Gå til innhold

ned 4-5 kg med normal mat :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke om jeg ville kaldt matplanen i første innlegg for normal mat. Jeg synes den inneholder for mye usunne greier. Jeg er overvektig og slanker meg ikke, men jeg ville aldri spist rislunsj eller sjokolade en helt vanlig dag. Og hvertfall ikke hvis jeg prøvde å gå ned i vekt.

Jeg spiser havregrøt laget på vann og en kopp te til frokost. Lunsj og middag består hovedsakelig av grønnsaker, belgvekster og noen ganger kylling eller sjømat. Bruker godt med olivenolje på salater, eller har i en neve nøtter. Til kvelds spiser jeg sukkerfri gresk yoghurt med bær. Jeg bryr meg ikke så mye om at jeg er overvektig, men jeg ønsker å spise mat som kroppen min har nytte av. 

Anonymkode: c9366...9b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du orker å spise 0,4L youghurt + bær og en hel avokado til kvelds så tyder det kanskje på at du har spist litt lite til de andre måltidene?

For min del hjalp det å spise større måltider tidligere på dagen og heller kutte litt ned på middag samt. forskyve middagen et par timer lenger fram så jeg holdt meg mett frem til kveldsmat og ikke hadde behov for så mye mat rett før leggetid. (og ikke minst ikke kjenne på behovet for sånn småspising av sjokolade og chips)

Ellers høres matplanen og aktivitetsnivået ditt helt ok ut. Også så bra at du har klart å gått ned allerede!😊 Jeg følger tråden din, og gleder meg til å høre hvordan det går fremover.

(Vil også foreslå byggrynslunsj istedenfor rislunsj uten sukker. Like mange kcal, men mye mer næring, ikke søtstoff og holder deg mett mye lengre)

Endret av sstinemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matplan: 

Frokost/lunsj:
2 egg, 20g avokado, 82 gram bacon, 1/3 agurk og 1 tomat. (for ordens skyld: ikke brukt fett i stekepannen)
Kcal: 441 

Middag:
130g ovnsbakt laks med 1 gulrot og 132 gram amadine poteter. 1 ss lettrømme på siden. 
kcal: 474

Mellommåltid: 
en neve jordbær, en neve bringebær og ett par blåbær, 2,5 dl yoghurt naturell og 20g valnøtter. 
kcal: 284

Kveld:
200g karbonadedeig stekt med 1/3 rødløk, ett par fed hvitløk,salt og pepper.  1 Fruitero saftis (55 kcal) 
kcal: 430 

Drikke: vann og kaffe gjennom dagen, ett glass pepsi max til middagen. 

alt er logget i lifesum app og veid.

-trådstarter

Anonymkode: d27dd...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, sstinemor skrev:

Om du orker å spise 0,4L youghurt + bær og en hel avokado til kvelds så tyder det kanskje på at du har spist litt lite til de andre måltidene?

For min del hjalp det å spise større måltider tidligere på dagen og heller kutte litt ned på middag samt. forskyve middagen et par timer lenger fram så jeg holdt meg mett frem til kveldsmat og ikke hadde behov for så mye mat rett før leggetid. (og ikke minst ikke kjenne på behovet for sånn småspising av sjokolade og chips)

Ellers høres matplanen og aktivitetsnivået ditt helt ok ut. Også så bra at du har klart å gått ned allerede!😊 Jeg følger tråden din, og gleder meg til å høre hvordan det går fremover.

(Vil også foreslå byggrynslunsj istedenfor rislunsj uten sukker. Like mange kcal, men mye mer næring, ikke søtstoff og holder deg mett mye lengre)

Nå er jo litt av poenget mitt nettopp at jeg skal kunne spise den rislunsjen (som også var sukkerfri) eller/og den ene eller to stripene med sjokolade dersom jeg ønsker det og det passer inn med tanke på kaloriinntak den aktuelle dagen. 
Jeg kan fint spise en halv pizza grandiosa på en tirsdag dersom jeg ønsker, men da er det jo selvsagt viktig å passe på litt resten av dagen og ikke minst gi kroppen noe som byr på mer næring til resterende måltider :)

 

Anonymkode: d27dd...6d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jo litt av poenget mitt nettopp at jeg skal kunne spise den rislunsjen (som også var sukkerfri) eller/og den ene eller to stripene med sjokolade dersom jeg ønsker det og det passer inn med tanke på kaloriinntak den aktuelle dagen. 
Jeg kan fint spise en halv pizza grandiosa på en tirsdag dersom jeg ønsker, men da er det jo selvsagt viktig å passe på litt resten av dagen og ikke minst gi kroppen noe som byr på mer næring til resterende måltider :)

 

Anonymkode: d27dd...6d2

Jeg er enig med deg. Jeg synes du balanserer det veldig fint. Dette er et godt eksempel på at man kan kose seg samtidig som man har kontroll på inntaket. Det er vanskelig å gå på streng kur hvor ting er forbudt å spise. Problemet til de fleste er at det er vanskelig å begrense seg til de to stripene sjokolade, eller å ikke spise alttfor store porsjoner mat. Blir inspirert av deg :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matplan: 

Frokost/lunsj:
Eggerøre av 2 egg, 50g kylling, 1/3 rødløk, 4-5 små tomater og 1/3 agurk i skiver på siden. Kalorifri karridressing bestilt på tights.no. Dobbel 0 yoghurt med en neve jordbær på siden. kaffe og vann. 
Kcal: 350

Middag:
130g laks stekt med noen fed hvitløk og 1/3 rødløk, 1/2 paprika,karri,salt og pepper, 1 potet, noen bunter brokkoli og 20g lettrømme. 
vann og kaffe, ett glass pepsi max til middagen. 
kcal: 450

Kveld: 
200g avokado, 1 stor tomat og 10 terninger fetaost fra apetina ( 20 gram) i tillegg til 1 neve hakket spinat. 
kcal 420

Senkveld: 
En neve bringebær, en neve jordbær, en neve blåbær og 2 glass vin med ei god venninne. 
kcal: 220 

Trening: 2 timer fjelltur med hundene og 45 minutter styrke på hele kroppen. 

*Det er ikke brukt hverken olje eller smør av noe slag til hverken steking, tilberedning eller annet. 
*alt er logget i lifesum, også krydder som blir brukt. 
*Jeg er helt inneforstått med at noen vil syns det er hårreisende med både vin og fetaost på en Torsdag når man også skal ned  i vekt, jeg vil bare minne dere om at dette er en livsstil og ikke på noe måte en diett med "nei-mat". 
Vin med ei god venninne og fetaost til middag på en Torsdag  er dermed noe jeg jeg jubler for og vil snakke frem og opp heller enn ned. 
Vi må slutte å forbinde mat med så mye skam og heller lære oss å begrense mengde og volum :)


-trådstarter






 

Anonymkode: d27dd...6d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag og helg 😄 
Dagens matplan: 

Frokost/lunsj: 
2 husmann knekkebrød med 40g leverpostei og 2,5dl naturell yoghurt med litt kanel på siden, en neve bringebær på toppen. vann og kaffe. 
kcal: 350 

Middag: 200g karbonadedeig med 1/2 pakke tacokrydder, agurk,paprika,rødløk, 30g mais, 1/2 avokado,2 ss lettrømme, 2 ss tacosaus, 30g gulost og 1 fullkorn tacowrap.
pepsi max og vann å drikke.
kcal: 750

mellommåltid: 150g vannmelon. kaffe 
kcal: 50

Kveld: 
1 toast laget av: 75g odelsbrød, 50g skinke og 15g gulost. Krydret med grillkrydder og oregano. 1 ss sukkerfri ketchup på. 
vann og ett glass lettmelk
kcal: 350 

Dagens trening: 
30 minutter styrke på hele kroppen og 30 minutter tur med hundene. 

* Det er ikke brukt fett eller smør av noe slag i hverken steking eller annet. 
* Karbohydrater er ikke farlig og bidrar heller ikke til at jeg går opp i vekt så lenge kcal inntaket generelt er ok. 
* Pepsi Max gjør meg glad, det ene glasset eller to om dagen nytes med den beste samvittighet 😄 

-Trådstarter

 

Anonymkode: d27dd...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens mat: 

Frokost: 2 husman knekkebrød med 30g leverpostei og agurk, 2,5dl Biola Zero. 100g vannmelon. 1 dl lettmelk i kaffen.
kcal: 350 

Middag: 3 pizzabiter med 1 ts hvitløkdressing på hver bit. 
Kcal: 900 

kveld: 
30g potetgull og 3 biter smågodt 
kcal: 200 

Skikkelig Søndag med stor S i dag xD 
Jeg har storkost meg med både pizza,potetgull og litt smågodt og er veldig glad jeg kan ha en slik dag som dette uten å få dårlig samvittighet :) Vekten pekte ytterligere noen hundre gram ned i dag også 😄 
 

Anonymkode: d27dd...6d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ingen sier noe om er at alle kalorier er ikke like. Noen kalorier balanserer insulin, blodsukker og generelt sett hormonsystemet slik at kroppen ikke lagrer overflødig energi om til fett.

Anonymkode: abb2c...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens:

Frokost - 3xrugsprø knekkebrød med leverpostei

Lunsj - 300ml Avokado med bær, fløte og melk i blender

Middag - Hjemmelaget kraft kokt sammen med tomater og diverse grønnsaker og litt kjøtt. 150g ris.

Har tenkt å faste til i morgen, med mindre kroppen blir veldig stresset. Ikke verdt å stresse kroppen, for da kicker spareblusset opp og kroppen går i fettlagringsmodus.

Anonymkode: abb2c...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld er det ikke meg (trådstarter) som har skrevet innlegget over angående faste. 
(Når det er sagt så er det selvsagt helt i orden at andre også deler hva de spiser :)

Gårsdagens matplan: 

Frokost:
2 brødskiver (70g) med ost (40g),agurk,paprika og rødløk. 1 sukkerfri rislunsj
kcal: 420

Middag: 
2 kyllingpølser i brød med litt sukkerfri ketchup og rødlølk
kcal: ca 500.

Kveld: 
4 brødskiver (140g) og 1 boks makrell i tomat.
kcal: 600

En dag med bursdagsfeiring og full fart, derav litt ensidig kosthold i går :)

-Trådstarter

Anonymkode: d27dd...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matplan: 

Frokost: 
200g karbonadedeig med 1 ss lettrømme, rødløk og agurk. 1 ss tacokrydder og 1 ss tacosaus. 
kcal: 450

Middag: 
1 porsjon hjemmelaget fiskegryte bestående av: sei,torsk,gulrot,blomkål,purre,potet,div.krydder,melk og kraft. 
kcal: 500 

Mellommåltid: 
vannmelon og jordbær med litt sukkerfri vaniljesaus og noen mandler på siden. 
Kcal: 150

Kveld: 
200g karbonadedeig med 1 ss lettrømme,rødløk og agurk. 1ss tacokrydder og 1 ss tacosaus. 
kcal: 450 

vann,te og kaffe i tillegg til 1 glass pepsi max å drikke gjennom dagen. 

Trening: 45 minutter løpetur med hunden og 30 min styrke på hele kroppen. 

-trådstarter

Anonymkode: d27dd...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så viktig hva du spiser, du må bare spise litt mindre enn det kroppen trenger. Da tvinger du kroppen til å bruke av fettlagrene.

Når du kjenner deg litt sulten, så er det kroppen som forteller deg at du har kalori-underskudd.

Anonymkode: 5f48c...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse


Woohoo, veiedag i dag, den viste ned 1,5 kg på 2 uker!! 

Dagens matplan: 

Frokost: 250g naturell yoghurt og 1/2 banan. Kaffe med 0,5dl lettmelk. vann. 
kcal: 275 

Middag:
200g karbonadedeig med tacokrydder, 1 tacowrap, 1 ss lettrømme, 1 ss tacosaus, agurk,rødløk og 30g revet ost. 1 glass pepsi max og vann.
kcal: 626

kveldsmat:
2 husmann knekkebrød med 4 skiver skinke,agurk,paprika og 250g naturell yoghurt med 1/2 banan. te og vann. 
kcal: 364

Trening: 30 minutter løpetur i fjellet med hundene. 

Jeg har langvakter på jobb denne helgen (14t hver dag frem til Søndag kveld) noe som gjør trening litt utfordrende. 
Samtidig krever jobben mye og jeg må ha mat som går fort å spise. 
Etter vakt på Søndag skal jeg en tur innom noen venninner for pizza og ett par glass vin, dermed planlegger jeg litt mindre mat i dag og i morgen slik at jeg har litt mer å gå på når Søndagen kommer og slik at gjennomsnittet i helgen blir 1500 kcal i døgnet. 

Etter Søndag er det ferie, noe jeg virkelig GLEDER meg til!! 
Da blir det fjelltur med telt og mange langturer med løping, ikke minst hyttetur som byr på lange,krevende og flotte fotturer i fantastisk natur! 

 

Anonymkode: d27dd...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:


Woohoo, veiedag i dag, den viste ned 1,5 kg på 2 uker!! 

Dagens matplan: 

Frokost: 250g naturell yoghurt og 1/2 banan. Kaffe med 0,5dl lettmelk. vann. 
kcal: 275 

Middag:
200g karbonadedeig med tacokrydder, 1 tacowrap, 1 ss lettrømme, 1 ss tacosaus, agurk,rødløk og 30g revet ost. 1 glass pepsi max og vann.
kcal: 626

kveldsmat:
2 husmann knekkebrød med 4 skiver skinke,agurk,paprika og 250g naturell yoghurt med 1/2 banan. te og vann. 
kcal: 364

Trening: 30 minutter løpetur i fjellet med hundene. 

Jeg har langvakter på jobb denne helgen (14t hver dag frem til Søndag kveld) noe som gjør trening litt utfordrende. 
Samtidig krever jobben mye og jeg må ha mat som går fort å spise. 
Etter vakt på Søndag skal jeg en tur innom noen venninner for pizza og ett par glass vin, dermed planlegger jeg litt mindre mat i dag og i morgen slik at jeg har litt mer å gå på når Søndagen kommer og slik at gjennomsnittet i helgen blir 1500 kcal i døgnet. 

Etter Søndag er det ferie, noe jeg virkelig GLEDER meg til!! 
Da blir det fjelltur med telt og mange langturer med løping, ikke minst hyttetur som byr på lange,krevende og flotte fotturer i fantastisk natur! 

 

Anonymkode: d27dd...6d2

Synes du er flink jeg 🙂 veier selv 60,3 kilo og vil ned 5 kilo i første omgang.. 🙄

Jeg loggfører i lifesum. Er på jobb nå uten kjøkkenvekt, men da prøver jeg begrense meg så mye jeg klarer..☺️

Anonymkode: 3b2c3...fb6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2020 den 18.33, AnonymBruker skrev:

Det som ingen sier noe om er at alle kalorier er ikke like. Noen kalorier balanserer insulin, blodsukker og generelt sett hormonsystemet slik at kroppen ikke lagrer overflødig energi om til fett.

Anonymkode: abb2c...954

Hvor blir det av den overflødige energien hvis den ikke går til fettlagring ? ? 

Anonymkode: 7f4f1...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville kuttet ned på ferdig prossesert mat som pølser og karbonadedeig. Mye bedre for kroppen med litt renere mat.

Selv har jeg gått ned 5 kg på 1 1/2 måned ved å legge om kosten. For meg, skal jeg ikke leve på diett, men finne ut hva som funker for meg. Det skal også nevnes at jeg gjør dette med utgangspunkt i helsen, og med oppfølgning av lege. Sliter litt med magen, og må dermed finne ut hva som funker. Har kuttet ned på fett og karbohydrater, i tillegg til å følge FODMAP.

Synes prinsippet ditt er bra TS, for jeg har heller ikke troen på diett, annet enn som en restarter i forbindelse med vektnedgang over en kortere periode. Min opplevelse er at når man tilfører renere produkter (altså ikke karbonadedeig/kjøttdeig/pølser/bacon/etc), føles kroppen bedre. Det er også viktig å tenke over at for mye fett ikke er bra for kroppen det heller, til tross for at kalorimengden er ok.

Jeg heier på deg og jeg håper ikke du tar dette som vondt ment, for det er det absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 10.22, Jolene skrev:

Ville kuttet ned på ferdig prossesert mat som pølser og karbonadedeig. Mye bedre for kroppen med litt renere mat.

Selv har jeg gått ned 5 kg på 1 1/2 måned ved å legge om kosten. For meg, skal jeg ikke leve på diett, men finne ut hva som funker for meg. Det skal også nevnes at jeg gjør dette med utgangspunkt i helsen, og med oppfølgning av lege. Sliter litt med magen, og må dermed finne ut hva som funker. Har kuttet ned på fett og karbohydrater, i tillegg til å følge FODMAP.

Synes prinsippet ditt er bra TS, for jeg har heller ikke troen på diett, annet enn som en restarter i forbindelse med vektnedgang over en kortere periode. Min opplevelse er at når man tilfører renere produkter (altså ikke karbonadedeig/kjøttdeig/pølser/bacon/etc), føles kroppen bedre. Det er også viktig å tenke over at for mye fett ikke er bra for kroppen det heller, til tross for at kalorimengden er ok.

Jeg heier på deg og jeg håper ikke du tar dette som vondt ment, for det er det absolutt ikke.

Jeg er utrolig glad i karbonadedeig, så det er absolutt ikke noe som skal kuttes ut av kosten på generelt grunnlag 😄 
Det er ikke noe jeg spiser hver dag, men til fredagstaco eller dersom det passer seg sånn og jeg har lyst på en dag. 
Som jeg har skrevet noen ganger er dette snakk om en livsstil og ikke en diett. 
Jeg er glad i karbonadedeig med tacokrydder, dermed skal selvsagt dette fortsette å være en del av kosten. Akkurat som pizza med hvit bunn, en pølse i brød på en bensinstasjon dersom jeg ønsker en gang i blant, eller lapskaus på boks dersom jeg ikke rekker å lage middag. 
Jeg er overhode ikke bekymret for inntaket mitt av disse tingene, da kostholdet mitt på generelt grunnlag er variert og inneholder ulike næringsstoffer som kroppen min har godt av. Deriblant også både rent kjøtt og mye ren fisk. 

-trådstarter

Anonymkode: d27dd...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens matplan: 

Frokost/lunsj: 2 egg, 170g ytrefilet av svin og 1 strimmel med bacon. svart kaffe og vann.
kcal: 426

Middag: 200g kylling, 2ss lettrømme og diverse krydder. 
kcal: 505

Kveld: 
2,5dl naturell yoghurt med bringebær,jordbær og blåbær. 25g mandler og 0,5 avokado. 
kcal: 510 

Dagens trening: 1t gåtur med hundene i fjellet og trening av 2 hester. 

-trådstarter

Anonymkode: d27dd...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2020 den 18.42, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg støtter deg helt i dette med å spise "vanlig" mat. Men hvis du vil gå ned i vekt, har jeg noen tips til deg med utgangspunkt i hva du planlegger å spise i dag: 

- Må du ha den rislunsjen? En del tomme kallorier. Men skjønner at det er godt, da!

- Hva med å bytte hvitløksbaguetten med et grovere brød, som også har mindre olje på seg? Det er mer næringsrikt, og jeg vil tro mindre kalorier også.

Lykke til!

Anonymkode: c024a...401

Dette er direkte feil, da grovt brød oftest har mer kalorier enn lyst brød. 

Anonymkode: bbefb...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...