Gjest Albbas Skrevet 25. juni 2020 #21 Skrevet 25. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Med tanke på hva nyere tilknytningsfoskning sier og hvilken trend som beveger seg bland barnehagene ville jeg aldri valgt en barnehage til mine barn som følger 3-dagers tilvenning. Ville heller aldri gjøre det samme i barnehagen jeg jobber i. Mvh pedagog Anonymkode: ef57e...a06 Det er da langt viktigere ting å prioritere enn antall dager på standard tilvenning. Som forelder står man fritt til å bruke flere dager. Skulle jeg valgt en barnehage med flere tilvenningsdager som standard hadde det innebært at barna mine hadde fått en time mer i barnehage hver dag, pga avstand. I stedet prioriterer vi kort vei til barnehage, trygge voksne som bor i nærmiljøet, og vår egne frie vilje som gjør at vi kan bruke flere enn 3 dager på tilvenning. Barnehagen vår er positive til lengre tilvenning enn 3 dager, men sier at de ikke ønsker å bestemme antall dager på vegne av foreldrene. Det gjør det ikke til en dårlig barnehage, og hvis du som pedagog har så snevert syn på det blir jeg skremt. Ser du ikke at barnehagen du jobber i har styrker som er enda viktigere?
Gjest Albbas Skrevet 25. juni 2020 #22 Skrevet 25. juni 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Av erfaring: barnehager er ikke så glad i foreldre som setter av tid til tilvenning på mer enn 3 dager. Hent gjerne tidlig de dagene etterpå da. . Anonymkode: 281fd...7ab Det er ikke min erfaring.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #23 Skrevet 25. juni 2020 Har hatt både lang og kort tilvenning, min erfaring er at det kommer en reaksjon enten med en gang eller etter noen måneder. Mine har alltid grått ved levering en periode etter tilvenning. Også kan det bli vanskelig igjen etter ferier etc. Så går det over👍🏻 merker med nr to at det ikke går like innpå meg lenger nå hvis det er litt gråt ved levering. De har det alltid bra resten av barnehagedagen❤️ Anonymkode: 81fac...0d5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #24 Skrevet 25. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trodde 5 dager var lenge jeg 🙈 Jeg har heller ikke tid til mer, og heller ikke korte dager i starten ettersom jeg begynner i ny jobb den uka. Det går helt sikkert bra 😊 Anonymkode: 0dab3...638 Det kan du jo ikke alltid velge? De helt første dagene altså, de er jo ofte bare noen få timer. Også må du være der hele tiden første og kanskje andre dagen. Anonymkode: 14abf...43f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #25 Skrevet 25. juni 2020 5 timer siden, Albbas skrev: Vi hadde 5 dager med første. 3 dager der vi var en del tilstede og 2 der vi var borte ca 4 timer. Etter det korte dager (5 timer) i noen uker. Gikk helt fint! Hadde ikke trengt mer. Lillesøster får også 5-6 dager. Dessverre får hun ikke besøke barnehagen før oppstart pga koronatiltak, så barnehagen er litt bekymret for at tilvenning i år blir vanskeligere. Hvis dere får besøke barnehagen på forhånd hjelper det mye! Her er det heller ikke ønskelig at tilvenning foregår over særlig mer enn en uke, igjen pga koronatiltak. Husk at om en ettåring besøker barnehagen et par ganger før sommeren så er det glemt innen oppstart i august. De besøksdagene er mer til for foreldrene, for da blir de gjerne litt mer trygge, og det er lettere for barna å bli trygge når foreldrene er det 😊 Eldre barn vil jo huske barnehagen såklart. Anonymkode: 14abf...43f
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #26 Skrevet 25. juni 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun er VELDIG «mammadalt» Av erfaring er det disse barna som har en tøffest start. Barna som har blitt tilvent å være med andre voksne enn mor/far - er de som takler separasjonen ved levering best. Jeg anbefaler at du prioriterer lang tilvenning med korte dager, og at barnet får mer erfaring med å være med andre voksne enn deg nå i sommer. Anonymkode: 96a33...b4a
Gjest Albbas Skrevet 25. juni 2020 #27 Skrevet 25. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Husk at om en ettåring besøker barnehagen et par ganger før sommeren så er det glemt innen oppstart i august. De besøksdagene er mer til for foreldrene, for da blir de gjerne litt mer trygge, og det er lettere for barna å bli trygge når foreldrene er det 😊 Eldre barn vil jo huske barnehagen såklart. Anonymkode: 14abf...43f Nå tenker jeg - og barnehagen - på besøk gjennom sommeren. Det gjorde vi med storebror, besøkte dem en gang i uka frem til oppstart. Men nå får vi altså ikke gjøre det, og det syns barnehagen også er en stor ulempe.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #28 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan du jo ikke alltid velge? De helt første dagene altså, de er jo ofte bare noen få timer. Også må du være der hele tiden første og kanskje andre dagen. Anonymkode: 14abf...43f Altså, jeg har satt av de 5 første dagene, så da er det klart det blir korte dager. Men de ønsket gjerne (og flere her snakker om det) kortere dager i ukene etter denne første uka. Men det går altså ikke for meg. Anonymkode: 0dab3...638
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #29 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, Albbas skrev: Nå tenker jeg - og barnehagen - på besøk gjennom sommeren. Det gjorde vi med storebror, besøkte dem en gang i uka frem til oppstart. Men nå får vi altså ikke gjøre det, og det syns barnehagen også er en stor ulempe. Åja sånn ja, vi har også hatt besøksdager på min jobb (jobber i barnehage) men det er 3 dager før ferien😊(1.gang i uka i 3 uker) nå stenger vi et par uker på sommeren, og i ferien er det jo ferieturnus og kanskje ingen fra den og den avdelingen, så da pleier ikke vi å ha besøk fra nye barn de ukene der. Men veldig fin mulighet å kunne besøke en dag i uka, blir jo godt kjent med barnehagen da 😊 Skjønner det er kjedelig at det ikke går i år, men det går sikkert fint å starte i barnehagen fordet 😊 Dere kan jo kanskje dra å leke i barnehagen noen ganger i helger/etter stengetid? Da blir jo barnet kjent med uteområdet hvertfall. Anonymkode: 14abf...43f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå