AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #1 Skrevet 25. juni 2020 Har du hatt foreldre med asperger? Vi mistenker at vår mor har hatt uoppdaget asperger som har gått veldig utover oss barna. Mor er nå pensjonist. Har noen erfaring med dette og kan fortelle litt? Det har alltid vært litt "styr" med henne og nå begynner mange brikker å falle på plass. Jeg regner med det ikke er mye å gjøre med det, for hun kommer aldri til å akseptere at "det er noe feil med henne" (som ville vært hennes ord.) Hvordan har andre opplevd og taklet sånt? Anonymkode: 42a73...41d
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #2 Skrevet 25. juni 2020 Selv om hun hadde akseptert at det var noe "feil" med henne, hadde det fremdeles ikke vært noe å gjøre. Det er ikke noe særlig man får gjort om en person har asperger. Jeg fikk diagnosen da jeg var 38, og det er ikke noe å gjøre med. Får man diagnosen som ung, kan man gjerne få hjelp og støtte med utdanning, i jobb, o.l., men altså, det er ikke noe medisiner eller behandling eller noe som kan "fikse" det. Anonymkode: 4d9c4...965 12 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #3 Skrevet 25. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om hun hadde akseptert at det var noe "feil" med henne, hadde det fremdeles ikke vært noe å gjøre. Det er ikke noe særlig man får gjort om en person har asperger. Jeg fikk diagnosen da jeg var 38, og det er ikke noe å gjøre med. Får man diagnosen som ung, kan man gjerne få hjelp og støtte med utdanning, i jobb, o.l., men altså, det er ikke noe medisiner eller behandling eller noe som kan "fikse" det. Anonymkode: 4d9c4...965 Kan man på noen måte få henne til å forstå at oppførselen hennes i enkelte situasjoner er forferdelig stygg mot andre? At hun forstår hvorfor mange ikke vil være sammen med henne, som f. eks barnebarn og naboer? Hun føler seg ekskludert mange ganger, men innser ikke at det har med sin egen væremåte å gjøre. Det er også blant annet dette vi barna har tatt skade av. Hun har heller ikke noe empati, men krever enormt med oppmerksomhet om sine egne problemer (som er mange). Det blir vanskelig å forholde seg til henne pga mange ting, og jeg lurer på hvorvidt og i hvilken grad vi bare bør overse henne når hun oppfører seg slik? Anonymkode: 42a73...41d 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #4 Skrevet 25. juni 2020 Er overbevist om at min far hadde det. Det var et sant helvete. Anonymkode: 8f1dd...851 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #5 Skrevet 25. juni 2020 Min stefar hadde det, men han var også schizofren. Å leve under samme tak som han var helt grusomt, et rent helvete! Men så var han ondskapsfull attpåtil. Anonymkode: 5ffd1...c23 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #6 Skrevet 25. juni 2020 Jeg vet ikke om jeg vil det har vært et sant helvete hos oss, men det har påvirket oss veldig. Ingen evne til omsorg hos mor, ekstreme mengder kritikk, lite sosial omgang med andre (ingen ville besøke oss), mange rigide regler og mye kjeft, mange konflikter over ingenting, ingen forståelse for noe som er annerledes enn henne selv. Og barn som har måttet takle mors humørsvingninger, depresjoner, følge opp altfor høye krav til barn. Hun sier en ting i ett øyeblikk og gjør det motsatte i neste. Umulig å forholde seg til, og veldig forvirrende for et barn. Og hun bryr seg aller mest om seg selv. Anonymkode: 42a73...41d 2
Anciol Skrevet 25. juni 2020 #7 Skrevet 25. juni 2020 Ja , og det var ikke alltid like lett for meg, å vokse opp med en forelder med asperger! Har asperger selv, men har en utrolig støttende mann som veileder meg og hjelper meg! 4
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #8 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, Anciol skrev: Ja , og det var ikke alltid like lett for meg, å vokse opp med en forelder med asperger! Har asperger selv, men har en utrolig støttende mann som veileder meg og hjelper meg! Hvordan veileder han deg, og hvordan opplever du det? Så fint at du har funnet en god mann. Anonymkode: 42a73...41d 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #9 Skrevet 25. juni 2020 Mistenker at mine foreldre også har aspergers. Veldig usosiale og dårlige til å forrvalte penger, som i sin tur har påvirket oss barna veldig negativt, de får seg aldri noe eget men leier bolig selv om de er langt over 40 Anonymkode: 65d77...305 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #10 Skrevet 25. juni 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mistenker at mine foreldre også har aspergers. Veldig usosiale og dårlige til å forrvalte penger, som i sin tur har påvirket oss barna veldig negativt, de får seg aldri noe eget men leier bolig selv om de er langt over 40 Anonymkode: 65d77...305 Men forvaltning av penger har da ingenting med Aspergers å gjøre. Det at folk er usosiale er også et personlighetstrekk, tenker heller at de bare er introverte og litt annerledes enn andre «normale». Anonymkode: 83430...9cd 8
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #11 Skrevet 25. juni 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man på noen måte få henne til å forstå at oppførselen hennes i enkelte situasjoner er forferdelig stygg mot andre? At hun forstår hvorfor mange ikke vil være sammen med henne, som f. eks barnebarn og naboer? Hun føler seg ekskludert mange ganger, men innser ikke at det har med sin egen væremåte å gjøre. Det er også blant annet dette vi barna har tatt skade av. Hun har heller ikke noe empati, men krever enormt med oppmerksomhet om sine egne problemer (som er mange). Det blir vanskelig å forholde seg til henne pga mange ting, og jeg lurer på hvorvidt og i hvilken grad vi bare bør overse henne når hun oppfører seg slik? Anonymkode: 42a73...41d Er det aspergers eller personlighetsforstyrrelse hun har? Anonymkode: ddef8...51d 6 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #12 Skrevet 25. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det aspergers eller personlighetsforstyrrelse hun har? Anonymkode: ddef8...51d Hun har ingen diagnose, men har nok tegn på begge deler. Anonymkode: 42a73...41d 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #13 Skrevet 25. juni 2020 Jeg mistenker at pappa hadde det. Han fikset ikke praktiske ting. Var upraktisk inntil det komiske. Kunne også ha en del merkelige ting for seg sosialt sett. Husker han bare dusjet når mamma kommanderte ham til det. Måtte være et helvete for henne til tider.... som å ha et ekstra (stort) barn! Men: Han var snill, og veldig glad i oss barna. Men når jeg tenker tilbake, var det som å vokse opp med en lett autistisk storebror i stedet for en far...! Minnes faren min med kjærlighet, selv om han var en raring. Anonymkode: c4008...47e 6 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #14 Skrevet 25. juni 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mistenker at pappa hadde det. Han fikset ikke praktiske ting. Var upraktisk inntil det komiske. Kunne også ha en del merkelige ting for seg sosialt sett. Husker han bare dusjet når mamma kommanderte ham til det. Måtte være et helvete for henne til tider.... som å ha et ekstra (stort) barn! Men: Han var snill, og veldig glad i oss barna. Men når jeg tenker tilbake, var det som å vokse opp med en lett autistisk storebror i stedet for en far...! Minnes faren min med kjærlighet, selv om han var en raring. Anonymkode: c4008...47e Dette var fint 💛 Anonymkode: d75e4...39f 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #15 Skrevet 26. juni 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Selv om hun hadde akseptert at det var noe "feil" med henne, hadde det fremdeles ikke vært noe å gjøre. Det er ikke noe særlig man får gjort om en person har asperger. Jeg fikk diagnosen da jeg var 38, og det er ikke noe å gjøre med. Får man diagnosen som ung, kan man gjerne få hjelp og støtte med utdanning, i jobb, o.l., men altså, det er ikke noe medisiner eller behandling eller noe som kan "fikse" det. Anonymkode: 4d9c4...965 For å oppklare litt, så mener jeg ikke at vi skal gjøre noe med henne for å endre henne, men hvordan vi selv skal håndtere det. Hva gjør vi når hun begynner å snakke nedsettende, hva gjør vi når hun sier en ting, men gjør noe annet? Er det bare å overse det? Det kan bli vanskelig, da hun ikke gir seg med å påpeke negative ting og til slutt vil få noen til å sprekke av irritasjon. Anonymkode: 42a73...41d
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #16 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: For å oppklare litt, så mener jeg ikke at vi skal gjøre noe med henne for å endre henne, men hvordan vi selv skal håndtere det. Hva gjør vi når hun begynner å snakke nedsettende, hva gjør vi når hun sier en ting, men gjør noe annet? Er det bare å overse det? Det kan bli vanskelig, da hun ikke gir seg med å påpeke negative ting og til slutt vil få noen til å sprekke av irritasjon. Anonymkode: 42a73...41d Kan du være tydelig? Forstår du er sur mamma men Må du være så negativ? Det er ikke hyggelig for oss andre nå. Anonymkode: b8736...83d
Anciol Skrevet 26. juni 2020 #17 Skrevet 26. juni 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan veileder han deg, og hvordan opplever du det? Så fint at du har funnet en god mann. Anonymkode: 42a73...41d Gir meg små hint når vi er ute, om jeg er på vei til å tråkke i vepsebolet! Og støtter meg når jeg har det tungt og henfaller til mørke minner , og minner meg på at jeg må se fremover og ikke bakover! 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #18 Skrevet 26. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan du være tydelig? Forstår du er sur mamma men Må du være så negativ? Det er ikke hyggelig for oss andre nå. Anonymkode: b8736...83d Dette er i noen grad forsøkt, uten stort hell. Hun mener selv hun alltid har rett, og at det er lite hyggelig for oss andre "å høre sannheten" bryr hun seg ikke om. Men jeg skal gi det flere forsøk. Kanskje si ifra en gang, for så å overse henne. Jeg har også prøvd å si at jeg forholder meg til første gitte beskjed i de situasjonene hun ombestemmer seg, men det ender oftest i konflikt. For jeg "burde ha skjønt" at nå gjelder noe annet. Anonymkode: 42a73...41d
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #19 Skrevet 18. mars 2023 Jeg vet at dette er en gammel tråd, men jeg mistenker det samme når det gjelder en av mine foreldre. Kjenner igjen veldig mye av det TS beskriver. 😞 Anonymkode: 7204a...96f
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2023 #20 Skrevet 18. mars 2023 Asparges! Er bare et medisinsk språk for rar" og alle vi er rare om så hun har Asparges så kan man faktisk ikke gjøre noe med det alle har litt Asparges 😊noen mer og andre lite. Anonymkode: d3d7b...aba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå