersom ingen er felles:

4. 16 oldeforeldre til kjæresteparet. 

Dersom et av oldeparforeldrene er felles:

4. 14 oldeforeldre til kjæresteparet. (Fordi ett av foreldreparene er felles til 2 av besteforeldrene) 

Ja?

Det var dette jeg skrev: 2 av 16 

AnonymBruker
Skrevet

Finn deg noen utenfor familien! Hvor vanskelig er det!!

Anonymkode: e272a...d5a

Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg noen utenfor familien! Hvor vanskelig er det!!

Anonymkode: e272a...d5a

Hahahah.. Jeg har aldri vært i noen som helst intim relasjon med nær eller ekstremt fjern familie..... Men jeg forteller hvordan slektsforhold og felles genmateriale blir  😅😂😂😂🤣

Nå har vi mange innvandrere i Norge som faktisk bevisst arrangerer søskenbarn-ekteskap. I tillegg har våre kongelige tidligere giftet seg med familiemedlemmer. 

Dersom jeg skulle en gang funnet drømmemannen min og han var 3 mening, så hadde jeg riktignok ikke latt være å følge kjærligheten og lykken av den grunn. 

Hva du gjør får være opp til deg. Men hvorfor slikt sinne dersom noen skulle vært kjærester og hatt 2 av 14 oldeforeldre til felles? 

Endret av Ann Mo
  • Liker 3
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja?

Det var dette jeg skrev: 2 av 16 

Men det mangler vel to oldeforeldre,

dersom 2 av besteforeldrene til kjæresteparet har tilsammen 2 foreldre istedenfor 4 foreldre? 

Endret av Ann Mo
AnonymBruker
Skrevet

Her var farmor, farfar og mormor tremenninger. 

Anonymkode: 980a5...03f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det synes jeg er ok. Jeg kommer fra en ganske barnerik familie, har 50 søskenbarn. Mine foreldre har godt over 60 søskenbarn hver. Hver av disse har gjerne 3-4 barn... ja, jeg har mange tremenninger jeg ikke har truffet engang. Nå er jeg allerede gift og vi er ikke i slekt, bare så det er sagt. Men hvis jeg traff en tidligere ukjent kjekk tremenning, hvem vet?

Anonymkode: b8ae2...783

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sikkert ligget med både tre og firemenninger uten å vite det, kanskje🤷🏼‍♀️ Sjansen er jo stor for det, Norge er virkelig ikke så stort og familien min er såpass svær at skansen virkelig er der. Men om jeg med viten og vilje hadde blitt sammen med en tremenning eller firemenning eller femmenning? Eh nei. 

Anonymkode: 5508a...64c

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ann Mo skrev:

Men det mangler vel to oldeforeldre,

dersom 2 av besteforeldrene til kjæresteparet har tilsammen 2 foreldre istedenfor 4 foreldre? 

Nei.

2 av 16 er de samme, det vil si at det totalt er 14.

Dersom 4 av de 16 hadde vært de samme, ville det totalt sett vært 12, osv.

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.

2 av 16 er de samme, det vil si at det totalt er 14.

Dersom 4 av de 16 hadde vært de samme, ville det totalt sett vært 12, osv.

Sorry. Det finnes bare 14 oldeforeldre til paret, dersom de har ett av oldeforeldreparene til felles. 2 av 14 oldeforeldre har de til felles.

Dersom du tegner det opp, så ser du det. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer litt an på hvordan du kjenner tremenningen. Hvis dere treffes i familieselskaper, og du kaller faren hans for onkel (han er jo din grandonkel), så tenker jeg at det blir for nærmt.

Anonymkode: 3ba16...fcf

Du mener filleonkel.

Grandonkel er bror til en besteforelder, altså mors eller fars onkel. Barn av grandonkel er filleonkelFilleonkel er mors eller fars fetter. Tremenning er barn av ens filleonkel eller -tante. 

Anonymkode: 54480...cf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 29.6.2020 den 9.22, AnonymBruker skrev:

Synes det blir for nært, uansett om jeg ikke kjenner dem. Vi har jo samme oldeforeldre!! Kjenner faktisk et ektepar som er tremenninger og har vært sammen helt siden ungdomsskolen. Nå er de godt voksne og har voksne barn. Ett av barna har en fysisk misdannelse og alle barna har slitt en del psykisk som jeg vet, mon tro om det kan skyldes slektskapet til foreldrene?

Anonymkode: 4bc4c...777

Må være tilfeldig med disse sykdommene. Her på bygda er dettehelt normalt; tremenninger, firmenninger og femmenninger om en annen. Ingen syke..... Men jeg kjenner mange med barn som har samme lidelser som du nevner, som IKKE er i familie ;)

Anonymkode: 5a4a9...264

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener filleonkel.

Grandonkel er bror til en besteforelder, altså mors eller fars onkel. Barn av grandonkel er filleonkelFilleonkel er mors eller fars fetter. Tremenning er barn av ens filleonkel eller -tante. 

Jeg har lært at en filletante/onkel er en du ikke er i slekt med?🤔 Altså gift eller sammen med tanten/onkelen din.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Du mener filleonkel.

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har lært at en filletante/onkel er en du ikke er i slekt med?🤔 Altså gift eller sammen med tanten/onkelen din.

Filleonkel har flere mulige betydninger. Jeg er vant med at det er en venn av familien

Anonymkode: 1c12a...63b

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Filleonkel har flere mulige betydninger. Jeg er vant med at det er en venn av familien

Men jeg har aldri hørt om det som navn for barn av grandonkel/tante tidligere. Derimot hørt det som synomym til grandonkel. Så det er jo veldig åpent for forvirring 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Ann Mo skrev:

Sorry. Det finnes bare 14 oldeforeldre til paret, dersom de har ett av oldeforeldreparene til felles. 2 av 14 oldeforeldre har de til felles.

Dersom du tegner det opp, så ser du det. 

Ja, det er jo det jeg sier.

Nå tenker jeg at det er på tide at du heller forsøker å forstå hva det er jeg sier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...