Gå til innhold

Få hovedroller for flerkulturelle i filmbransjen: – Det er en kulturell, rasistisk forbrytelse som skjer

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 25.6.2020 den 18.18, nord og ned skrev:

https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965

Iselin Shumba er kjent fra biroller i blant annet TV-seriene Hjem til jul og Snøfall. Men når det gjelder å få hovedroller i film, mener hun at det er et stort handikap å være mørkhudet.

– Det er en kulturell rasistisk forbrytelse som skjer. At mangfoldige nordmenn ikke får representert og fortalt historier på lik linje med andre nordmenn, sier Shumba til NRK.

Camilla Glaister har sitt eget castingbyrå, Camilla Casting. Hun bekrefter at det fortsatt henger igjen gamle stereotyper når det gjelder casting til filmer.

– Jeg kan jo ikke si annet enn at det står dårlig til i norsk filmbransje med tanke på flerkulturell representasjon. Og ja, det er fortsatt slik at norske hovedroller er hvite.

Er egentlig det så rart i et land hvor 95% av innbyggerne er hvite?

Hm, spørs jo hvilken film og hvilken hovedperson da. Hadde kanskje vært lettere å få større roller i landene de stammer fra? Er rollen ‘Kari Nordmann’ feks så velger man vel en med nordisk utseende. Det er vel ikke rasistisk? Jeg hadde heller ikke forventet å få hovedrollen i Bollywood.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, Agnesjenta skrev:

Hm, spørs jo hvilken film og hvilken hovedperson da. Hadde kanskje vært lettere å få større roller i landene de stammer fra? Er rollen ‘Kari Nordmann’ feks så velger man vel en med nordisk utseende. Det er vel ikke rasistisk? Jeg hadde heller ikke forventet å få hovedrollen i Bollywood.

Klart det er rasistisk når ikke alle er mørkhudet i en film. :nigo:

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, Rosa blomst said:

Jepp! Jeg ser det som helt usannsynlig at den beste greske krigeren var svart.

Og ja, det var det jeg hang meg opp i i Thor. Heimdall er en Gud i norrøn mytologi. Hvorfor skulle han være svart? 

Hvorfor i alle dager er dette usannsynlig? Tror du ikke mørkhudede mennesker kan være eventyrkrigere? Du vet at Achilles ikke noensinne har eksistert i virkeligheten? Litt usikker på hva som er mest usannsynlig av at han var svart eller at han ble trent av en kentaur.

Heimdall i Thor-filmene er ikke en gud i norrøn mytologi. Han er en tegneseriefigur. Filmene er basert på tegneseriene til Marvel.

9 hours ago, Lodifor said:

Rasismekortet blir brukt for alt det er verdt ser jeg. Også det at noen er minoritet i verdens mest liberale land med de beste ordninger og ytringsfrihet, det blir utnyttet til det uendelige.

Hvordan tror du en nordmann hadde blitt behandlet i hjemlandet de kommer fra? Tror du de hadde brydd seg det spøtt i meningene våre? Jeg sier ikke at vi skal være likedan, men altså, når du kommer fra sumpen og forlanger sølvdekket bord og spesialbehandling som ikke har et snev av virkelighetsans i seg, så blir det for dumt!

9 hours ago, Agnesjenta said:

Tuller dere nå? Kingsford er fra Tromsø.

Skrevet
10 minutter siden, Mermaid Blues skrev:

Hvorfor i alle dager er dette usannsynlig? Tror du ikke mørkhudede mennesker kan være eventyrkrigere? Du vet at Achilles ikke noensinne har eksistert i virkeligheten? Litt usikker på hva som er mest usannsynlig av at han var svart eller at han ble trent av en kentaur.

Heimdall i Thor-filmene er ikke en gud i norrøn mytologi. Han er en tegneseriefigur. Filmene er basert på tegneseriene til Marvel.

Fordi grekere er hvite. I og med at Achilles er en gresk kriger er det åpenbart at han er hvit. Dersom han ikke er hvit er hans foreldre nødvendigvis også nødt til å ikke være hvite. Det er ikke sannsynlig. Ikke litt engang. Du kan forsøke så mye du vil, du overbeviser ikke meg om at Achilles var svart. Heller ikke at hans oldefar, Zevs, var det!

Heimdall er basert på guden Heimdall i norrøn mytologi. Han som voktet Bifrost, broen mellom Åsgard og Midgard. Han var også sønn av Odin. Han er i tillegg beskrevet som "den hviteste av æsene". Altså ikke "bare en tegneseriefigur".

https://snl.no/Heimdall

https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Heimdall

• Liker 4
Skrevet
3 hours ago, Rosa blomst said:

Fordi grekere er hvite. I og med at Achilles er en gresk kriger er det åpenbart at han er hvit. Dersom han ikke er hvit er hans foreldre nødvendigvis også nødt til å ikke være hvite. Det er ikke sannsynlig. Ikke litt engang. Du kan forsøke så mye du vil, du overbeviser ikke meg om at Achilles var svart. Heller ikke at hans oldefar, Zevs, var det!

Heimdall er basert på guden Heimdall i norrøn mytologi. Han som voktet Bifrost, broen mellom Åsgard og Midgard. Han var også sønn av Odin. Han er i tillegg beskrevet som "den hviteste av æsene". Altså ikke "bare en tegneseriefigur".

https://snl.no/Heimdall

https://nn.m.wikipedia.org/wiki/Heimdall

Jeg prøver ikke å overbevise deg om at Achilles var svart. Det jeg prøver å få frem er at Achilles er en mytologisk figur, ikke en virkelig person. De greske mytene eies ikke av noen (eies i betydning av opphavsrett, som i Europa som oftest opphører 70 år etter siste bidragsyters død), og det er fullstendig opp til film/serieskaper å fremstille sine adaptasjoner av disse mytene og karakterene akkurat som de selv vil. På samme vis som at Disney er i sin fulle rett til å lage en adaptasjon av Shakespeares Hamlet som en film om løver, eller fremstille Herakles som Heras sønn med romersk navn.

Hva angår Thor-filmene, og alle opptredner av karakterer fra disse filmene i andre MCU-titler, så stiller det seg litt annerledes. Karakterene i filmene er basert på karakterene i tegneseriene laget av Stan Lee, Larry Lieber og Jack Kirby. De har igjen hentet inspirasjon fra norrøn mytologi, men det er svært løst og overhodet ikke med intensjon om å være tro mot mytene. Nå er det riktignok en stund siden jeg gikk på grunnskolen, men jeg kan virkelig ikke huske at æsene på noe tidspunkt evakuerte Åsgård i et digert romskip, eller at The Hulk sloss mot Fenrisulven. Ei heller at Hel var en forsmådd og hevngjerrig datter av Odin, eller at Loke sto i ledetog med digre lilla folk fra andre planeter på jakt etter mystiske stener.
Heimdall som vises i filmen er basert på en tegneseriefigur. At tegneseriefiguren er løst basert på en mytologisk figur er riktig, men vi er milevis fra det universet som vikingene omtalte, og her er det fantasien til Lee, Lieber og Kirby som regjerer, langt mer enn Snorre Sturlason eller andre som nedtegnet norrøne myter fra den orale tradisjonen. Dermed er ting som hudfarge og etnisk bakgrunn hos karakterene fullstendig opp til MCU-skaperne å avgjøre, på samme måte som at de bestemmer handlingen, tid og sted, og alle andre dramaturgiske og filmatiske elementer.

Egentlig lite relevant tillegg, men siden du trekker frem Trymskvadet; linjene

Þá kvað þat Heimdallr,
hvítastr ása,

ikke nødvendigvis betyr hvit/hviteste bokstavelig i farge-forstand, men trolig omhandler Heimdalls forhold til lys, da han var lysets æse og aldri sov. Det diskuteres også om det kan henvise til klarsyn og klokskap, særlig siden det er satt i sammenheng med hans råd om å la Tor kle seg i brudekjole og Brisingamen for å lure Trym til å tro han er Frøya, så han kan vinne Mjølner tilbake. Når vi tar sammenhengen med i betraktning gir det ingen mening om Heimdalls hudfarge skulle påpekes her.

Og om noen lurer: nei, jeg prøver ikke å si at æsen Heimdall var mørkhudet. Jeg prøver å få frem at det å ta et par linjer av Edda helt ut av kontekst gir en veldig begrenset forståelse av materialet. Og når det gjelder æser og guder fra klassiske mytologier kan de like gjerne være lilla og grønne med geitehode og fiskehale. Menneskelig forståelse av logikk og hva som er mulig og ikke legger generelt veldig få begrensninger for hva gudene kunne være og gjøre, og kanskje er nettopp dette en av grunnene til at de har fascinert oss i flerfoldige århundrer. Så en mørkhudet Achilles eller Heimdall krever veldig lite fantasi sammenlignet med at Loke fødte en åttebeint hest eller at Afrodite ble født da Kronos kuttet testiklene av Uranus og slengte dem i havet.

• Liker 1
Gjest YtreYtterst
Skrevet

Jeg for min del mener Elba gjorde en god jobb som Heimdall. Utover det er jeg enig med @Mermaid Blues. Reagerte ikke på at han var mørk i det hele tatt.

Skrevet
2 timer siden, YtreYtterst skrev:

Jeg for min del mener Elba gjorde en god jobb som Heimdall. Utover det er jeg enig med @Mermaid Blues. Reagerte ikke på at han var mørk i det hele tatt.

Han gjorde ingen dårlig jobb

Han skulle bare ikke hatt rollen i utgangpunktet. 

Når det kommer til "den hviteste av æsene" skjønner jeg og at det ikke henviser til hudfarge direkte.

Til alt annet du skrev @Mermaid Blues så får vi være enige om p være uenig. Så lenge man baserer noe på noen tro, gammel overtro, myter eller annet historisk så får man holde seg til det som er naturlig.

• Liker 3
Gjest YtreYtterst
Skrevet
2 minutter siden, Rosa blomst said:

Han gjorde ingen dårlig jobb

Han skulle bare ikke hatt rollen i utgangpunktet. 

Helt subjektivt selvsagt.

Skrevet

På tide å finne frem brunkremen. Da får man applaus om man blir skuespiller. Finnes sikkert egne opptak for mørkhudet som meg da, slik at jeg kan snike meg enklere inn. Greit når man har alle som kjemper for mine rettigheter + media i ryggen. 

• 3 uker senere...
Skrevet

Klassekampen skal ha utført en opptelling som viser at av 639 tildelte roller ved de sju største teatrene i Norge, ble 30 tildelt svarte skuespillere. Det tilsvarer litt under 5 prosent. Lite mangfold på teaterscenen beskrives dette som. Men er ikke en representasjon av svarte på litt under 5 prosent faktisk en overrepresentasjon i forhold til andelen svarte utgjør av Norges befolkning?

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, Klossmajor skrev:

Klassekampen skal ha utført en opptelling som viser at av 639 tildelte roller ved de sju største teatrene i Norge, ble 30 tildelt svarte skuespillere. Det tilsvarer litt under 5 prosent. Lite mangfold på teaterscenen beskrives dette som. Men er ikke en representasjon av svarte på litt under 5 prosent faktisk en overrepresentasjon i forhold til andelen svarte utgjør av Norges befolkning?

Det er nettopp dette som er så frustrerende med slike tema. Journalistene og ‘menerne’ virker helt uinteressert i å undersøke om tallene er lave relativt til andelen disse gruppene utgjør av befolkningen og de som intervjues har alle et standardsvar der en legger seg flat og unngår å problematisere problemstillingen. 

Alle er for opptatt av å kalle det et problem til å undersøke om det faktisk er noen grunn til at de skulle vært en høyere andel ‘svarte’. 

• Liker 6
Skrevet
6 timer siden, Klossmajor skrev:

Og er det en over/under-representasjon sett i forhold til antall svarte skuespillere?

• Liker 1
Skrevet

Har ikke Kristoffer Joner blitt resirkulert så mye i norsk film, at vi nærmest innfrir klimamålene pga han alene?

Det jeg prøver å si er, det er sikkert mange etnisk norske som ikke blir prioritert heller. Som føler seg utenfor "klikken".

Siden Norge er så lite, og ikke kan generere like mye penger som i andre store land, føler jeg det er den samme gjengen som blir brukt igjen og igjen. Sikkert for at de skal ha en overkommelig inntekt.

• Liker 1
Gjest Nimbus2000
Skrevet (endret)
14 timer siden, herzeleid skrev:

Det er nettopp dette som er så frustrerende med slike tema. Journalistene og ‘menerne’ virker helt uinteressert i å undersøke om tallene er lave relativt til andelen disse gruppene utgjør av befolkningen og de som intervjues har alle et standardsvar der en legger seg flat og unngår å problematisere problemstillingen. 

Alle er for opptatt av å kalle det et problem til å undersøke om det faktisk er noen grunn til at de skulle vært en høyere andel ‘svarte’. 

I tillegg kan man vel argumentere for at minoriteter har et eget ansvar for å fortelle deres historie.  Man kan vel ikke forvente at etniske nordmenn skal skrive store roller om hvordan det er å være norsk-pakistaner. Det er jo norsk-pakistanerne som best vet hvordan det er å være norsk-pakistaner og dermed er burde være best i stand til å skrive skuespill om norsk-pakistanere. 

Kan også være at etnisk norske forfattere er redde for å bli stemplet som rasister om de skriver ikke-vestlige roller. Og selv om rollen ikke skulle bli tolket som rasistisk i dag så må man leve med at den når som helst i fremtiden kan bli erklært rasistisk. Da kan det være tryggere å ikke prøve seg på å skrive manus som inneholder minoriteter. 

Endret av Nimbus2000
Skrevet

Tenk bare på alle hvite hun møter på i hverdagen. Tenker vi på hvor mye vi eksponerer mangfoldet for ensidighet? Hvorfor kan vi ikke deportere nordmenn i takt med immigrasjonen hit? Vi må jo bare få det likt på et eller annet vis. Tenk å ikke få hovedrollen i en film fordi det bor for mange hvite her. 2020 folkens. Se å fløtt på dere. Bare fordi dere er født her trenger dere ikke bo her liksom.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Nimbus2000 skrev:

I tillegg kan man vel argumentere for at minoriteter har et eget ansvar for å fortelle deres historie.  Man kan vel ikke forvente at etniske nordmenn skal skrive store roller om hvordan det er å være norsk-pakistaner. Det er jo norsk-pakistanerne som best vet hvordan det er å være norsk-pakistaner og dermed er burde være best i stand til å skrive skuespill om norsk-pakistanere. 

Kan også være at etnisk norske forfattere er redde for å bli stemplet som rasister om de skriver ikke-vestlige roller. Og selv om rollen ikke skulle bli tolket som rasistisk i dag så må man leve med at den når som helst i fremtiden kan bli erklært rasistisk. Da kan det være tryggere å ikke prøve seg på å skrive manus som inneholder minoriteter. 

Ja det er i grunn et ‘artig’ paradoks at ‘hvite’ forfattere risikerer å bli angrepet om de skriver ‘svarte’ fortellinger. 

• Liker 3
Skrevet

Det hele kompliseres av rot med forskjellige begreper. I Dagbladet i dag siterer Camara Lundestad Joof i et leserinnlegg Klassekampens opptelling av roller. Klassekampen skrev: "Av 639 tildelte roller ble 30 tildelt svarte skuespillere. Det tilsvarer litt under 5 prosent."
Camara Lundestad Joof skriver derimot: "I juli i år skrev Klassekampen en artikkel om antallet melaninrike som fikk tildelt roller ved de største norske institusjonsteatrene i 2020. Avisen oppsummerte at under 5 prosent av rollene gikk til ikke-hvite skuespillere."
Klassekampen skriver altså om svarte skuespillere. Camara Lundestad Joof siterer Klassekampen som om de har skrevet om ikke-hvite skuespillere og melaninrike skuespillere. Men svart og ikke-hvit er jo langt i fra synonymer. Svarte mennesker utgjør et mindretall blant ikke-hvite mennesker her på jorda. Og melaninrik...nøyaktig hvilken demografisk gruppe er det begrenset til?

Angående ikke-hvite, som Camara Lundestad Joof skriver om, skrev for noen dager siden Hatem Ben Mansour et innlegg i Utrop der han svarer Andres Lekanger (som selv er ikke-hvit) sitt innlegg om at ikke-hvite settes opp mot hverandre, med at han vil ha seg frabedt å bli omtalt som ikke-hvit. Ben Mansour vil tydeligvis heller at man skal bruke ordet melaninrik. Så kan man jo spørre seg hva motsatsen til melaninrik måtte være.

For et rot de presterer å skape.

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, Klossmajor skrev:

Det hele kompliseres av rot med forskjellige begreper. I Dagbladet i dag siterer Camara Lundestad Joof i et leserinnlegg Klassekampens opptelling av roller. Klassekampen skrev: "Av 639 tildelte roller ble 30 tildelt svarte skuespillere. Det tilsvarer litt under 5 prosent."
Camara Lundestad Joof skriver derimot: "I juli i år skrev Klassekampen en artikkel om antallet melaninrike som fikk tildelt roller ved de største norske institusjonsteatrene i 2020. Avisen oppsummerte at under 5 prosent av rollene gikk til ikke-hvite skuespillere."
Klassekampen skriver altså om svarte skuespillere. Camara Lundestad Joof siterer Klassekampen som om de har skrevet om ikke-hvite skuespillere og melaninrike skuespillere. Men svart og ikke-hvit er jo langt i fra synonymer. Svarte mennesker utgjør et mindretall blant ikke-hvite mennesker her på jorda. Og melaninrik...nøyaktig hvilken demografisk gruppe er det begrenset til?

Angående ikke-hvite, som Camara Lundestad Joof skriver om, skrev for noen dager siden Hatem Ben Mansour et innlegg i Utrop der han svarer Andres Lekanger (som selv er ikke-hvit) sitt innlegg om at ikke-hvite settes opp mot hverandre, med at han vil ha seg frabedt å bli omtalt som ikke-hvit. Ben Mansour vil tydeligvis heller at man skal bruke ordet melaninrik. Så kan man jo spørre seg hva motsatsen til melaninrik måtte være.

For et rot de presterer å skape.

Å herrgud... blir helt kvalm og matt. Også synes jeg at melaninrik er et like dårlig ord som "ikke hvit" og whatever. Og dessuten diskriminerende. Hva synes de at man skal kalle albinoer fra sitt hjemland? Kunne ikke brydd seg mindre regner jeg med. Kjenner jeg blir bare mer og mer lei. 

• Liker 1
Skrevet
På 2.8.2020 den 14.09, Klossmajor skrev:

Hatem Ben Mansour er i dagens Aftenposten med nok et leserinnlegg der han rører enda mer.

Han skriver: Som jurist setter jeg presist språk høyt og bruker sjelden nyord, men er takknemlig for at Thomas Prestø introduserte «melaninrik». Et beskrivende begrep, og et svar til dem som ikke vil gi slipp på ordet «neger» fordi de «vet ikke hva vi skal kalle dem».

Melaninrik kan ikke erstatte ordet neger av to enkle årsaker. Melaninrik er et adjektiv, mens neger er et substantiv. I uttrykkene svart og negroid har man allerede adjektiver som har samme betydning som substantivet neger. Ben Mansour setter sikkert presist språk høyt, men er åpenbart ikke i stand til å gjenkjenne presist språk. For melaninrik er absolutt ikke presist nok til å kunne fylle den rollen Ben Mansour ønsker. Neger (eller negroid) er en betegnelse for en bestemt gruppering av menneskeheten basert på deres felles opphav, akkurat som kaukasoid/hvit og mongoloid/gul er betegnelser for andre slike grupper. Melaninrik sier naturlig nok noe om et høyt nivå av melanin. Et rikelig nivå av melanin finner man blant mange grupper vel så fjernt beslektet med negroide som de blekeste europeere er. Det burde derfor være ganske opplagt at melaninrik ikke er noe direkte erstatning for ordet neger fordi det ikke kan fungere som et synonym. Det er altfor upresist til det...og det kan jo ikke Hatem Ben Mansour sette høyt.

• Liker 1
Gjest Lampe1
Skrevet
På 25.6.2020 den 22.12, Sam3 skrev:

Ingen er "hvite" forresten. Og det er ingen grunn at et kvalifikasjoner til en hovedrolle er et man har lysrosa hud.

Jo, fordi det er etnisiteten til nordmenn. Majoriteten i Norge.

Utlendinger skal bare ha og ha, og dytte oss til side, som de gjøkunger de er. Jeg er helt oppgitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...