Gå til innhold

Strøk på prøve-oppkjøring


solskinn_

Anbefalte innlegg

Jeg hadde prøve-oppkjøring i dag. Føler at jeg kjørte bra, helt til jeg kom til et kryss hvor jeg skulle ut på en større vei. På hver side henger det to plakater som dekker til sikten fra begge sider, og etter å ha sett til begge sider er jeg på vei til å kjøre. I det jeg kjører, bråbremser kjørelæreren jeg kjørte med, fordi det kom en motorsyklist som var bak den ene plakaten, som jeg dermed ikke hadde sett.
 

Dette alene førte til at jeg strøk, og nå gruer jeg meg bare enda mer til oppkjøringen jeg skal ha neste uke. Er det sånn at man er dømt til å stryke på oppkjøringen hvis man stryker på prøve-oppkjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolute ikke. Jeg strøk på prøveoppkjøringen og stod på oppkjøringen. Fikk da inntrykk av at det var det samme for mange andre rundt meg. 

Anonymkode: aab0a...ae0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 23.53, solskinn_ skrev:

Jeg hadde prøve-oppkjøring i dag. Føler at jeg kjørte bra, helt til jeg kom til et kryss hvor jeg skulle ut på en større vei. På hver side henger det to plakater som dekker til sikten fra begge sider, og etter å ha sett til begge sider er jeg på vei til å kjøre. I det jeg kjører, bråbremser kjørelæreren jeg kjørte med, fordi det kom en motorsyklist som var bak den ene plakaten, som jeg dermed ikke hadde sett.
 

Dette alene førte til at jeg strøk, og nå gruer jeg meg bare enda mer til oppkjøringen jeg skal ha neste uke. Er det sånn at man er dømt til å stryke på oppkjøringen hvis man stryker på prøve-oppkjøringen?

Det jeg lurer på utifra beskrivelsen din, er om trafikklæreren din er supermann, siden vedkomne kan se gjennom plakater? Hvis trafikklæreren ikke har røngtensyn, så er det jo blikkbruken din og eventuelt fart som er problemet. Husk at hodet ditt må flytte seg for å bli kvitt blindsoner (len deg fram eller til siden), sitter man stiv som en stokk gjemmer ting seg bak A-stolpene, og speilene. 

Hvis du må kjøre ut på en større vei og du ikke har nok sikt til å se om det kommer kjørende må du liste deg ut, type 1-2 km/t, så sakte som du kan, slik at trafikken på den større veien ser deg og får tid til å reagere. Dog hvis du har vikeplikt bør du vurdere hvordan du kan få tilstrekkelig sikt til den aktuelle veien (hvor mye du trenger avhenger av fartsgrense og hvor fort man faktisk kan kjøre). 

Hjalp ikke læreren din deg med å løse utfordringene du har i kryss med begrenset sikt? Det virker jo litt idiotisk å betale for en prøveoppkjøring hvis man ikke fikser eventuelle utfordringer man har. Da betaler du jo bare for dårligere selvtilitt eller for å få beskjed om at du er klar (noe du selv skulle tatt stilling til i trinnvurderingen i trinn 3). 

Jeg ville byttet trafikklærer, og bedt dem om å kjøre en oppkjøringsrute med den nye, og så kjørt noen timer for å finpusse. 

Fikk du virkelig ingen andre tilbakemeldinger enn at du ville fått stryk pga MCen? Hvis jeg skulle kjørt en slik sekvens ville jeg gitt tilbakemelding på hvert kryss, på hver parkering og hvert segment. Både positivt og negativt. Jeg ville også kategeorisert alle feil slik som sensorene gjør på oppkjøring (men det er mange traffikklærere som ikke har nubbsjans til å gjøre det). Kan du beskrive gjennomføringen av prøveoppkjøringen? Fikk du sikkerhetskontrollspørsmål? Tilbakemelding på klargjøring? Tok du trykktest av bremsene?

De aller fleste består oppkjøringen. Men det er veldig viktig at du pugger sikkerhetskontrollspørsmålene (du bør ha stålkontroll på samtlige, husk de gjennomføres alene, utenfor trafikkstasjonen, i skolebilen. Sensor hjelper deg ikke med å sjekke bremselysene). Strykprosenten er der den er fordi noen stryker mange ganger, og utenlandske kandidater stryker mye oftere enn norske.

Min bekymring er at du bruker blikk feil i kryss med dårlig sikt. Da vil det komme en dag der du meier ned/blir truffet av en MC/bil/whatever du har vikeplikt for. Det er et langt større problem enn å stryke på en oppkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...