Gå til innhold

Hvor dyre gaver "forventer" du?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må si at det er dyre gaver som blir gitt i et bryllup. Kr 2000,- fra forlover??? Helt borti natta i mine kretser i allefall! I søskengjengen min er det vanlig at hvert par gir kr 500,- og at det da blir spleiset på noe. Syns bryllupsgaveprisene har tatt urovekkende av!!! :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
For å komme med et praktisk eksempel på gavebordet vårt, så syntes jeg at det paret som ga en gave til 300 kr var litt stusselige.

Betyr virkelig prisen på gavene så mye for folk? Er det materielle virkelig blitt så viktig i vår verden at man synes bryllupsgaver til 300kr er stusselig?

Jeg må si jeg blir litt sjokkert..

(Ikke meningen å henge ut den som skrev dette, men jeg reagerte veldig på det)

Da min søster giftet seg fikk de mikrobølgeovn av meg og min ex. Dette var noe som sto på ønskelisten deres. Vi var to stykker og mikrobølgeovnen kostet oss ca. 500kr. (Den var på tilbud) Det var ikke en eksklusiv mikro, men en helt vanlig en som funker veldig fint til det den skal. Betyr det at jeg gir stusselige gaver?

Vi forventer absolutt ingenting. Vi skal tilogmed skrive i invitasjonene at vi ikke ønsker gaver, men heller vil at våre nærmeste skal være med oss ut og spise for egen regning. Fordi vi ikke har råd til å betale middagen for alle men veldig gjerne vil dele dagen med dem. Derfor vil vi heller dette siden vi har alt vi trenger av materielle ting og det er det folk gjør som betyr noe for oss, ikke hva de gir oss.

:sjenert:

Skrevet

er det ikke tanken bak som teller da?

Skrevet

Jeg forventer ingenting. Synes det er frekt å skulle forvente dyre gaver, folk bør gi gave etter lommeboken.

Hvor mye vi gir kommer helt ann på hvem som gifter seg.. F.eks da venninna mi giftet seg ifjor fikk de en duk fra Black Design. (De hadde kun foreldre, søsken og forlovere, så vi var ikke invitert.) Broren min og sambo får for ca 600,-, men de giftet seg hemmelig. (Ble ikke invitert der heller)

Gjest Guest
Skrevet

En venninne av meg skal gifte seg, vi er ikke så veldig nære venninner, men møtes en gang i blant. Jeg er ikke invitert i bryllupet - hun skal ha et lite bryllup, ville kanskje blitt invitert til kaffe hvis hun hadde invitert til større bryllupsfest. Jeg har kjøpt gave for omtrent 300 kroner, men er usikker på om dette er lite?

Skrevet
En venninne av meg skal gifte seg, vi er ikke så veldig nære venninner, men møtes en gang i blant. Jeg er ikke invitert i bryllupet - hun skal ha et lite bryllup, ville kanskje blitt invitert til kaffe hvis hun hadde invitert til større bryllupsfest. Jeg har kjøpt gave for omtrent 300 kroner, men er usikker på om dette er lite?

Dere er IKKE nære venninner

Dere møtes EN GANG I BLANDT

Du er IKKE invitert

Du ville KANSKJE blitt invitert til kaffe

OG DU ER REDD FOR AT 300,- ER FOR LITE????? Jeg hadde kanskje funnet noe fint til rundt hundrelappen, bare sånn for å ha gitt noe.

Gjest Tabby
Skrevet
Jeg forventer ingenting. Synes det er frekt å skulle forvente dyre gaver, folk bør gi gave etter lommeboken.

Hvor mye vi gir kommer helt ann på hvem som gifter seg.. F.eks da venninna mi giftet seg ifjor fikk de en duk fra Black Design. (De hadde kun foreldre, søsken og forlovere, så vi var ikke invitert.) Broren min og sambo får for ca 600,-, men de giftet seg hemmelig. (Ble ikke invitert der heller)

Så måten man feirer bryllupet på har noe å si for hvor mye du legger i gaven? Hva ligger bak? Tanken på at dere blir snytt for en fest, eller er ikke bryllup som du ikke deltar på av diverse grunner, like viktige som de du deltar på?

Tilbake til topic, vi gir rundt 5-700 kr til venner, da mannen min var forlover ga vi for rundt 1000kr og jeg bakte kake og vi lagde sang.

Da søsteren til mannen min giftet seg fikk de 1000 kr, og jeg regner med at min søster får det samme når hun gifter seg. Enten det blir i utlandet, eller hjemme hvor jeg deltar.

Skrevet (endret)
Så måten man feirer bryllupet på har noe å si for hvor mye du legger i gaven? Hva ligger bak? Tanken på at dere blir snytt for en fest, eller er ikke bryllup som du ikke deltar på av diverse grunner, like viktige som de du deltar på?

Tilbake til topic, vi gir rundt 5-700 kr til venner, da mannen min var forlover ga vi for rundt 1000kr og jeg bakte kake og vi lagde sang.

Da søsteren til mannen min giftet seg fikk de 1000 kr, og jeg regner med at min søster får det samme når hun gifter seg. Enten det blir i utlandet, eller hjemme hvor jeg deltar.

Har ikke noe med om hvordan man feirer bryllupet som bestemmer hvor mye jeg legger i gave. Min bror ville egentlig ikke ha bryllupsgave, men jeg ville gi noe uansett. Hadde vi blitt bedt hadde vi ikke lagt noe mer i enn det vi allerede har gjort.

Endret av lol75
Skrevet

Jeg reagerer også litt på dette med at prisen kommer an på om man er invitert til middag eller "bare" til kaffe - eller i det hele tatt..

Når jeg gir en gave, er det ikke en betaling for at jeg får komme i bryllupet. Jeg gir ikke en dyrere gave til en venninne som skal ha stor og flott bryllup på eksklusivt hotell.. - enn jeg ville gjort til en (like nær) venninne som gifter seg i utlandet og jeg er ikke invitert..

Det er liksom nærheten til brudeparet som bestemmer for meg..:klem1:

Som sagt tidligere gir vi for ca 700,- som par til "vanlige" venner - og litt mer hvis det er bestevenner eller vi er forlovere..

Jeg skjønner ikke helt poenget med denne tråden. Dette avhenger av økonomi, nærhet til brudeparet, hva de ønsker seg.. osv.

Når vi nå skal feire vårt bryllup er det aller viktigste at de inviterte kommer. De bruker mange penger på reise og hotellovernatting osv.. Hvis noen gir oss en gave til 300,- ville jeg ikke syntes at det var stusselig. Det syntes jeg blir helt merkelig. Forventer dere virkelig bare dyre gaver? :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...