AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Hei! Jeg har slitt med akne i maange år. Jeg er 20 nå, men har hatt kviser og uren hud helt fra jeg var 13 (noen perioder verre enn andre) Jeg gikk på isotretinoin for 1,5 år siden, med sterk dose og i 6 mnd. Men det hjalp ikke. Jeg har ikke sånn skikkelig alvorlig akne, sånn som du ser de som bruker isotretinoin har, men jeg har sinnsykt mye svarte prikker/hudormer og hvite kviser. Får også veldig lett sår, skorper og rød hud når jeg klemmer de. Men man kan ikke gå rundt med sånne hvite hoder i ansiktet... Jeg vasker huden morgen og kveld med rens, og er nøye med å vaske hendene før jeg tar meg i ansiktet osv. Bruker aldri hudsminke med mindre jeg skal møte noen, så bruker hudsminke maks 3-4 ganger i uken kanskje og bare ettermiddag/kveld. Vurderte å prøve antibiotika, men det kan man jo ikke gå på for lenge, og leste at man pleier å få kviser igjen når man avslutter kuren. Så vurderer nå å prøve Diane ppiller? Anonymkode: d299f...581
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Diane og en annen type skal hjelpe mot acne. Men de har også en forhøyet risk for blodpropp. Legen vil kartlegge risiko for deg og evt familiehistorie med blodpropp el hjerte/kar.. datteren min på 18 var nettopp og fikk p-piller mot acne, men hun er ikke voldsomt plaget. Mest mye småkviser på rygg og ansikt. Hun fikk mirabella Anonymkode: 32e50...e45
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Jeg gikk på Diane et par år fordi jeg hadde pcos som gav meg blant annet uren hud/hår i ansiktet. Diane hjalp mot kviser men jeg var så uggen og kvalm den første uka jeg gikk på tablettene, at jeg klarte ikke å gå på jobb. Det kjentes ut som jeg hadde oppkastsyke, og det er bivirkninger. Kan ikke huske at de hverken tok blodtrykk eller spurte om hjerte/karsykdommer i familien,men det er viktig at legen gjør. Jeg gikk regelmessig til hudpleier og renset huden for hudormer og kviser, og det var halve behandlingen for meg. Fant en hudpleier som brukte medisinsk og økologiske produkter fra Dr Schrammek. Lykke til. Anonymkode: b69b7...722
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Jeg har brukt Diane i nesten 20 år nå (er 42 nå), med unntak av da vi prøvde å få, og fikk barn. Har hjulpet meg veldig med akne, har aldri opplevd blodpropp (men bare fordi JEG ikke har det, så er det fremdeles forhøyet risiko). Jeg vil si jeg hadde medium med akne i tenårene, med veldig fet og blank hud. Nå har jeg vokst av meg det meste, men har fremdeles hudtype 'fet', men ikke så ille som i tenårene. For 2-3 år siden tenkte jeg at jeg kunne klare meg uten Diane. Jeg er tross alt over 40, hvor mange kviser kan man få da liksom? Etter to uker angra jeg som en hund på den avgjørelsen, da jeg fikk mye akne tilbake. Diane holder huden min i sjakk. Jeg har aldri opplevd noen bivirkninger. Det har vært veldig effektivt for meg. Men vi reagerer jo forskjellig på medisiner. Jeg anbefaler å prøve Diane i noen måneder og se om det fungerer for deg. Anonymkode: e675f...383 1
Minya Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 Diane er jo egentlig et hormonpreparat mot ekstrem akne. Det er bare tilfeldig at den faktisk også fungerer som et prevensjonsmiddel, det er faktisk bare en bivirkning, men en bivirkning alle får når de bruker den. Så ja. Du kan høre med legen din om det er en idé, men husk at Diane inneholder veldig mye hormoner og _kan_ føre med seg en hel haug med andre bivirkninger.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 Melkeprodukter har hormon i seg. Kutt ut melkeprodukter. Du er sannsynligvis følsom for hva du spiser, men det er ikke gitt at du blir frisk selv om du spiser "riktig". Men sukker og fin hvete er sannsyligvis dårlig for deg. Sjekk at hudproduktene dine ikke oppmuntrer akne, mange hudprodukter gir mer kviser, kanskje de fleste. Du kan forsøke azelaic acid sammen med en fuktighetskrem som er aknevennlig. P piller påvirker hele kroppen, hjernen og personligheten din, det er det siste jeg ville forsøkt. Anonymkode: 804c5...dae
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 Om du forsøker azelaic acid, så må du bruke solkrem for du blir mer følsom for solen. Anonymkode: 804c5...dae
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Husk å sjekke om solkremen du da bruker ikke er bra for å få mer akne Anonymkode: 804c5...dae
Kajsax Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 Har god erfaring med Diane! Ble kvitt all akne på rygg og bryst, gått på de i snart 10 år
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #10 Skrevet 26. juni 2020 Jeg har veldig god erfaring med Diane mot hudproblemer. Har ikke merket noen bivirkninger, men det er jo individuelt. Du kan jo prøve og se, og heller slutte igjen hvis det ikke fungerer for deg. Anonymkode: e6b41...823
Mimmii Skrevet 26. juni 2020 #11 Skrevet 26. juni 2020 Ikke det du spør om, men jeg har god effekt av Yasmin. Huden min er betydelig mye bedre etter at jeg starter på den for 3 år siden. Det er også en p-pille med forhøyet risiko for blodpropp/andre bivirkninger, men den er samtidig litt tryggere og vanligere å bruke enn Diane. Om du bare er ute etter en preparat mot kviser så kan jo Diane funke, men de fleste jeg kjenner måtte slutte på den fordi bivirkningene var så mange.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 Elsker Diane. Gått på det i mange år, og har ikke tenkt til å slutte 😅 Ikke bare slet jeg med kviser, men med mye humørsvingninger på andre p-piller. Disse er så sterke at de ikke kommer i konflikt med mine egne hormoner, men heller overkjører systemet. Funker fjell. Har ingen bivirkninger. Tar "pause" et par ganger i året når jeg får gjennombruddsblødning. Anonymkode: 4e653...be8
GammelKaktus Skrevet 26. juni 2020 #13 Skrevet 26. juni 2020 Jeg har og PCOS og Diane var fantastisk både for hud, hår og vekt. Gikk ned i vekt, håret ble bra og huden ble fantastisk. Hadde ingen bivirkninger da jeg brukte de. Ville dog ikke tatt sjansen på de igjen for jeg er rett og slett for pysete med tanke på eventuelle bivirkninger og nå har jeg barn så nei.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #14 Skrevet 26. juni 2020 59 minutter siden, Mimmii skrev: Ikke det du spør om, men jeg har god effekt av Yasmin. Huden min er betydelig mye bedre etter at jeg starter på den for 3 år siden. Det er også en p-pille med forhøyet risiko for blodpropp/andre bivirkninger, men den er samtidig litt tryggere og vanligere å bruke enn Diane. Om du bare er ute etter en preparat mot kviser så kan jo Diane funke, men de fleste jeg kjenner måtte slutte på den fordi bivirkningene var så mange. Jeg holdt på å få blodpropp av Yasmin, etter 2 tabletter! Anonymkode: b69b7...722
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 Jeg har brukt både Diane, Yasmin og yasminelle som prevensjon og mot kviser. Alle disse tre fungerte godt på mine kviser på rygg/bryst/rumpe. Jeg fikk ikke bivirkninger med noen av dem. Legene var veldig ivrige på at jeg skulle slutte med Diane og kalte det for "en hestekur". Det var en hudlege som ga meg resept på Yasmin i stedet for Diane. Yasminelle fikk jeg av fastlegen på et senere tidspunkt ved en feil😋 I ansiktet har jeg i tillegg måtte bruke basiron for å få bukt med kvisene. Basiron fungerer har fungert fint så lenge jeg har vært veldig nøye på å bruke en rik fuktighetskrem etterpå - har fått helt klar hud. Ellers kan man prøve differin, epiduo el.l.. Men hvis jeg var deg ville jeg oppsøkt hudlege. Hvis ikke isotretinoin tok kvisene så må de være ganske behandlingsresistente. Anonymkode: 07bd7...0ba
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 Jeg brukte Diane mot akne i mange år. Det fungerte tålig greit. Ble aldri helt bra, men noe redusert. Jeg fikk til slutt blodpropp i en alder av 30 år, til tross for aktiv livvstil, sunt kosthold og normal vekt og fikk streng beskjed om å ikke bruke Diane lenger... Nå har jeg brukt Epiduo i et halvt år og er bedre i huden enn noen gang. Anonymkode: 1307f...844 1
Mimmii Skrevet 27. juni 2020 #17 Skrevet 27. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg holdt på å få blodpropp av Yasmin, etter 2 tabletter! Anonymkode: b69b7...722 Jeg har jo skrevet at Yasmin også har en forhøyet risiko? Hva er problemet?
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #18 Skrevet 27. juni 2020 Jeg har også brukt Yasmin i mange år. Sleit med store, vonde byller i ansiktet som lagde merker når de forsvant, og hadde alltid 4-5 til enhver tid. Nå får jeg bare en liten kvise en gang i blant, type 4-5 ganger i året. Det er så deilig å ha fin hud! Føler jeg fikk et nytt liv når jeg ikke lengre alltid hadde vonde klumper og sår i ansiktet, i tillegg til masse merker etter gamle kviser. Det er klart at p-piller gir en forhøyet risiko for blodpropp, og Yasmin og Diane noe høyere enn andre p-piller. Det er derfor viktig at du velger merke i samråd med din lege. Når det er sagt er risikoen fremdeles ikke veldig høy. De kan også ha andre bivirkninger, som innvirker på humøret, noe man bør være obs på. Hvis du allerede går på p-piller, men noe med mindre hormoner, ville jeg ikke vært bekymret for å prøve Yasmin i alle fall! Anonymkode: 9f43e...f6f
Solsikke11 Skrevet 20. juli 2020 #19 Skrevet 20. juli 2020 På 26.6.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev: Jeg brukte Diane mot akne i mange år. Det fungerte tålig greit. Ble aldri helt bra, men noe redusert. Jeg fikk til slutt blodpropp i en alder av 30 år, til tross for aktiv livvstil, sunt kosthold og normal vekt og fikk streng beskjed om å ikke bruke Diane lenger... Nå har jeg brukt Epiduo i et halvt år og er bedre i huden enn noen gang. Anonymkode: 1307f...844 Merket du noe til hårtap da du sluttet med Diane?
Solsikke11 Skrevet 5. oktober 2020 #20 Skrevet 5. oktober 2020 På 26.6.2020 den 23.11, AnonymBruker skrev: Jeg brukte Diane mot akne i mange år. Det fungerte tålig greit. Ble aldri helt bra, men noe redusert. Jeg fikk til slutt blodpropp i en alder av 30 år, til tross for aktiv livvstil, sunt kosthold og normal vekt og fikk streng beskjed om å ikke bruke Diane lenger... Nå har jeg brukt Epiduo i et halvt år og er bedre i huden enn noen gang. Anonymkode: 1307f...844 Merket du noe til håravfall etter at du slutta på Diane?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå