Gå til innhold

Undervekt, hjelp.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg er så fortvilet.

Er 26 år gammel, og har alltid vært tynn. Og slitet med undervekt. 
Blodprøver som legen tar, viser ingenting. Tar vitamintilskudd også. 
Jeg spiser lite, grunnen til at jeg får «kvalme» følelse etter jeg har spist litt. 

Hva kan jeg gjøre? Har noen erfaring med dette? Til hvem burde jeg gå til for å få hjelp?

jeg skjønner ikke hvordan jeg kan være sånn, uten sykdom.

Anonymkode: cef9e...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utredning av magen. Legen kan henvise. Om du sliter mye med kvalme så kan det være noe galt med magen. Har legen foreslått midler for å dempe kvalme?

Anonymkode: 2864e...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med undervekt? Jeg er også tynn, men jeg er sånn 70-talls tynn, og det er ingenting galt i det, enn om det ofte lå i grensen for undervekt i forhold til nåtidens BMI skala. Dagens standard var 70-tallets blubben og småfeit. 

Ang kvalme, har du sjekket hva du spiser de gangene du blir kvalmen? Kanskje det er noe du tåler dårlig. Skriv matdagbok! 

Anonymkode: ff1da...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil opp i vekt, er det viktig at kalorier inn er høyere enn kalorier ut. Hvis du sliter med kvalme, regner jeg med at du sliter med å spise store porsjoner. Da er det viktig at du for eksempel ikke velger havregrøt til frokost (veldig sunt, men lite kalorier) men heller velger noe energitett. For eksempel egg og laks, bruk ekte smør på skiva, drikk helmelk fremfor lettmelk etc. Tilsett en spiseskje olje og/eller et egg når du lager smoothie. Olje eller smør i saus. Små, men hyppige måltider. Ha for eksempel et mellommåltid klart når du er på jobb, så du ikke går for mange timer uten å spise.

Kvalme skaper jo problemer for alt dette. Tenker vel at fastlegen burde sende det på en undersøkelse som for eksempel gastroskopi, fremfor å bare ta blodprøver.  Har du alltid hatt denne følelsen? Har du blitt sjekket for feks soppinfeksjon, øsofagitt, stressmage? 

Anonymkode: d3499...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...