AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 Jeg har egentlig ikke tenkt over det før nå når jeg er blitt voksen. Har hele mitt liv slitt med skolegang og generelt håndterer livet dårligere enn andre "normale" . Mister ting, klarer ikke følge med, ødelegger ting med uvilje, er vimsete, sliter med å følge opp skole/jobb, klarer ikke følge instrukser, glemmer lett avtaler eller beskjeder som blir gitt.. Hva kan dette skyldes? Hjerneskade? Er det noen som kjenner seg igjen? Jeg er helt ekstrem på disse tingene. Det skjer daglig.. Klarer ikke dra ut døra uten at jeg glemmer 40 ting jeg skal ha med. Anonymkode: 93ad5...a06 1
whookanova Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig ikke tenkt over det før nå når jeg er blitt voksen. Har hele mitt liv slitt med skolegang og generelt håndterer livet dårligere enn andre "normale" . Mister ting, klarer ikke følge med, ødelegger ting med uvilje, er vimsete, sliter med å følge opp skole/jobb, klarer ikke følge instrukser, glemmer lett avtaler eller beskjeder som blir gitt.. Hva kan dette skyldes? Hjerneskade? Er det noen som kjenner seg igjen? Jeg er helt ekstrem på disse tingene. Det skjer daglig.. Klarer ikke dra ut døra uten at jeg glemmer 40 ting jeg skal ha med. Anonymkode: 93ad5...a06 Kanskje du har add? 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 21 minutter siden, whookanova skrev: Kanskje du har add? Er dette typisk add? Kan jeg bli bedre?? Trenger jeg medisiner eller noe? Anonymkode: 93ad5...a06 1
whookanova Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette typisk add? Kan jeg bli bedre?? Trenger jeg medisiner eller noe? Anonymkode: 93ad5...a06 Ja, det er typisk for ADD. Ja, det finnes medisiner som hjelper, og som kan gjøre det bedre. Ritalin fungerer. De gjør slik utredning mange steder, bare å ta kontakt med fastelegen. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette typisk add? Kan jeg bli bedre?? Trenger jeg medisiner eller noe? Anonymkode: 93ad5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 Jeg er lik og jeg har MS. Dette var tegnene på sykdommen i årevis før jeg fikk mer fysiske problemer. Men det kan være så utrolig mye. Ta en prat med fastlege. Anonymkode: 635eb...42b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #6 Skrevet 28. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er lik og jeg har MS. Dette var tegnene på sykdommen i årevis før jeg fikk mer fysiske problemer. Men det kan være så utrolig mye. Ta en prat med fastlege. Anonymkode: 635eb...42b Har du hatt disse symptomene hele livet? Jeg har vært slik siden jeg var barn Anonymkode: 93ad5...a06
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du hatt disse symptomene hele livet? Jeg har vært slik siden jeg var barn Anonymkode: 93ad5...a06 Nei. Startet vel litt i 18 års alderen, fikk diagnosen som 27 åring og er nå i midten av 30 årene. Anonymkode: 635eb...42b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #8 Skrevet 28. juni 2020 10 minutter siden, whookanova skrev: Ja, det er typisk for ADD. Ja, det finnes medisiner som hjelper, og som kan gjøre det bedre. Ritalin fungerer. De gjør slik utredning mange steder, bare å ta kontakt med fastelegen. Skal gjøre det.. Takk for svar. Har du selv add eller kjenner noen som har? Anonymkode: 93ad5...a06
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Startet vel litt i 18 års alderen, fikk diagnosen som 27 åring og er nå i midten av 30 årene. Anonymkode: 635eb...42b Hva var symptomene dine? Anonymkode: 93ad5...a06
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva var symptomene dine? Anonymkode: 93ad5...a06 Dårlig hukommelse, «klumsete», dårlig balanse (merket det ved for eksempel sykling), dårlig konsentrasjon, mye sliten, svært støysensitiv. Dette var før attakkene startet. Anonymkode: 635eb...42b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 Det høres veldig ut som ADD. Dra til fastlegen og be om henvisning til en utredning. Når (hvis) du får en diagnose, så får du prøve ut medisiner, og dette kan gjøre livet ditt mye bedre. Jeg møtte mannen min da han var 27 år. Han hadde slitt med det samme som deg, siden barndommen. Vi hadde et langdistanse-forhold i ett år, men da vi flyttet sammen, forstod jeg raskt at han hadde ADD (jeg er lærer, og har hatt mange elever med ADD og ADHD). Han mistet ting hele tiden, klarte aldri å komme seg av gårde i tide, glemte viktige ting etc. Jeg anbefalte ham om å gå til legen og be om en utredning. Han gjorde det, og i en alder av 30 fikk han diagnosen. Han fikk starte på Ritalin, og livet endret seg til det bedre. Han forstår seg selv bedre enn før, og klarer å fokusere og konsentrere seg mye bedre enn før. Det har også blitt lettere for meg å leve sammen med ham. Du har ingenting å tape på å bli utredet. Lykke til! Anonymkode: 65843...e87
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 Hvorfor har du ikke gått til legen med dette tidligere? Lurer bare. Selv er jeg 29 og fikk først i år ADD. Har også slitt mer enn «vanlige» med det meste. Klarte ikke skolen særlig bra. Særlig på barneskolen var kveldene preget av kjefting, frustrasjon og sinne. Kan nesten si det føltes som skolen prøvde å sabotere familielivet. «Haha vi gir dem milelange lister med oppgaver så de må krangle hjemme og ikke ha tid til fritid» Ritalin funket ikke, funket 1 uke og i ettertid hjalp det ikke å øke dose. Nå bruker jeg Aduvanz og den holder seg stabil hele dagen. Anonymkode: 2283a...3a8
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #13 Skrevet 29. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor har du ikke gått til legen med dette tidligere? Lurer bare. Selv er jeg 29 og fikk først i år ADD. Har også slitt mer enn «vanlige» med det meste. Klarte ikke skolen særlig bra. Særlig på barneskolen var kveldene preget av kjefting, frustrasjon og sinne. Kan nesten si det føltes som skolen prøvde å sabotere familielivet. «Haha vi gir dem milelange lister med oppgaver så de må krangle hjemme og ikke ha tid til fritid» Ritalin funket ikke, funket 1 uke og i ettertid hjalp det ikke å øke dose. Nå bruker jeg Aduvanz og den holder seg stabil hele dagen. Anonymkode: 2283a...3a8 Jeg har ikke gått fordi det er sånn jeg er. Har ikke tenkt at det er noe jeg kan få hjelp med.. Takk for svar! Anonymkode: 93ad5...a06
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #14 Skrevet 29. juni 2020 Hvordan foregår en ADD-utredning for voksne? Hvilke(n) instans(er) henvises man til? Er det mulig å gjøre det privat? Jeg forsto også for litt tid siden at jeg trolig har ADD. Anonymkode: 8dbc2...371
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå