Gå til innhold

Kalorifattig margarin/smør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker smaken av margarin/smør, akkurat nå bruker jeg mest Eldorado smøremyk som er en plantebasert margarin. Den er innmari god, men også veldig rik på kalorier. I matlaging, spesielt risgrøt og havregrøt liker jeg å ha masse smør i slik at den gode smaken kommer frem.

Så er saken slik at jeg har noen kilo å bli kvitt, og da er ikke smør eller margarin noe man burde spise så mye av. Av all søkingen jeg har gjort på nettet finner jeg altså ingen typer som har et lavt innhold av kalorier. Noen som tilfeldigvis vet om det finnes noen varianter med lavt kaloriinnhold? Eventuelt tips til hvordan den gode smaken kan oppnås uten smør/margarin?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Smør er godt nettopp fordi det er mye fett i det. Fett=smak, så enkelt er det dessverre. Tror det heller er lurer å lete etter helt andre smaker du liker, og heller fokusere på det. Det finnes ikke kalorifattig margarin/smør som faktisk smaker noe.

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, aquaelia skrev:

Jeg elsker smaken av margarin/smør, akkurat nå bruker jeg mest Eldorado smøremyk som er en plantebasert margarin. Den er innmari god, men også veldig rik på kalorier. I matlaging, spesielt risgrøt og havregrøt liker jeg å ha masse smør i slik at den gode smaken kommer frem.

Så er saken slik at jeg har noen kilo å bli kvitt, og da er ikke smør eller margarin noe man burde spise så mye av. Av all søkingen jeg har gjort på nettet finner jeg altså ingen typer som har et lavt innhold av kalorier. Noen som tilfeldigvis vet om det finnes noen varianter med lavt kaloriinnhold? Eventuelt tips til hvordan den gode smaken kan oppnås uten smør/margarin?

Vita hjertego er ganske kalorifattig, men smaker lite smør. Hvis du vil ned i vekt, bør du finne ut hvor mye du kan spise for å kunne ligge i kaloriunderskudd. Du kan unne deg litt smør, hvis du spiser mindre av noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Erstatt smør med smøreost på knekkebrød/brødskive

Anonymkode: 1b9af...78d

AnonymBruker
Skrevet

Du kan hvert fall redusere til et skrapet lag med smør på skiven og en ts smør på grøten. Kanskje du vender deg til det? 

Ellers greit med pålegg hvor andre ting enn smør passer. Feks kjøttpålegg med tynt lag smøreost eller kremost. Kremost finnes også i lettere versjon. Tynt lag pest er også godt. Bruk mye grønt på toppen, da virker det mer mettende for synet. Skal du ha brød til noe mat så kan du heller lage en dressing av drømmelett. 

Det finnes andre toppingen som er god på grøt. Banan, eple og kanel, dryppe litt honning over, nøtter, lettsyltetøy,  noen liker litt salt på toppen. 

Anonymkode: 4bbe9...a2c

Skrevet

Jeg bruker Soft Light på bl.a grøt, både fordi den har halvparten av kaloriene men også fordi jeg synes den smaker best av alt jeg har prøvd. Bruker den også i en del sauser. Spiser ikke smør/margarin på brødskive.

AnonymBruker
Skrevet

Lag deg et kaloriregnskap, få deg en oversikt over inntaket ditt, så kan du regne ut hvor mye smør du kan tillate deg uten å få i deg for mye næring. Ikke kutt ut alt mulig, bare spis mindre av det.

Anonymkode: 558be...a01

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp Tine smør. Det er bedre enn lettprodukter. Kroppen trenger fett. Om du skal kutte kalorier er det bedre å kutte alle tomme kaloriene i (lett)brus, juice, saft og andre søte drikker. Drikk vann, melk eller kaffe/te. Spis mindre porsjoner, spis mer grønnsaker, mindre saus.

Anonymkode: e78f5...651

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Olivero ❤️  Bruker som regel light-smør på brødskiver, der har jeg jo alltid pålegg som smaker godt. Skal jeg ha julekake/ bolle eller vafler så er det Olivero som gjelder.

Anonymkode: d6f6d...856

Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Kjøp Tine smør. Det er bedre enn lettprodukter. Kroppen trenger fett. Om du skal kutte kalorier er det bedre å kutte alle tomme kaloriene i (lett)brus, juice, saft og andre søte drikker. Drikk vann, melk eller kaffe/te. Spis mindre porsjoner, spis mer grønnsaker, mindre saus.

Anonymkode: e78f5...651

Tomme kalorier i lettbrus, altså? Det er første gang jeg har hørt, men ellers er jeg enig - men unntak av å drikke melk, med mindre den er skummet så har den en del kalorier.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...