Gå til innhold

Rosaoransj hard greie inni reka!?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag spiste vi reker og inni halvparten var det en rosaoransj fast del cirka der hvor man deler av hodet - altså inni kroppen. Man måtte grave den ut. Har aldri sett det før, var skikkelig nasty, håper noen vet hva det er og kan berolige meg med at det ikke er noe ekkelt 😅 

Anonymkode: 78957...f9b

Skrevet

Kanskje det var rogn? 

Skrevet
7 hours ago, Perelandra said:

Kanskje det var rogn? 

Det er forstadiet til rogn, ja, og det smaker faktisk veldig godt. 

• Liker 1
Skrevet

Mener det er hjernen. Hadde det litt rombe form?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ntrane skrev:

Hjernen sitter som regel inni hodet.

Anonymkode: 0c50f...40c

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hjernen sitter som regel inni hodet.

Ja og? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, ntrane skrev:

Ja og? 

Les hovedinnlegget.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Les hovedinnlegget.

Må ta meg morgenkaffen 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, ntrane said:

Det er ikke hjernen. :ler: 

Hentet fra forskning.no, bare som en bekreftelse på at det @Perelandra og jeg sier er riktig:

Rekene har dessuten et interessant livsløp. De starter alle livet som hanner og etter et par år utvikler de seg til hunner. Første stadiet av eggene hos hunnreken ligger i hoderegionen. Da er eggene kompakte med en sterk oransjefarge.

– Om vinteren forflytter eggene seg ned mot halen i forbindelse med at rekene reproduserer på denne tiden av året. De største kjønnsmodne rekene har derfor nesten alltid utviklet utvendig rogn på vinterstid. Hvis du finner reker med egg i haleregionen om sommeren, kan du derfor være sikker på at disse er frosne reker fisket på vinterstid. Et tegn på at rekene er ferske på sommerstid, er hvis du i stedet finner rogn som en liten oransje klump i hoderegionen, sier Weltzien.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke med siste meldingen, jeg burde tatt bilde av den rosaoransje faste greia men syntes den var så ekkel. Det rare er at det kun var halvparten av rekene som hadde det. Kanskje noe som skal bli rogn som noen foreslo? Har aldri sett det før i hvert fall, og finner ingen bilder og info om det på nett. Ts. 

Anonymkode: 78957...f9b

AnonymBruker
Skrevet

Det er hoderogn. Den blir oransje når reken er kokt, den er grønn når rekene er levende.  Rognene til rekene er grønn på levende eller ukokte dyr.  Reker er veldig fasinerende dyr med spennende livsyklus.  

Anonymkode: 88564...6e6

• Liker 1
Skrevet

Blir inspirert av Brunhildes lille saksing og når jeg tenker på det :fnise: .... "har dessuten et interessant livsløp.
De starter alle livet som hanner og etter et par år utvikler de seg til hunner." ....så tror jeg at det kan
være slik med alle hannkjønnene på kvinneguiden også. 
Det kommer til å gradvis skje og de kan ikke stoppe det.  :lur: 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...