AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #1 Skrevet 23. juni 2020 Er det noen som har en depresjon som aldri går over? Hvordan klarer dere å leve med en kronisk depresjon? Jeg selv takler det dårlig. Veldig dårlig. Anonymkode: 552d1...bb2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #2 Skrevet 23. juni 2020 Ja, jeg sliter med det. Det går litt i bølger. Jevnt over klarer jeg meg selv om jeg er nedfor. Andre ganger er jeg så langt nede at det føles som om verdens undergang har kommet. Der beste tipset jeg har er å ta en time om gangen. Kommer du gjennom den, så kommer du gjennom neste osv. Jeg kan ikke planlegge langt fram i tid. Jeg vet aldri om jeg har det greit når den dagen kommer. Skal jeg planlegge noe, blir det i løpet av dagen. Anonymkode: 4707f...1f7
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #3 Skrevet 24. juni 2020 Jeg gjør det. Og når det bare er mild depresjon så er det greit nok. Ser nesten ut som om jeg bare kan regne med å måtte gå til psykolog for alltid. Jeg tenker egentlig at det ikke hjelper, men de gangene jeg har lengre pauser blir jeg dårligere, så hjelper nok likevel. Anonymkode: 14798...246
Purple_Pixiedust Skrevet 24. juni 2020 #4 Skrevet 24. juni 2020 Ja jeg har stort sett alltid en eller annen grad av depresjon. Fra mild til alvorlig. Er så vant til å være deprimert at jeg tåler det helt fint når den er mild. Depresjon er jo tross alt min normaltilstand. Når det går over i moderat og videre til alvorlig så takler jeg det ikke like bra. Da blir jeg suicidal. Må bruke ekstremt med energi på å klare å opprettholde et visst nivå på trening og slikt, men det blir mange timer i fosterstilling i sofaen stirrende opp i lufta. Blir som oftest innlagt når jeg blir moderat til alvorlig deprimert da jeg sliter med selvskading og suicidalitet som øker når jeg blir dårlig. Når jeg da får rask hjelp så klarer jeg gjerne å komme meg ut av det tyngste før det har gått veldig lang tid. Var for eksempel nylig alvorlig deprimert. Var stort sett sofaliggende og orket ikke se TV en gang. Ble innlagt og etter to uker hadde jeg kommet meg ut av det verste, men det varer dessverre ikke så lenge. Kjennes ut som jeg er på vei ned igjen, men så er jeg i en svært tøff livssituasjon for tiden.
Nuka Skrevet 24. juni 2020 #5 Skrevet 24. juni 2020 Hvilken grad har du? Jeg har moderat tilbakevendende depresjon. Noen ganger er den ikke så ille, mens andre ganger er det ikke noe særlig i det hele tatt. Jeg lever o.k med det, men klart det er vanskelig, spesielt de gangene den er ganske sterk. Ofte kommer den ganske sterkt om noe trigger (dødsfall e.l) og da slår den ganske hardt ned. Nå er ikke jeg alene om det (mannen min er veldig støttende og flink når periodene blir ekstra dårlig) og har hatt det i 20 år så klarer fint å ikke vise det for barna. De merker det selvsagt etter at noen jeg kjenner eller kjenner veldig godt dør, men da er det jo mer eller mindre normalt uansett. Tenker du tips til å takle det eller generelt erfaringer?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå