AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #1 Skrevet 27. juni 2020 Har en datter som hoster. Og har tett nese. Og nedsatt allmenntilstand. Det er lørdag. Ringer kommunal koronatelefon. Den er stengt og ber meg ringe legevakt for testing. De første beskjedene automatisk på telefon hos legevakt er at jeg bør ringe lokal koronatelefon. Eller kontakte fastlegen. Nevnte jeg at det er lørdag? Etter ventetid får jeg snakket med en sykepleier og beskriver symptomer og forløp. De tester ikke i helgen... Og datteren min har vært på fritidsleir denne uken med ca 40 barn hun normalt ikke omgås. Jeg kan ringe koronatelefon på mandag kl. 08 og beskrive symptomene igjen... Snakket om terskler for å forhindre smitte. Anonymkode: d1f4a...88a 5
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #2 Skrevet 27. juni 2020 Det er ikke så veldig sannsynlig at hun har symptomer enda hvis hun har blitt smittet på denne leiren. Mest sannsynlig er det bare en vanlig forkjølelse, men hvis du er bekymret, må datteren din ha hjemmekarantene til hun får testet på mandag. Anonymkode: d4143...c2c 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #3 Skrevet 27. juni 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så veldig sannsynlig at hun har symptomer enda hvis hun har blitt smittet på denne leiren. Mest sannsynlig er det bare en vanlig forkjølelse, men hvis du er bekymret, må datteren din ha hjemmekarantene til hun får testet på mandag. Anonymkode: d4143...c2c Poenget er vel ikke at hun har blitt smittet på leiren men at hun kan ha smittet mange der..? Da man er smittsom før man blir syk. ikke ts Anonymkode: 68773...07f 11
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #4 Skrevet 27. juni 2020 Og at det kan være noen uten symptomer sommeren har smittet henne... som kan smitte flere. De er under 19, så ingen regler om avstand på leiren, de var tett på hverandre. Anonymkode: d1f4a...88a 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #5 Skrevet 27. juni 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så veldig sannsynlig at hun har symptomer enda hvis hun har blitt smittet på denne leiren. Mest sannsynlig er det bare en vanlig forkjølelse, men hvis du er bekymret, må datteren din ha hjemmekarantene til hun får testet på mandag. Anonymkode: d4143...c2c Hun kan ha smittet andre før det brøt ut. Hun kan ha fått smitte av en som ikke har symptomer. Det er ubehagelig å tenke på at det ikke blir testet fordi det er lørdag. Virus tar ikke helg? Og kanskje andre barn besøker sine besteforeldre nå og klemmer dem, når de kan være smittebærere? Anonymkode: d1f4a...88a 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #6 Skrevet 27. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så veldig sannsynlig at hun har symptomer enda hvis hun har blitt smittet på denne leiren. Mest sannsynlig er det bare en vanlig forkjølelse, men hvis du er bekymret, må datteren din ha hjemmekarantene til hun får testet på mandag. Anonymkode: d4143...c2c Eh jo, jeg har hatt corona. Vet hvor jeg ble smittet, var sammen med vedkommende på en onsdag og fikk selv symptomer fredag. Anonymkode: 62c87...2dd 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #7 Skrevet 27. juni 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh jo, jeg har hatt corona. Vet hvor jeg ble smittet, var sammen med vedkommende på en onsdag og fikk selv symptomer fredag. Anonymkode: 62c87...2dd Var dere veldig nære fysisk? Jeg blir smågal av å ikke kunne få advart andre foreldre... 😬 Anonymkode: d1f4a...88a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #8 Skrevet 27. juni 2020 Men altså, hvorfor MÅ du absolutt få henne testet i dag? Kan du ikke bare vente til mandag? Du har jo fått beskjed om at de ikke tester i helgene. Anonymkode: ceb18...2cb 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #9 Skrevet 27. juni 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså, hvorfor MÅ du absolutt få henne testet i dag? Kan du ikke bare vente til mandag? Du har jo fått beskjed om at de ikke tester i helgene. Anonymkode: ceb18...2cb Jeg må ikke. Men min tanke rent smittevernmessig er at hun har vært tett på 40 barn siste uken. Så rask smittesporing er veldig nyttig dersom dette er korona og potensielt 40 andre barn både kan være smittet, ikke ha symptomer, og gi smitte videre til 80+ besteforeldre og andre dersom de ikke holder avstand (og mange holder ikke avstand lenger). Anonymkode: d1f4a...88a 7
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men altså, hvorfor MÅ du absolutt få henne testet i dag? Kan du ikke bare vente til mandag? Du har jo fått beskjed om at de ikke tester i helgene. Anonymkode: ceb18...2cb Volvat tester. Så mulig vi bruker en tusenlapp på det. Anonymkode: d1f4a...88a 3
Iceman Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 De sjekker ikke symptomer så det er egentlig bare å smøre på over telefon for å sikre at du får ordnet en test. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg må ikke. Men min tanke rent smittevernmessig er at hun har vært tett på 40 barn siste uken. Så rask smittesporing er veldig nyttig dersom dette er korona og potensielt 40 andre barn både kan være smittet, ikke ha symptomer, og gi smitte videre til 80+ besteforeldre og andre dersom de ikke holder avstand (og mange holder ikke avstand lenger). Anonymkode: d1f4a...88a Nettopp dette som er så rart med den testingen. Vi hadde noen på arbeidsplassen som ble testa. (Hadde milde symptomer) men det tok nesten en uke fra vedkommende fikk symptomer til testsvar var klart. Og på den uken hadde jo alle vi andre store muligheter for å evt spre smitte videre før vi evt hadde blitt satt i karantene Anonymkode: 68773...07f 3
Krantz95 Skrevet 28. juni 2020 #13 Skrevet 28. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp dette som er så rart med den testingen. Vi hadde noen på arbeidsplassen som ble testa. (Hadde milde symptomer) men det tok nesten en uke fra vedkommende fikk symptomer til testsvar var klart. Og på den uken hadde jo alle vi andre store muligheter for å evt spre smitte videre før vi evt hadde blitt satt i karantene Anonymkode: 68773...07f Regjeringen har gått tilbake til strategien med å flate ut kurven. Selv om de ikke sier det rett ut. Det var den strategien man i begynnelsen var enige om å følge i hele Norden.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 Ja, Norge har jo vært veldig lydhøre for Tegnell hele veien. Så ikke forbausende om vi nå skal gå i Sveriges fotspor 🤣😭 Anonymkode: bf54a...05a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 26 minutter siden, Krantz95 skrev: Regjeringen har gått tilbake til strategien med å flate ut kurven. Selv om de ikke sier det rett ut. Det var den strategien man i begynnelsen var enige om å følge i hele Norden. Men å flate ut kurven har jo vært meningen hele tiden, det betyr ikke å slippe opp tiltak og testing. De vil jo fortsatt forsøke å ha kontroll over smitten. For hvis de mister den så Flates ikke kurven. Da eksploderer den Anonymkode: 68773...07f
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 På 27.6.2020 den 12.11, AnonymBruker skrev: Jeg må ikke. Men min tanke rent smittevernmessig er at hun har vært tett på 40 barn siste uken. Så rask smittesporing er veldig nyttig dersom dette er korona og potensielt 40 andre barn både kan være smittet, ikke ha symptomer, og gi smitte videre til 80+ besteforeldre og andre dersom de ikke holder avstand (og mange holder ikke avstand lenger). Anonymkode: d1f4a...88a Tanken er god, men det anbefales uansett at man venter minst 48 timer fra man fikk symptomer, for å unngå falsk negativ test. Anonymkode: 72b00...aae
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tanken er god, men det anbefales uansett at man venter minst 48 timer fra man fikk symptomer, for å unngå falsk negativ test. Anonymkode: 72b00...aae Det tar tid fra man blir ringer til man får time til å testes, så ingen bør vente av den grunn. Anonymkode: 9fefb...595
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 Såkalt "vesentlig økt testkapasitet" er en bløff, er knapt nok noe bedre enn det var i mars. Norge har skuslet vekk tiden, og til høsten kommer en ny og mye mer alvorlig bølge. Da er vi verdige for godt, og Norge vil være ødelagt i lang, lang, lang tid. Anonymkode: 9ef60...7eb 2
Krantz95 Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Såkalt "vesentlig økt testkapasitet" er en bløff, er knapt nok noe bedre enn det var i mars. Norge har skuslet vekk tiden, og til høsten kommer en ny og mye mer alvorlig bølge. Da er vi verdige for godt, og Norge vil være ødelagt i lang, lang, lang tid. Anonymkode: 9ef60...7eb Litt rart det med tester. Ifølge NRK skulle testkapasiteten økes til 300.000 pr uke i slutten av mai. https://www.nrk.no/norge/helsemyndighetene-endrer-koronatestkriteriene-1.14996856
Anbefalte innlegg