Gå til innhold

Kort barnehage tilvenning, opplevelser??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke sove fordi jeg ligger med så dårlig samvittighet ovenfor jenta vår.. Jeg har vært hjemme med henne i over 1,5 år og hun skal nå i august begynne i barnehage. Hun er VELDIG «mammadalt» og det er som regel bare jeg som er bra nok. Men dessverre er jeg redd for at vi ikke rekker mer enn 5 dager hvor vi har mulighet til å være med på barnehagetilvenningen da både jeg og far starter med studier uken etter barnehagestart. Jeg er så redd for at hun ikke kommer til å trives og at hun skal gå å være lei seg for at mamma ikke er der🥺 Samvittigheten min kjennes forferdelig ut allerede selvom det er over en måned til..

Lurer derfor på om det er noen som har hatt kort tilvenning der barnet er ekstremt mamma/pappa avhengig, og om det gikk bra?

Vi skal besøke barnehagen for første gang neste uke, og tenker å spørre om mulighet for å besøke flere ganger før barnehagestart slik at hun blir kjent med barnehagen før hun starter. Har også lest meg opp en del på dette og er veldig klar over at mine følelser ikke skal komme i veien for henne, jeg skal gjøre alt jeg kan for at hun skal kjenne på at dette er et trygt og godt sted å være❤️

Anonymkode: eae37...69f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanligvis lagt opp til tre dager med tilvenning. Etter det er det fint med korte dager i starten, det har dere kanskje mulighet til som studenter? 

Anonymkode: 47533...f21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage hadde vi nok ikke fått lov til å være sammen med barnet i barnehagen i 5 dager, dersom det er det du tenker på. Med begge fikk vi være der sammen med barna en stund dag 1, dag to ble vi sendt hjem etter en liten stund og barna var der alene i noen timer (kort dag) og dag 3 ble vi sendt hjem med en gang og barna var i barnehagen en vanlig kort dag uten oss. Etter det var det vanlig barnehage, men vi hadde korte dager et par-tre dager til (mest for vår egen del siden vi hadde satt av 5-6 dager til tilvenning) 

Anonymkode: 3a35e...225

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

5 dager med tilvenning er bra TS! Mange som bare bruker de 3 også har fulle dager🥴🥴🥴🥴

Ha kortere dager i starten, så får barnet en myk start. Og jo det lar seg gjøre, da velger man heller noen tusen mindre utbetalt. Dette for barnets skyld 🤗

Anonymkode: e8a90...069

• Liker 2
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Jeg tenker at du bare må se hvordan det går. Vi hadde satt av en måned til tilvenning, siden han var så skeptisk til fremmede og generelt engstelig. Han elsket å være i bhg fra første sekund, og vi trengte ingen spesiell tilvenning. 2,5 år senere kan jeg telle på én hånd de gangene han har grått når vi har levert ham.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde bare tre da min fireåring begynte. Dag 3 ville hun bare at jeg skulle gå, og da jeg hentet kl 14, ville hun ikke hjem. 😹

Anonymkode: b6ba4...b80

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde 5 dager var lenge jeg 🙈 Jeg har heller ikke tid til mer, og heller ikke korte dager i starten ettersom jeg begynner i ny jobb den uka. Det går helt sikkert bra 😊

Anonymkode: 0dab3...638

Gjest Albbas
Skrevet

Vi hadde 5 dager med første. 3 dager der vi var en del tilstede og 2 der vi var borte ca 4 timer. Etter det korte dager (5 timer) i noen uker. Gikk helt fint! Hadde ikke trengt mer. 

Lillesøster får også 5-6 dager. Dessverre får hun ikke besøke barnehagen før oppstart pga koronatiltak, så barnehagen er litt bekymret for at tilvenning i år blir vanskeligere. Hvis dere får besøke barnehagen på forhånd hjelper det mye! Her er det heller ikke ønskelig at tilvenning foregår over særlig mer enn en uke, igjen pga koronatiltak. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanligvis lagt opp til tre dager med tilvenning. Etter det er det fint med korte dager i starten, det har dere kanskje mulighet til som studenter? 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I vår barnehage hadde vi nok ikke fått lov til å være sammen med barnet i barnehagen i 5 dager, dersom det er det du tenker på. Med begge fikk vi være der sammen med barna en stund dag 1, dag to ble vi sendt hjem etter en liten stund og barna var der alene i noen timer (kort dag) og dag 3 ble vi sendt hjem med en gang og barna var i barnehagen en vanlig kort dag uten oss. Etter det var det vanlig barnehage, men vi hadde korte dager et par-tre dager til (mest for vår egen del siden vi hadde satt av 5-6 dager til tilvenning) 

Anonymkode: 3a35e...225

Ingen seriøse, oppdaterte barnehager vil i 2020 tilby 3 dagers tilvenning. 

Det er rimelig utdatert 

Anonymkode: ef57e...a06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er rimelig utdatert 

Eh jo, det er ganske vanlig du. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh jo, det er ganske vanlig du. 

Les innlegget igjen: ingen seriøse og oppdaterte. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Les innlegget igjen: ingen seriøse og oppdaterte. 

Da er det mange useriøse og lite oppdaterte barnehager, da. Det gjøres individuelle tilpasninger, men 3 dager tilvenning er helt vanlig og ofte holder det også med påfølgende korte dager i starten. 

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er rimelig utdatert 

Jo. At de ikke er seriøse og oppdaterte er din subjektive mening. Mange barnehager lar det være opptil foreldrene, med 3 dager som en standard og minimum. 

AnonymBruker
Skrevet

3 dager er da helt vanlig og veldig mange trenger ikke så mye en gang.

Anonymkode: b602b...8d4

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarer ikke sove fordi jeg ligger med så dårlig samvittighet ovenfor jenta vår.. Jeg har vært hjemme med henne i over 1,5 år og hun skal nå i august begynne i barnehage. Hun er VELDIG «mammadalt» og det er som regel bare jeg som er bra nok. Men dessverre er jeg redd for at vi ikke rekker mer enn 5 dager hvor vi har mulighet til å være med på barnehagetilvenningen da både jeg og far starter med studier uken etter barnehagestart. Jeg er så redd for at hun ikke kommer til å trives og at hun skal gå å være lei seg for at mamma ikke er der🥺 Samvittigheten min kjennes forferdelig ut allerede selvom det er over en måned til..

Lurer derfor på om det er noen som har hatt kort tilvenning der barnet er ekstremt mamma/pappa avhengig, og om det gikk bra?

Vi skal besøke barnehagen for første gang neste uke, og tenker å spørre om mulighet for å besøke flere ganger før barnehagestart slik at hun blir kjent med barnehagen før hun starter. Har også lest meg opp en del på dette og er veldig klar over at mine følelser ikke skal komme i veien for henne, jeg skal gjøre alt jeg kan for at hun skal kjenne på at dette er et trygt og godt sted å være❤️

Anonymkode: eae37...69f

Av erfaring: barnehager er ikke så glad i foreldre som setter av tid til tilvenning på mer enn 3 dager. Hent gjerne tidlig de dagene etterpå da.

når det er sagt, er alle barn mamma eller pappadalter når de begynner. Det er helt vanlig for alle barn. 

Anonymkode: 281fd...7ab

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er det mange useriøse og lite oppdaterte barnehager, da. Det gjøres individuelle tilpasninger, men 3 dager tilvenning er helt vanlig og ofte holder det også med påfølgende korte dager i starten. 

2 timer siden, Albbas skrev:

Jo. At de ikke er seriøse og oppdaterte er din subjektive mening. Mange barnehager lar det være opptil foreldrene, med 3 dager som en standard og minimum. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 dager er da helt vanlig og veldig mange trenger ikke så mye en gang.

Anonymkode: b602b...8d4

Med tanke på hva nyere tilknytningsfoskning sier og hvilken trend som beveger seg bland barnehagene ville jeg aldri valgt en barnehage til mine barn som følger 3-dagers tilvenning.

Ville heller aldri gjøre det samme i barnehagen jeg jobber i. 

Mvh pedagog 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Av erfaring: barnehager er ikke så glad i foreldre som setter av tid til tilvenning på mer enn 3 dager. Hent gjerne tidlig de dagene etterpå da.

når det er sagt, er alle barn mamma eller pappadalter når de begynner. Det er helt vanlig for alle barn. 

Anonymkode: 281fd...7ab

Mammadalt og pappadalt? 

Det er små erfarne kropper som for første gang blir plassert alene med fremmende mennesker, og som har foreldrene som sin eneste trygghet. Det er ikke snakk om å være DALT

Jesus Kristus.. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vår var litt over 16 mnd. og vi hadde tre dager tilvenning. Allerede etter første dagen (da vi bare var innom og sa hei) sa de ansatte etter en stund at vi kunne gå hjem og komme igjen etter et par timer, fordi ting gikk så bra. Dag tre tror jeg bare vi leverte og hentet (men veldig kort dag). Mini elsket barnehagen - og var vel egentlig litt overmoden for å begynne. De neste ukene hadde vi korte dager, men vi var ikke der sammen med ham, bare hentet litt tidlig. 

Det varierer så klart fra barn til barn, men jeg hadde ikke bekymret meg så veldig, hvis jeg var deg :). De fleste jeg kjenner som jobber i barnehage sier at barna som sutrer når foreldrene drar, stort sett er glade igjen i løpet av få minutter når foreldrene bare har kommet seg ut av barnehagen. Prøv å unngå avskjeder som drøyer ut (selv om det er vanskelig noen ganger). Og lykke til! :)

Endret av Emma124
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på hva nyere tilknytningsfoskning sier og hvilken trend som beveger seg bland barnehagene ville jeg aldri valgt en barnehage til mine barn som følger 3-dagers tilvenning.

Mvh pedagog 

Jeg trodde alle barnehager fulgte de "nye reglene". Men tydeligvis ikke. Skremmende! 

Barnehagen datteren min skal gå i har 3 obligatoriske dager og de råder alle foreldre til å være lengre eller lett tilgjengelige. Synes det er betryggende at de snakket så mye om tilvenning og at de ønsket at alle foreldre skulle ta det på alvor. 

Anonymkode: 23f71...540

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mvh pedagog 

Om barnet skulle trenge ekstra dager så vil det jo i de fleste barnehager være fullt mulig å få til. I barnehagene jeg har hatt mine i har 3 dager vært normalen, men med individuelle tilpasninger ved behov. Ser ikke helt problemet med det. Min eldste klarte seg fint med 3 dager, med yngste hadde vi vel 4 dager. Korte dager etter det. Veldig fornøyd med barnehagene, det er langt flere ting som er viktige i vurdering av barnehage enn kun hvor mange dager de har som standard til tilvenning. Dessuten er det ikke slik at man nødvendigvis kan plukke og velge barnehage, særlig når 3 dagers tilvenning som sagt er ganske vanlig mange steder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...