Gjest Boron Skrevet 3. juli 2020 #41 Skrevet 3. juli 2020 På 27.6.2020 den 18.23, Gibralfaro skrev: Slike premier burde vært øremerket for eksempel veldedighet eller forskning Da hadde vel ingen orket å brukt mye penger på å tippe. Jeg hadde ikke orket det iallefall. Spesielt angående veldedighet. Der er mye snusk i organisasjonene. Og det koster tross alt 25,- pr rekke i Eurojackpot! Noe som i seg selv er helt vanvittig! Men enig i at 485 mill er mye for én person å vinne! Høres kanskje litt bitter eller misunnelig ut, det er ikke det som er meningen, men jeg synes ingen fortjener å ha slik sjettflaks at dem vinner en halv milliard på en liten fredagskveld. Altså i betraktning en halv milliard, én person, på en fritt tilfeldig og ensom rekke med bortimot umulige vinnersjanser. For å være filosofisk: hvorfor denne personen, nå, med så mye penger? Nei, da tenker jeg at kanskje 25-50 millioner hadde "holdt", og at flere delte samme premien. Tenk hva 25-50 millioner gjør med 10-20 vinnere, i stedet for at 1 tar alt - altså 500 mill. Absurd. Og det verste av alt, jeg ville følt det samme om jeg selv vant. Ufortjent. Jeg tror faktisk at en gevinst på 25 mill delt på 20 stykker ville gjort at jeg hadde følt gevinsten bedre. Jeg hadde iallefall da ikke "gjemt" meg eller "skjemtes" av gevinsten. Å plutselig få tilgang til 500 mill er så mye at det mest sannsynlig ville "ødelagt" livet mitt, og gjort at jeg hadde trukket meg tilbake.
Gjest Lily_88 Skrevet 3. juli 2020 #42 Skrevet 3. juli 2020 On 6/27/2020 at 6:23 PM, Gibralfaro said: "Det var en norsk mann som vant svimlende 485.100.285 kroner i Eurojackpot fredag kveld." https://www.vg.no/nyheter/i/0nPWjG/nordmann-vant-rekordpremie-i-eurojackpot-glad-og-nummen Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg leser slike saker. Ikke for at jeg skulle ønske at jeg vant selv, men for at jeg synes det er helt vanvittig horribelt at det finnes et system hvor enkeltmennesker kan vinne slike summer, samtidig som at så mange mennesker lever i fattigdom, eller enda verre. Slike premier burde vært øremerket for eksempel veldedighet eller forskning, så kunne man lagt en liten prosentandel i premiepotten til vinneren. Hva mener dere? Hva hadde du gjort om du vant en slik sum? Det er frivillig å spille da 😉 synes det er greit at noen mennesker får en sånn sum: kanskje de slutter å jobbe og gir plass til andre, kanskje de bruker en del (drypper på resten) og kanskje de blir en mindre belastning for samfunnet ved at de kan klare seg selv. Dessverre må man ha penger for å få mat på bordet og tak over hodet. Jeg spiller Eurojackpot en og annen gang, og har niesene mine sitt fotballag som grasrotmottaker.
Daraya Skrevet 5. juli 2020 #43 Skrevet 5. juli 2020 Det er høye premier som trekker mange spillere. Det er jo ikke uten grunn at Eurojackpot ble opprettet, ingen land alene hadde klart å lage en minstepremie på 10 million euro. Det er forresten et tak på 90 mill euro så ikke vær redd, det blir ingen dollar milliardær i europa gjennom tipping. Hvem som vant nesten 500 million forrige uke blir kjent i oktober neste år, takket være skatteliste. Vinneren har ingen mulighet å gjemme den type penger. Hjelper ikke flytte, skatteplikt varer året ut og man pryder førsteside i lokalavisa. Jeg skjønner ikke misunnelsen. Hvorfor skal en som vinner penger ikke kose seg med dem? Det er barn til milliardærer her i landet (ok. utlandet, de er norske men har flyktet fra skattepress), de har ikke jobbet for pengene heller. De hadde flaks i "sædlotteri", men likevel krever ingen at de skal gi store deler av formuen til veldedighet. Hva jeg hadde gjort hvis jeg vant så mye? Sagt opp jobben. Jeg liker jobben men når det kommer til stykke er det måten å tjene til livsopphold. Og å lære å forvalte en stor sum er en jobb i seg selv. Så ville jeg flyttet til et varmere strøk. Utover det, hvem vet? De som tror at de vil være og leve akkurat som før tar feil. Er det ikke dem selv vil omgivelsen sørge for at ting blir annerledes. 1
Diamant20 Skrevet 5. juli 2020 #44 Skrevet 5. juli 2020 Jeg hadde sagt opp jobben, kjøpt et landlig hus/gård med god plass. Hadde pusset det opp slik jeg ønsket, med plass til å ta vare på hjemløse katter. Hadde satt en del penger på sparekonto, og donert masse til dyreorganisasjoner her i landet. 1
Gjest O.G. Skrevet 5. juli 2020 #45 Skrevet 5. juli 2020 På 27.6.2020 den 18.23, Gibralfaro skrev: "Det var en norsk mann som vant svimlende 485.100.285 kroner i Eurojackpot fredag kveld." https://www.vg.no/nyheter/i/0nPWjG/nordmann-vant-rekordpremie-i-eurojackpot-glad-og-nummen Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg leser slike saker. Ikke for at jeg skulle ønske at jeg vant selv, men for at jeg synes det er helt vanvittig horribelt at det finnes et system hvor enkeltmennesker kan vinne slike summer, samtidig som at så mange mennesker lever i fattigdom, eller enda verre. Slike premier burde vært øremerket for eksempel veldedighet eller forskning, så kunne man lagt en liten prosentandel i premiepotten til vinneren. Hva mener dere? Hva hadde du gjort om du vant en slik sum? Du er bare sur fordi du ikke vant.
Gibralfaro Skrevet 5. juli 2020 Forfatter #46 Skrevet 5. juli 2020 3 hours ago, O.G. said: Du er bare sur fordi du ikke vant. Ok.
T-Rex Skrevet 7. juli 2020 #47 Skrevet 7. juli 2020 Når du bruker penger på Norsk Tipping, er det en form for frivillig skatt. Ca 50% av det folk betaler inn, går til idretten (og muligens litt diverse), mens 50% blir utbetalt i premier. Du velger om du vil satse en femtilapp, og i 99.99 at tilfellene ikke få noe tilbake (litt forenklet), eller kanskje få en milliongevinst. Det er underholdning, sånn som Norsk Tipping har lagt det opp. Spillselskapene på Malta er i en annen divisjon. Det er rein møkk.
Anonymburker Skrevet 8. juli 2020 #48 Skrevet 8. juli 2020 På 27.6.2020 den 18.23, Gibralfaro skrev: "Det var en norsk mann som vant svimlende 485.100.285 kroner i Eurojackpot fredag kveld." https://www.vg.no/nyheter/i/0nPWjG/nordmann-vant-rekordpremie-i-eurojackpot-glad-og-nummen Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert når jeg leser slike saker. Ikke for at jeg skulle ønske at jeg vant selv, men for at jeg synes det er helt vanvittig horribelt at det finnes et system hvor enkeltmennesker kan vinne slike summer, samtidig som at så mange mennesker lever i fattigdom, eller enda verre. Slike premier burde vært øremerket for eksempel veldedighet eller forskning, så kunne man lagt en liten prosentandel i premiepotten til vinneren. Hva mener dere? Hva hadde du gjort om du vant en slik sum? Jeg hadde brukt en del på damer og alkohol. Resten hadde jeg bare sløst bort😁 Fra spøk til alvor; bra forslag du kommer med. Ingen har faktisk godt av å vinne 485 millioner. Burde ha hatt et "tak" på hvor mye man faktisk kan vinne, og at vinner man over denne summen går resten til veldedighet eller blir fordelt på x antall vinnere som trekkes ut i tillegg. Jeg mener 20 mill burde være maks. Ingen trenger mer, og det er ca det man tjener på en gjennomsnittslønn over et helt liv. Mulig hvis det hadde skjedd meg at jeg også ble egoistisk siden jeg aldri har hatt stabil inntekt, og tenkt at nå skal jeg jammen meg være egoistisk, slik som alle andre. Jeg hadde nok gitt mye til nærmeste familie, og hadde garantert gitt mye til veldedighet hvis jeg vant denne summen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå