AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #1 Skrevet 26. juni 2020 Kan allergi forverres pga psykiske komponenter? Altså hvis man er stressa/angst osv over tid kan det gjøre at kroppen reagerer sterkere enn vanlig i feks en pollesesong? Anonymkode: aadb7...390
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #2 Skrevet 26. juni 2020 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3264048/ Ja, sier Google. https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/is-stress-making-your-allergy-symptoms-worse Anonymkode: d6bc0...6df
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #3 Skrevet 26. juni 2020 Noen mener at f.eks psoriasis kan komme at stress eller depresjon, vet ikke om jeg tror på det 100% 2 personer som har blitt fortalt dette som jeg kjenner jobba som bilmekanikere og var dekka i olje store deler av dagen. 🤷♀️ Typisk leger å si nei dette kan ikke forsking bevise, så da er det psykisk! Anonymkode: 5cefd...427
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #4 Skrevet 26. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan allergi forverres pga psykiske komponenter? Altså hvis man er stressa/angst osv over tid kan det gjøre at kroppen reagerer sterkere enn vanlig i feks en pollesesong? Anonymkode: aadb7...390 Ja, men det kan også gå andre veien: allergi kan gi psykiske symptomer. Anonymkode: e94da...5de
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 Men kan man få tett/hovne slimhinner i nesa, mye slim etc av psykisk tilstand? jeg har slitt veldig psykisk de siste mnd og parsllellt med at dette skjedde så har jeg hatt så mye rare kroppslige symptomer som nå bare er at jeg er helt tett osv. er allergisk men har aldri opplevd det på denne måten før. Så enten er det ikke allergi eller så er det kroppen som overreagerer pga psykisk stress? Anonymkode: aadb7...390
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #6 Skrevet 28. juni 2020 På 26.6.2020 den 9.06, AnonymBruker skrev: Noen mener at f.eks psoriasis kan komme at stress eller depresjon, vet ikke om jeg tror på det 100% 2 personer som har blitt fortalt dette som jeg kjenner jobba som bilmekanikere og var dekka i olje store deler av dagen. 🤷♀️ Typisk leger å si nei dette kan ikke forsking bevise, så da er det psykisk! Anonymkode: 5cefd...427 Der kan vel ikke komme av det, men om man har det fra før/latent i kroppen så kan det nok forverres eller trigges av psyken Anonymkode: aadb7...390
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men kan man få tett/hovne slimhinner i nesa, mye slim etc av psykisk tilstand? jeg har slitt veldig psykisk de siste mnd og parsllellt med at dette skjedde så har jeg hatt så mye rare kroppslige symptomer som nå bare er at jeg er helt tett osv. er allergisk men har aldri opplevd det på denne måten før. Så enten er det ikke allergi eller så er det kroppen som overreagerer pga psykisk stress? Anonymkode: aadb7...390 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Der kan vel ikke komme av det, men om man har det fra før/latent i kroppen så kan det nok forverres eller trigges av psyken Anonymkode: aadb7...390 https://www.asthmafoundation.org.nz/your-health/other-respiratory-conditions/vasomotor-rhinitis-vmr Triggers: Stress (emotional or physical). https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/nonallergic-rhinitis/symptoms-causes/syc-20351229 Stress. Emotional or physical stress may trigger nonallergic rhinitis in some people. Anonymkode: d6bc0...6df
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2020 #8 Skrevet 4. juli 2020 Hvis det er sånn at psykisk tilstand påvirker allergien, i pollensesongen. Vil det da hjelpe symptomene om man klarer å roe seg eller er løpet kjørt for dette året? Anonymkode: aadb7...390
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2020 #10 Skrevet 5. juli 2020 På 28.6.2020 den 7.49, AnonymBruker skrev: Men kan man få tett/hovne slimhinner i nesa, mye slim etc av psykisk tilstand? jeg har slitt veldig psykisk de siste mnd og parsllellt med at dette skjedde så har jeg hatt så mye rare kroppslige symptomer som nå bare er at jeg er helt tett osv. er allergisk men har aldri opplevd det på denne måten før. Så enten er det ikke allergi eller så er det kroppen som overreagerer pga psykisk stress? Anonymkode: aadb7...390 Det er massevis av pollen ute for tiden da! Jeg har vært mye mer allergisk enn jeg pleier i hele vår og er det fremdeles Anonymkode: ddb18...af7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå