Gå til innhold

Lavt blodprosent(hemoglobin). Tydelige sympomer?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har naturlig lav blodprosent, så jeg er ofte litt under uten symptomer, men da jeg var på mitt laveste var jeg ganske energiløs og ble fort andpusten, husker jeg. Jeg koblet det vel likevel ikke til noe spesielt, men tenkte bare at jeg var i litt dårlig form. Da jeg likevel gikk til legen og fikk tatt blodprøver, var det fordi jeg var blitt helt avhengig av å knaske på isbiter og leste på nettet at det var et symptom på jernmangel, og slik ble det avdekket.

Anonymkode: 80bba...194

AnonymBruker

Jeg hadde hb på 8,3 på grunn av menstruasjonsblødninger. Hadde endel vanlige symptomer som tung pust, svimmelhet og tretthet. Det rareste symptomet var at jeg var helt desperat etter å lukte og tygge på gummistrikk. Etter jeg begynte med jerntilskudd forsvant det.

Anonymkode: c6f91...7c9

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde hb på 8,3 på grunn av menstruasjonsblødninger. Hadde endel vanlige symptomer som tung pust, svimmelhet og tretthet. Det rareste symptomet var at jeg var helt desperat etter å lukte og tygge på gummistrikk. Etter jeg begynte med jerntilskudd forsvant det.

Så hvis man ikke er trøtt/sliten, mer enn vanlig, så kan man gå utifra normal blodprosent?

Anonymkode: 81d73...e70

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man ikke er trøtt/sliten, mer enn vanlig, så kan man gå utifra normal blodprosent?

Ikke nødvendigvis. Det er veldig vanlig, men har man gått med lav blodprosent enge kan man på et vis venne seg til det og ikke bli så påvirket. Tror dog at veldig mange med uttalt lav hemoglobin har tretthet som symptom.

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke nødvendigvis. Det er veldig vanlig, men har man gått med lav blodprosent enge kan man på et vis venne seg til det og ikke bli så påvirket. Tror dog at veldig mange med uttalt lav hemoglobin har tretthet som symptom.

Hvordadn tretthet er det snakk om da? Alle blir jo trøtte i ny og ne om en ikke har sovet godt nok.

AnonymBruker

Jeg har både oppdaget det tilfeldig ved blodprøve i starten av et svangerskap og gått til legen pga. symptomer hvor det viste seg å være lav blodprosent. Da jeg hadde symptomer, var jeg trøtt og slapp og hadde økt søvnbehov. I tillegg besvimte jeg flere ganger, det var det som fikk meg til å gå til legen. Alt dette ga seg da jeg fikk opp blodprosenten. 

Anonymkode: b0b57...63e

Mitt tydeligste tegn var tungpusthet. Jeg klarte knapt å gå opp trappen uten å måtte stoppe å ta pauser. En annen ting jeg også lurte på var om jeg ble «deprimert» jeg gråt mye, ofte og lenge. Så raskt jeg fikk blodoverføring forsvant kortpustheten og tristhet

2 minutter siden, Behappy skrev:

Mitt tydeligste tegn var tungpusthet. Jeg klarte knapt å gå opp trappen uten å måtte stoppe å ta pauser.

Signerer denne. Jeg hadde en bakke jeg brukte som mål. Når det var på tide å ta jerntilskudd så var jeg ikke halvveis oppe en gang før jeg ble andpusten, mens jeg etter jerntilskudd klarte nesten hele.

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke merket noe særlig av det, bortsett fra litt svimmelhet som legene har ment har hatt en sammenheng med anemi.

Anonymkode: 0b712...81a

Hadde du veldig lave verdier?

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har både oppdaget det tilfeldig ved blodprøve i starten av et svangerskap og gått til legen pga. symptomer hvor det viste seg å være lav blodprosent. Da jeg hadde symptomer, var jeg trøtt og slapp og hadde økt søvnbehov. I tillegg besvimte jeg flere ganger, det var det som fikk meg til å gå til legen. Alt dette ga seg da jeg fikk opp blodprosenten. 

Anonymkode: b0b57...63e

Hvor lav var blodprosenten din når du hadde lav blodprosent? Veldig lav, eller bare litt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...