AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #1 Skrevet 24. juni 2020 Tok imot en godt voksen kattunge fra en privat person. Denne katten skulle være veldig kosete og snill. 3 år etter er den lite kosete og de har tisset overalt lenge nå. Vi har prøvd det meste, dyrlege, leking, egen soveplass osv, og er i ferd me då gi opp. Er det noen som har hatt en problemkatt der dere fikk den til å slutte tisse overalt innendørs? Hvordan? Anonymkode: 23259...3a8
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #2 Skrevet 24. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tok imot en godt voksen kattunge fra en privat person. Denne katten skulle være veldig kosete og snill. 3 år etter er den lite kosete og de har tisset overalt lenge nå. Vi har prøvd det meste, dyrlege, leking, egen soveplass osv, og er i ferd me då gi opp. Er det noen som har hatt en problemkatt der dere fikk den til å slutte tisse overalt innendørs? Hvordan? Anonymkode: 23259...3a8 Går den ute? Anonymkode: ebd7d...272
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #3 Skrevet 24. juni 2020 Hadde en katt som gjorde dette tross kastrering og fikk være ute. VIste seg å være blærekreft, så den fikk slippe Anonymkode: a33c1...403
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #4 Skrevet 24. juni 2020 Når den har holdt på i 3 år så kan jeg ikke helt se hva der kan gjøre. Om dere har forsøkt ulike doer med ulik kattesand, at den blir stimulert nok, ikke er syk og andre ting så må dere snart bestemme dere for om nedpissa hus er noe dere vil takle, eller om den burde få slippe. Katter er ufattelig renslige av natur, så dette er ikke normal oppførsel og kan evt tyde på psykiske problemer. Anonymkode: 6b685...887
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #5 Skrevet 24. juni 2020 Den er også kastrert vel? Anonymkode: 6b685...887
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #6 Skrevet 24. juni 2020 Min kastrerte katt holder også på sånn innimellom. Selv nå når døra står åpen hele dagen så han kan gå ut når den vil kan han finne på å komme inn, skvette litt et sted og så gå ut igjen. Han har kasse inne som han også gjør fra seg på. Har lest at katter som er litt usikre kan holde på sånn, tror min er det. Merker at han er kjapp til å skvette hvis jeg flytter på et møbel eller det kommer noe nytt i huset. Anonymkode: b6c4c...979
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #7 Skrevet 24. juni 2020 Ta den til dyrlege for den siste olje Anonymkode: 6acfd...a25
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #8 Skrevet 24. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ta den til dyrlege for den siste olje Anonymkode: 6acfd...a25 Går ofte fint an å løse problemet uten at avliving er nødvendig Anonymkode: ebd7d...272 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #9 Skrevet 24. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går ofte fint an å løse problemet uten at avliving er nødvendig Anonymkode: ebd7d...272 Hvor mange år mener du at man skal prøve da? Anonymkode: 6b685...887
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #10 Skrevet 24. juni 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Min kastrerte katt holder også på sånn innimellom. Selv nå når døra står åpen hele dagen så han kan gå ut når den vil kan han finne på å komme inn, skvette litt et sted og så gå ut igjen. Han har kasse inne som han også gjør fra seg på. Har lest at katter som er litt usikre kan holde på sånn, tror min er det. Merker at han er kjapp til å skvette hvis jeg flytter på et møbel eller det kommer noe nytt i huset. Anonymkode: b6c4c...979 Så det er en mulighet for at katten bare er sånn og føler behov for å gjøre det? Hvordan overlever dere å ha en katt som oppfører seg sånn? Anonymkode: 23259...3a8
Minya Skrevet 25. juni 2020 #11 Skrevet 25. juni 2020 12 hours ago, AnonymBruker said: Så det er en mulighet for at katten bare er sånn og føler behov for å gjøre det? Hvordan overlever dere å ha en katt som oppfører seg sånn? Anonymkode: 23259...3a8 Selv om det kan virke sånn, så gjør ikke katter sånne ting bare fordi de føler for det. Det er alltid en årsak. For den AB du siterer, er det sannsynligvis snakk om en relativt nervøs katt som ikke er så veldig glad i forandringer. I ditt tilfelle kan det være snakk om det samme. Har dere vært hos veterinær og tatt alt av blodprøver og sjekket tenner og alt mulig? Er pus i perfekt stand helsemessig? Jeg tolker første post som at du har hatt pus i tre år og at han har begynt å tisse inne nylig, det kan tyde på sykdom. Nyresvikt er veldig vanlig hos kastrerte katter fordi de ikke drikker nok vann, og urinveisinfeksjon er det første symptomet på nyresvikt. Da kan pus finne på å tisse på feil sted, rett og slett for å gi beskjed til menneskene sine at det er noe galt. Det er ubehagelig, pus skjønner at det er noe feil med seg, og prøver på sin måte å be om hjelp. Har dere ikke tatt pus til veterinær for full og komplett helsesjekk, gjør det først. Hvis dere har tatt alle blodprøver og vært gjennom alt av helsesjekk, må dere først ta ut og rundvaske alt pus har tisset på. Aller helst må det ut av huset, for det er vanskelig å fjerne de duftenzymene som du ikke kan lukte, som forteller pus "tiss HER". Sett inn ekstra kattedoer på forskjellige steder i nærheten av der pus har tisset, gjerne med forskjellig sand. Noen katter er sære på sanda si, gamlepus gikk ikke i kassen hvis hun fikk Everclean feks. Har dere ikke kattedo inne, kan det være så enkelt at pus ikke føler seg trygg nok i hjemmet og prøver å få hjemmet til å lukte som seg. Selv katter som går mest ute skal ha en kattedo inne, for det lukter nemlig "mitt revir" og betyr at her er det trygt å være pus. Tommelfingerregelen er en do per katt pluss én. Gjerne i flere etasjer. Som nevnt tidligere kan tissing som oppstår etter hvert være symptomer på skjult sykdom. Hvis dere likevel ikke finner noe, kan det være at det har kommet nye katter i nabolaget som gjør pus ekstra vár eller nervøs, og prøver dermed å gjøre hjemmet ekstra sikkert ved å skvette litt her og der. Finn ut om nabolaget har nye katter, særlig ukastrerte katter, som kanskje bøller med din pus. Feliway diffuser kan hjelpe på nervøsiteten i hjemmet og gjøre at pus føler seg tryggere. I aller verste fall, når alt er utprøvd, kan det hende det er bedre for katten å avlives. Dette er aller siste utvei. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2020 #12 Skrevet 26. juni 2020 Det var et bra innlegg. Jeg tenkte først at flere kattedoer var for dyrt (300kr pr stk), men ser nå jeg kan finne noen til 100-lappen. Så dette er noe jeg kan prøve. Jeg har piss off og uv lykt, har brukt det litt. Kommer til å spraye alt veldig grundig nå og forsøke bli kvitt problemet Katt er frisk, ja. Anonymkode: 23259...3a8
Minya Skrevet 27. juni 2020 #13 Skrevet 27. juni 2020 (endret) 16 hours ago, AnonymBruker said: Det var et bra innlegg. Jeg tenkte først at flere kattedoer var for dyrt (300kr pr stk), men ser nå jeg kan finne noen til 100-lappen. Så dette er noe jeg kan prøve. Jeg har piss off og uv lykt, har brukt det litt. Kommer til å spraye alt veldig grundig nå og forsøke bli kvitt problemet Katt er frisk, ja. Anonymkode: 23259...3a8 Godt tips for å vaske bort tiss du hverken kan se eller lukte, men som katten fortsatt lukter, på harde overflater eller vaskbare tekstiler; Omo Color pulver. Én dl pulver til fire dl varmt vann. Bruk gjerne en tomflaske så du kan riste pulveret skikkelig ut. Bruk skrubbesvamp, skrubb godt, skyll godt, tørk med papir eller håndkle som suger vann godt. Dette funker bedre enn PissOff. Omo Color inneholder enzymer som bryter ned duftstoffene som sitter igjen etter at kattepisset er vasket bort. Jeg håper de nye tiltakene hjelper, og at pus får et bedre liv etterpå, for det er helt klart noe som gjør at pus føler at det hjelper å tisse på feil sted. Hvis pus er glad i kos, kan det også hjelpe litt å gi ekstra mye god oppmerksomhet. Unngå å kjefte når pus har tisset på gulvet, ignorer det, men gi ekstra oppmerksomhet senere. Ekstra kos, litt ekstra snacks og godis, men ikke for mye. Edit; Avhengig av hvor kattedoen du har står, kan det hende det lønner seg å flytte den, hvis den feks står i gangen der folk går frem og tilbake, eller den står der det er mye "trafikk". Mange katter liker best at doen er litt skjult, de er litt som oss, de liker ikke at folk ser på dem når de skal på do. Andre katter gir faen og andre igjen er enda særere og vil helst at kattedoen står ved siden av toalettet sånn at de kan gå på do når du går på do. Rare dyr. Endret 27. juni 2020 av Minya
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå