Gå til innhold

Kostnader og arbeid ved å eie enebolig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går og drømmer om å kjøpe meg hus, eventuelt et lite småbruk. Jeg har bare eid leilighet før. Lurer derfor litt på hva slags kostnader jeg må regne med ved å eie enebolig. Er det egentlig mye mer jobb enn å leie leilighet, dersom ingenting går i stykker?

Kommunale avgifter, eiendomsskatt, boligforsikring og innboforsikring. Vedlikehold er utskiftning av kledning og vinduer (dyrere enn leilighet pga flere vinduer, men trenger forhåpentligvis ikke å gjøre det mange ganger). Maling er mer jobb siden huset er større. Hvor lenge varer et tak? Jo flere bygninger jo mer arbeid, men et uthus eller en liten driftsbygning har jo ikke samme standardene som et bolighus. 

 

Anonymkode: eb7bc...8ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må vel sette av etpar timer i uka på gressklipping, luking osv. Og på våren brenner man fort av noen tusenlapper på gjødsel, jord, vedlikehold av utstyr o.l. 

Ellers har man kostnader til å reparere tak, drenering, veier, asfaltdekke, male vegger, skifte kledning, oppgradere elektrisk anlegg, bytte vinduer, vedlikehold av garasjeport, dører osv. 

Alt går i stykker til slutt. For å unngå det nå man drive med vedlikehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taket på huset vårt er snart 40år og forsatt holder. Ingen lekkasjer eller lignende.

Ellers gjør mannen i huset alt av vedlikehold. 

Det er en del jobb ja ,jo flere hus ,utehus jo mer jobb. Man kan sette av jobb til profesjonelle men de koster flesk de.

Anonymkode: efd63...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster en del mer å varme opp en enebolig enn en leilighet. Spesielt hvis eneboligen/huset blir varmet opp av strøm. Det blir dyrt! Veldig mye dyrere enn en liten leilighet.

Har man tilgang til gratis eller billig ved, kan man imidlertid spare noe på fyringsutgiftene ved å fyre med ved istedenfor å varme opp alt med strøm.

Det er også dyrere å forsikre, siden man må forsikre hele bygget, ikke ha bare innboforsikring, som man slipper unna med når man eier leilighet (når man eier leilighet er det jo borettslaget eller sameiet som forsikrer bygget). 

Hvis huset er gammelt; sjekk også om huset fremdeles har en gammel oljetank nedgravd på tomta. Disse er regnet som miljøfarlige, og koster en hel del å kvitte seg med. De er forbudte nå fra 2020.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et småbruk trenger ikke å inneholde mange bygg. Har et småbruk med en låve. Jordet kan man leie ut. Allmenningen kan bringe med seg gode vilkår, sånn som hos meg. Opptil 70 % avslag på trevirke. Det gjør det billig å pusse opp. 
Man trenger en liten traktor om man har en privat vei man må reparere og rydde snø med. Husets str bestemmer om du får høy strøm forbruk. Et småbruk har ikke nødvendigvis en stort hovedhus

Anonymkode: 3c4b3...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...