Gå til innhold

Muskelmasse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får noen mennesker lettere muskelmasse ved styrketrening, eller er det helt likt for alle? 

Anonymkode: 70215...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Får noen mennesker lettere muskelmasse ved styrketrening, eller er det helt likt for alle? 

Anonymkode: 70215...046

Ja her er det store forskjeller. Noen responderer helt sinnsykt og oppnår på uker resultater kansje andre har brukt hele livet for å oppnå. 

Det samme ved kondisjonstrening. Der starter noen sin karriere på et langt høyere nivå enn hva andre har brukt hele livet for å oppnå. 

Man kan si det er urettferdig, men slik er genetikken vår skapt. Type 1 og 2 muskelfiber. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke likt for alle nei. Noen har lettere for å bygge muskler. Gjør du om en venn av deg akkurat de samme øvelsene og spiser det samme, vil dere reagere ulikt på treningen uansett..

Anonymkode: 4fb50...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge min personlige trener så stiller alle likt🙄. Dvs du tar to kvinner på noenlunde samme alder, med samme høyde, vekst og beinbygning og setter de til samme treningsprogram. Etter ett år skal de være  cirka like godt trent med like mye muskelmasse, mener han. 

Han mener også at en kvinne på 50 har like bra utgangspunkt til å trene opp muskelmasse som en kvinne på 30. Det er helt feil mener jeg pga naturlig tap av muskelmasse pga alder. 

Ts

Anonymkode: 70215...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store forskjeller på dette. Les blant annet her: https://www.muscleandstrength.com/articles/body-types-ectomorph-mesomorph-endomorph.html

Samboeren min er en såkalt ectomorph (eller hardgainer, som det også kalles). Han er tynn og spinkel, uansett hvor mye han spiser og trener, omtrent. Han spiser MYE, og er likevel alltid veldig tynn (på grensen til undervektig på bmi-skalaen). Han responderer dårlig på styrketrening, han sliter veldig med å legge på seg muskelmasse. 

Jeg er mer den mesomorfe typen, og legger lettere på meg både fett og muskler. 

Anonymkode: a8516...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ifølge min personlige trener så stiller alle likt🙄. Dvs du tar to kvinner på noenlunde samme alder, med samme høyde, vekst og beinbygning og setter de til samme treningsprogram. Etter ett år skal de være  cirka like godt trent med like mye muskelmasse, mener han. 

Han mener også at en kvinne på 50 har like bra utgangspunkt til å trene opp muskelmasse som en kvinne på 30. Det er helt feil mener jeg pga naturlig tap av muskelmasse pga alder. 

Ts

Anonymkode: 70215...046

Han tar veldig feil, ja... Dessverre er ikke PT en beskyttet tittel, og kunnskapsnivået er helt tragisk hos mange. 

Anonymkode: a8516...3dd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Han tar veldig feil, ja... Dessverre er ikke PT en beskyttet tittel, og kunnskapsnivået er helt tragisk hos mange. 

Anonymkode: a8516...3dd

Han har vært trener i 20 år og har masse erfaring med både frisktrening og opptrening etter alvorlige rygg/nakke skader.

Han mener at de som ikke klarer å få opp muskelmassen, ikke trener bra nok. 

Ts

Anonymkode: 70215...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ifølge min personlige trener så stiller alle likt🙄. Dvs du tar to kvinner på noenlunde samme alder, med samme høyde, vekst og beinbygning og setter de til samme treningsprogram. Etter ett år skal de være  cirka like godt trent med like mye muskelmasse, mener han. 

Han mener også at en kvinne på 50 har like bra utgangspunkt til å trene opp muskelmasse som en kvinne på 30. Det er helt feil mener jeg pga naturlig tap av muskelmasse pga alder. 

Ts

Anonymkode: 70215...046

Slike selvutnevnte pt elsker jeg. Åhh som jeg elsker deres påstander. Her har jo den treneren null forståelse på hvordan kroppen i det heletatt fungerer. 

Jeg har trent sammen med menn som har vært skikkelig dedikerte med treningen sin og fulgt opp kostholdet og hvilen naturligvis og brukt mange år på å bryte 100 kg i benkpress f.eks. De slet også i knebøy og markløft, men de fikk resultater og løftet greit sett ut fra mannen i gata mens jeg på lavere kroppsvekt løftet på kort tid mye mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har vært trener i 20 år og har masse erfaring med både frisktrening og opptrening etter alvorlige rygg/nakke skader.

Han mener at de som ikke klarer å få opp muskelmassen, ikke trener bra nok. 

Ts

Anonymkode: 70215...046

Gud hjelpes!! Håper for all del at slike folk ikke jobber med folk som ligger nede og som faktisk trenger kyndig hjelp. 

Er helsesektoren i ferd med å falle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempestor forskjell på dette, men mange spiser for dårlig mat/feil næring.

Noen øker raskt uansett, selv vil jeg aldri kunne komme opp i enorme vekter. Bryr meg, øker 1kg i uken på mark/knebøy.

Det fleste PT er dessverre uten kompetanse, mest opptatt av selgerjobben sin med å pushe timer. Er jo det greia deres handler om, prate bort timen med bullshit så du føler deg viktig. Jeg avslørte dette raskt, så fikk heller hjelp hos noen som virkelig kunne det.

Altfor mange blir lurt trill rundt av PT pga de ikke har noen erfaring selv.

Anonymkode: 8b8fb...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller ikke nøyaktig sammenheng mellom muskelmasse og styrke. At mange kan bli skikkelig sterke, men har ikke gener for å utvikle mye muskelmasse? 

Anonymkode: 9f7e0...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

Den som har erfaring og trener riktig for bygging vil nok øke raskere enn en som er uerfaren. Mat er jo også en viktig ting her som jeg antar mange ikke tar på alvor. Ifølge min erfaring så er søvn og stress også faktorer som spiller inn.

Jeg er tilbake til styrketrening nå å ser jo helt klart at musklene raskt «popper tilbake.  Jeg har løftet ganske mye og jobber store deler av tiden med økning og teknikk. I baseløft bruker jeg microvekter for å sikre fremgang, noterer reps og vekt for å ha oversikt. De uten en plan vil nok ikke øke så raskt i muskelmasse. 
Gener er nevnt her. Psyke spiller nok også inn. Noen gir seg raskt å tror at litt smerte under trening ikke kan takles. 
 

Ang Pt så har jeg vært borti en som var helt kokko så ikke stol blindt på de. Min var narsissistisk å elsket seg selv så høyt at jeg hadde spydd om jeg kom på det senteret hun jobbet igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gener spiller en rolle ja. Fordelingen av muskelfibertyper varierer fra person til person. Med spesifikk trening kan dette forholdet endres/konverteres. Alle kan bygge musklene sine større og sterkere, så selv om det genetiske utgangspunktet ikke er det beste. 

Anonymkode: 11953...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...