AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Jeg skal ned ca 4-5 kilo, og tenker det kunne vært greit med en tråd her inne slik at andre eventuelt kan dele sine tanker, og kanskje også se at det faktisk er mulig å gå ned noen kilo med helt normal mat! Hva er normalt, er jo også ett spørsmål. Min definisjon av "normalt" er ett kosthold som ikke består av å nekte seg matvarer men heller begrense inntak av det som inneholder mye sukker og fett og lite næring. Det er ingenting som er "nei mat", bare enkelte ting som er "begrens det mat" Jeg har lagt litt på meg da jeg har måttet være rolig en lenger periode etter en operasjon. Nå har jeg imidlertid fått klarsignal fra lege om lette treningsøkter, og da kommer jo automatisk også motivasjonen til å se litt på kostholdet som har sklidd litt ut disse månedene i forhold til det lave aktivitetsnivået Anonymkode: d27dd...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 Dagens matplan: Frokost/lunsj: 2 hjemmelagde skiver havrebrød med 1/2 boks makrell i tomat, rødløk og agurk. 1 sukkerfri rislunsj. vann og kaffe. Mellommåltid: vannmelon,jordbær og bringebær. vann. Middag: en porsjon fullkornlasagne med 2 "skiver" hvitløksbrød og salat på siden. pepsi max,vann og kaffe. Kveld: 150 gram karbonadedeig (rester fra lasagnen da jeg har tatt opp for mye karbonadedeig) med tacokrydder, agurk, rødløk og litt rømme. vann. to "striper crispo sjokolade og pepsi max Trening: 45 minutter styrketrening på hele kroppen og 1t gåtur med hunden. -trådstarter Anonymkode: d27dd...6d2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Selv har jeg gått ned 35 kg ved hjelp av trening og helt normal mat Det fungerer helt fint så lenge man begrenser inntaketet av enkelte matsorter som f.eks. pasta. Hadde jeg klart å følge en diett hadde jeg sikkert nådd målvekt innen nå, men for meg er det helt urealistisk å holde en diett over lengre tid. Lykke til! Anonymkode: 04b2c...b1f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 Det handler ikke om å begrense inntaket av konkrete matvarer, men helheten. Så lenge du holder deg innenfor ditt kaloribudsjett kan du spise helt vanlig mat. Anonymkode: a8389...a47 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #5 Skrevet 26. juni 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke om å begrense inntaket av konkrete matvarer, men helheten. Så lenge du holder deg innenfor ditt kaloribudsjett kan du spise helt vanlig mat. Anonymkode: a8389...a47 Enkelte matvarer er meget kaloririk, og for å ikke overskride kaloribudsjettet er de fleste nesten nødt til å begrense inntaket av disse hvis man vil unngå å være sulten. Det er forøvrig en dum idé å gå rundt å være sulten da sjansen for å sprekke er mye større. Anonymkode: 04b2c...b1f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #6 Skrevet 26. juni 2020 Jeg har gått ned ca 10 kg siden mars ved «vanlig mat». Fulgt kostholdsråd fra helsedirektoratet. Men i begynnelsen veide og telte jeg alle kalorier for å lære meg porsjonstørrelser (brukte appen MyFitnessPal). Nå har jeg ikke telt på en stund men går fortsatt ned. Kan være lurt å telle en stund om du ikke går ned i vekt Anonymkode: e2386...5ee 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #7 Skrevet 26. juni 2020 Hei! Jeg støtter deg helt i dette med å spise "vanlig" mat. Men hvis du vil gå ned i vekt, har jeg noen tips til deg med utgangspunkt i hva du planlegger å spise i dag: - Må du ha den rislunsjen? En del tomme kallorier. Men skjønner at det er godt, da! - Hva med å bytte hvitløksbaguetten med et grovere brød, som også har mindre olje på seg? Det er mer næringsrikt, og jeg vil tro mindre kalorier også. Lykke til! Anonymkode: c024a...401 1
tussi680 Skrevet 26. juni 2020 #8 Skrevet 26. juni 2020 Har samme prbl og gikk til legen med slike spm. Han sa til meg at spis det du vil, men i mindre mengder, til magen din kjenner metthetsfølelsen. Da skal ikke du ha mer av det måltidet du sitter med. Og skaff deg en frokosttallerken til middagen så ser det mye mer ut. Men hovedpoenget var, spis mindre mengde og fortsett med å være aktiv slik du er. Har gått ned 4 kg på 1 mnd.jeg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #9 Skrevet 26. juni 2020 Sorry, de fleste glemmer alt det spiser utenom det vanlige måltidene. Du aner ikke hvor mange kalorier folk spiser ekstra. Anonymkode: 31262...69b
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2020 #10 Skrevet 27. juni 2020 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått ned ca 10 kg siden mars ved «vanlig mat». Fulgt kostholdsråd fra helsedirektoratet. Men i begynnelsen veide og telte jeg alle kalorier for å lære meg porsjonstørrelser (brukte appen MyFitnessPal). Nå har jeg ikke telt på en stund men går fortsatt ned. Kan være lurt å telle en stund om du ikke går ned i vekt Anonymkode: e2386...5ee Signerer denne. Gått ned 20 kg selv på denne måten. Brukte Lifesum. Matplanen din er vanskelig å kommentere med sikkerhet, men sitter med er inntrykk av at du nok har for mye kcals til å gå ned. MEN, jeg vet ikke hva ditt kaloriinntak er i dag og jeg vet ikke hvor mange kalorier alle matvarene du lister opp inneholder og hvor stor eksempelvis en skive eller en porsjon lasagne er for deg. Vektnedgang er egentlig i stor grad et enkelt mattestykke. Du bør ca ligge på 1500 kcals dagen for å gå ned. Du kan spise færre eller flere, men det anbefales ikke under 1200 kcals (bør være i samråd med ernæringsspesialist/lege i så fall). Regner ikke med du ønsker dette basert på matplanen din uansett. Jeg har troen på at du klarer det om du tar deg noen dager til å sette deg skikkelig inn i kaloriinnholdet i det du spiser slik at du får litt mer kontroll på faktisk inntak. Lykke til! Anonymkode: fa619...f48 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 Jeg veier det jeg spiser, slik at jeg har kontroll på kalorimengde Selvsagt kan jeg droppe den rislunsjen eller den sausen til maten, men nå er jo målet mitt å spise normalt,og også kunne spise det jeg har lyst på men da i en mindre mengde. Mat og aktivitet i dag: Frokost: 2 amerikaske pannekaker (400 kcal) 2 t-skjeer sirup (80 kcal) 5 skiver bacon ( 212 kcal) 3 dl appelsinjuice (147 kcal) Vann og kaffe. Lunsj: 75g Odelsbrød (192 kcal) 50 gram leverpostei (120 kcal) 8 skiver agurk (3 kcal) 8 "ringer" rødløk (5 kcal) noen biter paprika på siden (3 kcal) litt pepper på skiven. Vann Middag/kveld: 1 porsjon tomatsuppe med mozarella fra Knorr ( 145 kcal) 30g odelsbrød (79 kcal) 6g Olivero smør. (32 kcal) litt salt. vann og te å drikke. Ganske typisk Søndag hvor vi ofte har familie på frokost. Lite grønnsaker,frukt og bær i dag, heldigvis er ikke dette representativt for det som er normalen gjennom uken Trening: 1t og 20 minutter rask gange i fjellet. Anonymkode: d27dd...6d2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #12 Skrevet 29. juni 2020 Dages matplan: Frokost: smoothie av to never fersk spinat, 1 neve jordbær og 1 neve bringebær, litt vann og sukkerfri (dobbel null) yoghurt med jordbærsmak. 2 husman knekkebrød med 40g leverpostei og agurk. vann og kaffe. Lunsj: 122g laks, 1 spiseskje lett rømme, 1/3 agurk, 1/2 paprika, 1/4 rødløk, 5 små tomater, 1/2 gulrot,hvitløk, pepper og salt. vann og ett glass pepsi max. Middag: 200g karbonadedeig, 1/2 rødløk, 1 ss lettrømme, 1/3 boks med mais, 1/3 agurk. 2 ss tacokrydder. grønn salat på siden. vann og kaffe. Kveld: en halv stor boks yoghurt naturell med jordbær og bringebær, 1 ss gresskarkjerner over, 1 avokado og noen tomater på siden. vann og te. ekstra: Tilskudd av omega 3 (fiskeolje), D vitamin (på resept, etter påvist for lave nivåer) og ett glass C vitamin. Aktivitet: 1t tur med hunden. 20 min på ellipsemaskin 30 minutter styrke på bein og rumpe. -Trådstarter Anonymkode: d27dd...6d2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #13 Skrevet 29. juni 2020 Det er absolutt mulig. Jeg kvitta meg med 8 kg uten å vite det, bare ved å spise normal mat, kutte ned på dritt, og øke hverdagsaktiviteten. Økte den ikke mye, bare litt, og begynte å trene 3 ganger i uka. Det hjalp veldu på helsen min Anonymkode: 10d9e...d09
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #15 Skrevet 29. juni 2020 Mitt beste tips er å spise tilstrekkelig på de faste måltidene slik at du unngår å gå så mye sulten hele dagen og småspise. I tillegg er det viktig å lære seg at man ikke trenger å bli stappmett (trøstespising og annen type spiseforstyrret atferd krever ekstra og faller så klart utenom dette). Jeg spiser i utgangspunktet bare brunsj og middag, og gjerne en eller annen form for snacks på kvelden. Så lenge jeg spiser tilstrekkelig har jeg ikke behov for noe mer. Går ikke opp i vekt selv om jeg unner meg litt her og der. Det jeg går opp i vekt av er ukontrollert spising som kommer av følelser og angst. Men én sprekk her og der er ikke nok til å gå opp i vekt da. Anonymkode: 3bda9...e06
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2020 #16 Skrevet 29. juni 2020 Noe jeg syns har fungert er å starte med å telle kalorier. Gå ned de første 10 kiloene ved å telle kalorier, bli kjent med maten man spiser. Og da spise det man vil, så lenge det passer innad kaloribudsjettet. Da lærer man hvor mye kalorier vanlig mat inneholder, hvilke porsjonstørrelser som er ok osv. Så fortsette resten uten å telle kalorier, men så klart fortsatt holde seg i kaloriunderskudd. Anonymkode: ba397...60f
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #17 Skrevet 30. juni 2020 På 26.6.2020 den 20.32, AnonymBruker skrev: Sorry, de fleste glemmer alt det spiser utenom det vanlige måltidene. Du aner ikke hvor mange kalorier folk spiser ekstra. Anonymkode: 31262...69b For ikke å snakke om hvor mye kalorier mange drikker hver dag... 3-4 dl melk til frokost, omtrent like mye juice til lunch, en caffè latte etter lunch, og kanskje et glass melk til kveldsmaten også. Jeg holder meg til vann og svart kaffe, og sparer jo en haug av kalorier bare der 😊 (jeg er ferdig-slanket for lenge siden, men har beholdt mine gode vaner slik at jeg har "råd" til å skeie ut i helgene eller andre spesielle anledninger). Anonymkode: 53615...e65 1
Whistler Skrevet 30. juni 2020 #18 Skrevet 30. juni 2020 På 26.6.2020 den 12.19, AnonymBruker skrev: Dagens matplan: Frokost/lunsj: 2 hjemmelagde skiver havrebrød med 1/2 boks makrell i tomat, rødløk og agurk. 1 sukkerfri rislunsj. vann og kaffe. Mellommåltid: vannmelon,jordbær og bringebær. vann. Middag: en porsjon fullkornlasagne med 2 "skiver" hvitløksbrød og salat på siden. pepsi max,vann og kaffe. Kveld: 150 gram karbonadedeig (rester fra lasagnen da jeg har tatt opp for mye karbonadedeig) med tacokrydder, agurk, rødløk og litt rømme. vann. to "striper crispo sjokolade og pepsi max Trening: 45 minutter styrketrening på hele kroppen og 1t gåtur med hunden. -trådstarter Anonymkode: d27dd...6d2 Kveldsmaten blåser dietten din rett til vektøkning. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2020 #19 Skrevet 30. juni 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: For ikke å snakke om hvor mye kalorier mange drikker hver dag... 3-4 dl melk til frokost, omtrent like mye juice til lunch, en caffè latte etter lunch, og kanskje et glass melk til kveldsmaten også. Jeg holder meg til vann og svart kaffe, og sparer jo en haug av kalorier bare der 😊 (jeg er ferdig-slanket for lenge siden, men har beholdt mine gode vaner slik at jeg har "råd" til å skeie ut i helgene eller andre spesielle anledninger). Anonymkode: 53615...e65 Ja, helt vanvittig hvor mye flytende kalorier folk heller i seg. Anonymkode: b6dcb...677
AnonymBruker Skrevet 1. juli 2020 #20 Skrevet 1. juli 2020 15 timer siden, Whistler skrev: Kveldsmaten blåser dietten din rett til vektøkning. Det er veldig rart å se hvordan noen kan påstå at litt sjokolade og kjøtt til kveldsmat skal gjøre at man legger på seg? Jeg teller kaloriene i det jeg spiser, og ser på at totalen av næringsinntak i det store og hele gir meg næringstett mat bestående av fett og proteiner i første omgang, og noe begrenset med karbohydrater. Jeg kan teoretisk sett spise sjokolade hver eneste dag og fremdeles gå ned i vekt, så lenge jeg har oversikt over det totale inntaket. For meg er det ikke mangekilo som har kommet på, og det er for meg heller ikke på noe måte aktuelt med en "kur" da det eneste målet mitt er å hente meg inn litt tilbake de normale gode vanene mine. Om det betyr en saftis på en Onsdag eller to striper sjokolade på en Lørdag, så er det akkurat slik min livsstil skal være. Så lenge øvrig kaloriinntak ikke er for høyt, vil det heller ikke være utslagsgivende på vekten. I dag veide jeg meg og har gått ned 0,7 kg på 1 uke, med andre ord går det rette veien -trådstarter Anonymkode: d27dd...6d2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå